קלאודיו לוטי, נשיא Salone del Mobile, בתום מסיבת העיתונאים (יחצ)

יופי, קיימות והנגיף הסיני: מילאנו מתכוננת לשבוע העיצוב באפריל

השנה, מוקיר יריד העיצוב Salone del Mobile את המונח 'יופי' ואת העיר מילאנו ובאותו זמן גם מתמודד עם בעיית 30,000 הסינים שככל הנראה לא יגיעו

כמה דקות אל תוך מסיבת העיתונאים המקדימה של Salone del Mobile, שהתקיימה בכנסיה עתיקה באוניברסיטה הקתולית של מילאנו, קרה דבר קצת משונה. סרטון, שהוקרן על מסך גדול, הביא עדויות של עורכות ועיתונאיות סיניות, המצויות בבידוד בבתיהן, ואינן מורשות, בשל חיידק הקורונה, לצאת מסין על מנת להגיע ולהשתתף באירוע.

כולן הופיעו בפנים חתומים, על סף המיוסרים, והעבירו מסרים דומים למדיי לפיהם הבית משמש עבורן כרגע מקלט שהוא לא רק פיזי אלא גם רוחני וכי למרות שאין ביכולתן להגיע למסיבת העיתונאים, הן נמצאות כרגע במקום בטוח ומייחלות לטוב. בנוסף, כמו חיילות נאמנות, הן הצהירו שהן עושות הכל כדי לדווח ולכסות את האירועים ובהחלט מקוות להיות במילאנו באפריל.

נשיא Salone del Mobile, קלאודיו לוטי ומנחה מסיבת העיתונאים, צופים בסרטונים הסיניים (יחצ)

כל זה נראה היה אפוקליפטי משהו. אבל האיטלקים דואגים. מאוד דואגים. מבחינתם, מעבר לכל ההכנות, להתרגשות ולציפייה להצלחה של יריד העיצוב ותערוכות הלווין שלו, מדובר באירועים המבוססים, קודם ולפני הכל, על תועלת מסחרית. ככאלה, גם היריד וגם האירועים בעיר, נשענים באפן מהותי על השוק הסיני. במידה וגם באפריל המבקרים, הקניינים והמציגים הסינים לא יגיעו, זה עשוי להוות בעיה אמיתית למארגנים, לתעשיינים, ליצרנים ולבעלי המותגים שעומדים, ככל הנראה, להפסיד הרבה מאוד עסקאות פוטנציאליות שלא יקרו.

הקרנת הסרטונים הסיניים במסיבת העיתונאים (יחצ)

לא רשומים עדיין לניוזלטר של לג'יט? זה בדיוק הזמן להקליק

עיצוב ועסקים

ההתייחסות לחיידק הסיני, שאובייקטיבית אי אפשר להתעלם ממנו ומההשלכות שלו, מראה שאחד האלמנטים החשובים בשבוע העיצוב הוא הגלובליות. בארוחת הערב שבה נפגשו המארגנים והעיתונאים לראשונה יום קודם לכן, ישבו איתי לשולחן שלושה עיתונאים בריטיים. אחד מהם, הסתבר, גר בציריך. אחרי כמה דקות, הצטרפה אלינו גם עיתונאית מניגריה. מהסיטואציה הזו אפשר להבין, שהמהות האמיתית של ההתקבצות הזו במילאנו, שגם עולה למארגנים לא מעט כסף, היא להראות את הכוח והעוצמה של אירועי היריד דווקא דרך ההתעניינות הגלובלית בו.

RHO, מתחם התערוכות העצום של מילאנו (יחצ)

המיצב של הסלון בעיר

בארוחת הערב ביום המחרת, שהתקיימה במוזיאון התרבויות, MUDEC, ישבתי ליד קולגות מברזיל, אוסטרליה, ארצות הברית, בלגיה, גרמניה ואוקראינה. השיחה הייתה בהחלט מרתקת. כמי שלא הרגישה מסופקת מהמסרים שהוצגו במסיבת העיתונאים, ניגשתי לנשיא היריד, קלאודיו לוטי, ושאלתי אותו מה בכל זאת יהיה חדש ביריד הקרוב.

"היריד מלא עד אפס מקום" הוא אמר לי "לכן, החלטנו השנה לייצר מיצב אודיו ויזואלי שיוצג ב Salla delle Cariatiti שבככר Reale. במיצב, שאצר דווידה רמפלו (Davide Rampello) יוקרנו סרטים המבוססים על עשרת העקרונות המרכיבים את הצהרת הכוונת של היריד. כל עקרון כזה, חולק ליוצר סרטים איטלקי נחשב שפירש אותו על פי ראייתו וביים לפיו סרטון קצר. המבנה, שימשוך אליו מבקרים, ישמש כקשר שבין היריד והעיר מילאנו".

ארוחת הערב במרכז MUDEC (צילום: מערכת לג'יט)
ומה שחיכה לכל אחד על השולחן (צילום: מערכת לג'יט)

קשר הדוק

נחזור למסיבת העיתונאים. "מבחינתי, זה יום הולדת חשוב. הייתי בן שלוש כשהיריד התקיים לראשונה ובן שש כשאבי, שהתעסק בתחום הריהוט, לקח אותי לראשונה לבקר בו" אמר ראש העיר ג'וזפה סאלה שעלה לדבר מיד אחרי נציג האוניברסיטה. "ליריד Salone Del Mobile יש קשר ייחודי ומיוחד עם העיר מילאנו והייתי רוצה לחשוב שכמו ערים בינלאומיות אחרות, הוא משקף את הרוח הצעירה של העיר, כי הוא כל כך פתוח לכולם ומשלב בתוכו המון עיצוב ועסקים. היריד, ללא ספק  זקוק למילאנו בדיוק כמו שמילאנו זקוקה ליריד". 

ראש העיר מילאנו, ג'וזפה סאלה (יחצ)

עובדים כל השנה

נשיא Salone del Mobile, קלאודיו לוטי, עלה לבמה מיד אחריו. "אנחנו מתחילים לעבוד על היריד הבא ברגע שהיריד שלפניו הסתיים. זו שנה שלמה של עבודה" אמר הנשיא "עם זה, השנה, אנחנו נמצאים במצב מיוחד וכמובן שאין ביכולתנו להתעלם מהסיטואציה המדאיגה בסין. היריד רוצה להיות קרוב לאומה הסינית ובהחלט מרגש לשמוע בסרטון איך הם מייחלים להצלחתו". עוד הבטיח לוטי, שאם אכן עיתונאי סין בפרט והסינים בכלל לא יוכלו עדיין לעזוב את ארצם באפריל, ינקוט היריד מאמצים רבים בפן הדיגיטלי, במטרה לתת לבני האומה הסינית הרגשה כאילו הם חלק בלתי נפרד מההתרחשויות.

משמאל: קלאודיו לוטי, נשיא Salone del Mobile (יחצ)

רב הנסתר על הגלוי

היום האחרון, הוקדש כולו לתצוגות של מספר מותגים, איטלקיים ואחרים, שישתתפו ביריד באפריל. בין המותגים המוכרים יותר, השתתפו B&B, Edra ו Moroso. רובם ככולם, ניצלו את הבמה יותר כדי להציג את המותג שלהם והרבה פחות כדי באמת לחשוף את מה או איך הם יציגו ביריד המתקרב. כמעט כל זה יישאר בגדר הפתעה. ב Edra, גילתה Monica Mazzei, בעלת המותג, שהשנה חלק מהתצוגה שלהם יוקדש למחווה לאולימפיאדת טוקיו 2020. כך, באזור מסוים בביתן שלהם, יוצג מקבץ של רהיטים אדומים. מעבר לזה, ימשיך המותג בקונספט קירות המראות והלד שלו לפיו מוצבות מראות באפן כזה שמשאיר את הריהוט במרכז בעניינים. 

מתוך הקמפיין האחרון של Edra (צילום: Giovanni Gastel)

פטריציה מורוסו בעצמה, הגיעה להציג את Moroso והייתה היחידה שחשפה דימויים של הביתן כפי שייבנה ביריד של אפריל. במורוסו, כמו בסצנת העיצוב כולה, מדברים בעיקר על קיימות. מוצר חדש של אריחים ומשטחים שפיתח מותג הטקסטיל Kvadrat העשויים 100 אחוז טקסטיל ממוחזר ומהונדס, הוא זה שיעמוד במרכז הביתן אותו עיצבה פטריציה אורקיולה. החומר המקיים, ישמש הן לעיטוף הביתן והן עבור הבימות שעליהן יונחו הרהיטים.

הביתן של Moroso כפי שייראה באפריל, עיצוב המבוסס על קיימות (יחצ)

איזה יופי

את כל אירועי היריד וההתרחשויות בו, תעטוף המילה 'יופי'. על פי קברניטי היריד, עיצוב על הצורות והחומרים ממנו הוא עשוי, עוסק בחיפוש מתמיד אחר יופי. כל דבר וכל אחד, נמדדים בסופו של דבר, כך או אחרת, על פי מדדים של יופי ולכן צריך להתייחס למונח הזה במשנה חשיבות. 

המילה 'יופי' היא גם חלק מהמניפסט של היריד, שהוא מעין מסמך הצהרת כוונות שפורסם מטעמו לפני שנתיים. בכל שנה, מובלט בו עקרון אחר כשהשנה בחרו להבליט את המונח 'יופי' על כל המשתמע ממנו. לצדו, מופיעים במניפסט המונחים: רגשות (במובן של קשרים, יצירתיות, חדשנות וגלובליות), יזמות, איכות, עיצוב, רישות (פיתוח רשת קשרים עסקיים וחברתיים ), הדור הצעיר, תקשורת, תרבות, מילאנו במרכז, תושיה.

המון יופי, ריהוט של המותג IOC (צילום: Heidi Lerkenfeldt)

גם מבטיחים וגם מקיימים

דגש נוסף בתערוכה, יהיה על קיימות שכמו הופכת לחיזיון של מה שכבר קורה ומה שהולך לקרות בעצם לתעשייה כולה בעתיד הקרוב. נראה, שהמונח 'קיימות' הופך לחלק בלתי נפרד מהמילון של כולם, כשהיום, כבר ברור שכולם מתחשבים ומחויבים לו החל בהליך העיצוב, דרך היצור, השינוע וכדומה. 

"מה שאנחנו צריכים עכשיו זו גישה אתית לעיצוב שתוכל לתמוך בחיפוש אחר פתרונות מקיימים ככל האפשר בהקשר הגלובלי" הוסיף לוטי "היריד הפך למוסד, וככזה, הוא משמש כמבשר בשורה עתידית של פיתוח, חדשנות וקיימות שיעבדו יחד ויקדמו את רעיון היופי בהקשר הרחב שלו. רבים מהעסקים בתחום, כבר בחרו בדרך של כלכלה מעגלית החותרת למניעת בזבוז תוך ניצול מרבי של חומרי גלם ואנרגיה. רבים מהם גם משקיעים בשימוש בחומרים ממוחזרים. זה הכיוון שאליו פני כולנו מועדות".

שעיצבה פטריציה אורקיולה (יחצ)

אז מה מחכה לנו שם?

יריד העיצוב הקרוב במילאנו, Salone del Mobile, יתקיים השנה באפריל, בין התאריכים 21-26. הוא יחגוג את המהדורה ה 59 שלו ויציגו בו כ 2,200 חברות, מותגים ומעצבים מכ 185 מדינות. שלושים אחוז מכלל המציגים אינם איטלקים ובכך למעשה, פותחת התערוכה פתח לחדשנות מקומית ובינלאומית.

היריד, יכלול השנה תצוגות בנושא ריהוט ואביזרים (Furnishing Accessories Exhibition), חללי עבודה (Workplace3.0), מטבחים (EuroCucina), מבט אל העתיד עם טכנולוגיה של המטבח (FTK), תערוכת חדרי רחצה (International Bathroom Exhibition) ותערוכה המוקדשת לחפצים מעוצבים ולפרויקטים של עיצוב פנים דקורטיבי וטכנולוגי (S.Project). בנוסף, יציגו בו כ 600 מעצבים צעירים מתחת לגיל 35 באזור המוקדש לכך (SaloneSatellite) תחת הנושא: 'עיצוב למען העתיד של כולנו'.

המקום בו חולמים הצעירים על הפריצה הגדולה שלהם (יחצ)

אל כל זה יצטרף פסטיבל העיצוב המרהיב בעיר מילאנו שיכלול אינספור אירועים, תערוכות, מיצבים, מיצגים, מסיבות, קוקטיילים ומה לא. כדי לדעת מה יקרה במהלך אותו שבוע בעיר, נצטרך לחכות עוד קצת. מבטיחות לעדכן.

אולי יעניין אותך גם...