שבוע העיצוב במילאנו, תערוכת 'אנחנו הטבע' (צילום: יח"צ)

רוסנה אורלנדי מקדמת ערכים סביבתיים בשבוע העיצוב של מילאנו

אורלנדי, הנחשבת לאחת ממאה אנשי העיצוב החשובים בעולם, מנצלת את שבוע העיצוב בעיר לתצוגת תכלית מעוררת השראה

שבוע העיצוב במילאנו ה Milano Design City, שכבר נפתח ומתקיים עד סוף השבוע הנוכחי, מתרחש השנה די בשקט וכמעט שלא שומעים עליו באתרי העיצוב וברשתות החברתיות. עם זה, בכל סיטואציה ומצב, מעניין להציץ ולראות מה עושה כוהנת העיצוב הבלתי מעורערת של העיר, הלא היא הגברת רוסנה אורלנדי, ומסתבר שהיא עושה לא מעט.

הגברת הראשונה מפוסלת בפלסטיק (צילום: יח"צ)
גם כאן יש פלסטיק (צילום: יח"צ)

העשייה של אורלנגי נחלקת השבוע לתצוגה במתחם הידוע שלה ולשתי תערוכות במוזיאון דה וינצ'י הסמוך.

במתחם שלה, מציגה אורלנדי, עד סוף השבוע, 25 קולקציות קפסולה של 25 מעצבים איטלקיים שחלקם מציגים שם בתערוכות יחיד וחלקם בתערוכה קבוצתית. הפריטים המוצגים, נבחרו במקור על ידי אורלנדי על מנת להופיע במגזין הדו שנתי Fidaty, שמאגד את מיטב העיצוב, האומנות והיצירה האיטלקיים העכשוויים. 

25 מעצבים (צילום: יח"צ)
מהבולטים באיטליה (צילום: יח"צ)

בין המציגים במתחם בולטים שמות מוכרים ואיקונים של מעצבים וחברות כמו אלסי, בוסה ופטריציה אורקיולה, ג'יו פונטי, פאולה נבונה, קרטל וזנוטה.

"הכנת מבחר שכזה היא מעולם לא קלה, במיוחד עבור אלו שלא נבחרים" אומרת רוסנה אורלנדי "זו מחויבות מאוד גדולה בעיקר משום שהמגזין משקף את העיצוב האיטלקי בפני קהלים רחבים, לא רק איטלקיים".

אוצרות מלאת אחריות (צילום: יח"צ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק 

באותו זמן במקום אחר

בנוסף למה שמוצג במתחם, ולמרות ששבוע העיצוב, שכתבנו עליו לא מזמן, ממשיך עד סוף השבוע הנוכחי, מציגה אורלנדי, עד יום רביעי, 7/10, עוד שתי תערוכות, תחת פרויקט הדגל שלה: RoGUILTLESSPLASTIC. חשוב לנו להציג אותן כאן ולו בשל החשיבות והמהות של המסרים והערכים שמבקשת אורלנדי להפיץ בעולם. את הפרויקט הבינלאומי שלה 'רוסנה אורלנדי – פלסטיק נטול אשמה',היא מובילה יחד עם ביתה, ניקולטה אורלנדי ברוגנוני, והוא מתקיים זו השנה השנייה.

פורטרט של רוסנה אורלנדי, מתוך 'אנחנו הטבע' (צילום: יח"צ)

במנזר של ליאונרדו

מיקום הצגת הפרויקט לא נקבע במקרה ולמעשה, נראה שאורלנדי חשבה עליו כבר די מזמן. רמז לזה, קבלנו עוד בחודש פברואר השנה, כשנסענו למסיבת העיתונאים המקדימה של הסלונה דל מובילה (שבסוף לא התקיים). כמו בכל ביקור במילאנו, גם בפעם הזו, לפני שבעה חודשים, קפצנו לבקר במתחם של אורלנדי. ממש במקרה, פגשנו את הכוהנת והחלפנו איתה כמה מילים. במעמד ההוא, אורלנדי המליצה לנו בחום, ללכת לבקר במוזיאון לאונרדו דה וינצ'י למדע וטכנולוגיה "שנמצא ממש מרחק הליכה קצר מכאן" היא אמרה.

אחריות וערכים (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

שתיים באותו נושא

ובכן, תערוכת הפלסטיק נטול האשמה, מוצגת עכשיו באותו מוזיאון שנוסד לפני כמעט 70 שנה. יש שיגידו שהמבנה שלו, מנזר מהמאה ה 16, מעניין יותר מהתכן. תלוי את מי שואלים. כך או כך, אורלנדי עשתה את הבחירה ומציגה בו את שתי התערוכות: WE ARE NATURE ו Ro Plastic Prize.

נטול אשמה (צילום: יח"צ)

אקטיביסטית מושבעת

אורלנדי, שידועה כמי שבשנים האחרונות מקדישה זמן ופועלת באפן אקטיבי מאוד למען שמירה על כדור הארץ, קידום הקיימות וחיזוק הקשר בין האדם לטבע, הקדישה את שתי התערוכות לקידום הנושאים שקרובים כל כך לליבה.

הכי איטלקי שיש (צילום: יח"צ)

אנחנו הטבע

התערוכה הראשונה, 'אנחנו הטבע' שנאצרה באפן אישי על ידי אורלנדי, מציגה דיאלוג עמוק ומשמעותי בין עיצוב, טכנולוגיה ואמנות. לצורך כך, יצרה אורלנדי קשר עם מעצבים, אמנים, יוצרים וחוקרים שעבודתם מעוררת שיח, משרישה ומחזקת במודעות הציבור גם את קונספט האחריות, מעבר לקונספט הקיימות.

המציגים בתערוכה, הם כאלה שעבודתם היא גם עדות חיובית לקונספט של אורלנדי וגם דוגמה לדרכים שבהם אחריות מעגלית עוזרת להמיר את הנזק שהאדם גורם לטבע. היא באה להזכיר לנו מה יקרה לכדור הארץ אם לא ניקח אחריות: איום מתמשך על הכחדת מינים וזנים, מדבור והאצת תהליכים בהם האדמה מאבדת מיעילותה כקרקע מניבה וזיהום אוויר.

זן נכחד (צילום: יח"צ)

כל עבודה בתערוכה משקפת קוד של חיוביות, אנרגיה מחודשת והתלהבות לגבי שימור והצלת החיים של כולנו.

חממות מסוג חדש (צילום: יח"צ)
למען הסביבה (צילום: יח"צ)

פרס הפלסטיק של רוסנה

בתערוכה השנייה, 'פרס הפלסטיק של רוסנה אורלנדי', מוצגים, זה לצד זה, המועמדים הסופיים בכל קטגוריית עיצוב כמו גם הזוכים בכל קטגוריה. הקטגוריות הן: עיצוב תעשייתי, אריזה, חדשנות בטקסטיל, פרויקטים חדשניים מעוררי מודעות, ומודעות לתקשורת. המטרה של אורלנדי בהקשר הזה, היא להניע מעצבים לחשוב אחרת לגבי אופן עיצובם ויצורם של מוצרים חדשים. כדי לעורר אותם לפעולה, היא כותבת בקול הקורא שמדי שנה מיוצרים כ 322 מיליון טונות מטריים של פלסטיק שמתוכם כ 8 מיליון טון מטרי של פלסטיק מגיע, בסופו של דבר, לאוקיינוסים. אם זה לא משכנע, אז מה כן?

טקסטיל חדשני (צילום: יח"צ)
מומעדים וזוכים בתחרות הפלסטיק של רוסנה אורלנדי (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...