מערערים את המסורת, מתוך תערוכת Material Meeting (תמונה: MAJLI AF EKENSTAM)

שבוע העיצוב באיינדהובן: כל מה שמחכה לכם

עוד לא התאוששנו מאירועי העיצוב במילאנו ולונדון ואירוע נוסף יוצא לדרך. אלה הדברים החשובים שקורים בשבוע העיצוב באיינדהובן, שמתמקד בעיצוב ניסיוני במחשבה על העתיד

זהו הזמן הזה בשנה שעולם התרבות לא נח לרגע, עם אירועי עיצוב מסביב לגלובוס. אנחנו כבר מתכוננים לשבוע העיצוב הקרב ובא והפעם, ממריאים לאיינדהובן לאירוע העיצוב הגדול ביותר בצפון אירופה. כמדי שנה נבחרת תמה ושגרירי עיצוב שמלווים את אירועי השבוע. השנה, התמה שנבחרה להוביל היא 'המספר הגדול- חיפוש אחר המספר הטוב יותר’. הנושא מגיע כתגובה להתמכרות המשתוללת של האנושות לצמיחה,  מציע גישה יותר מינימליסטית, התמקדות בהפחתת הצריכה והייצור וכתוצאה מכך, הפחתת פסולת.

 

לא תמיד אפשר להסתפק בפחות, אבל אם כבר רוכשים וצורכים, כדאי לעשות את זה על הצד הטוב ביותר עם מוצרים ברי קיימא בעלי ערך רב. הבחירה בנושא שואפת לשנות את התנהגותם של היצרנים והצרכנים על ידי חיפוש הערך בין הצרכן למוצר והתקדמות בשיטות העיצוב הקיימות. בין שלושת שגרירי המהדורה ה-20 נמנים פלוריס אלקמאדי (Floris Alkemade), נאטסאי אודרי צ'יזה (Natsai Audrey Chieza) וכריסטיאן מיינדרצמה (Christien Meindertsma), שמייצגים את הקולות המודרניים של תחום העיצוב כיום. 

חיפוש מתמשך לעתיד, תמונה: Overtreders W

לכבוד המאורע, שלושת השגרירים פיתחו פרויקטים ייחודיים, שמעניקים פרשנות לתמה השנתית. האדריכל אלקמאדי יעמוד בראש תערוכה בצורת מבוך שמציגה את האתגרים שעומדים בפנינו והאופן שבו אנחנו יכולים לתת מענה לנושאים מורכבים כמו שינויי אקלים, מחסור בדיור ובדידות. "הדרך לעתיד אינה קו ישר, אלא חיפוש מתמשך, משוטט ומשנה כיוון." מסביר אלקמאדי "הפרויקט עוסק בחיפוש דרכים חדשות והתבוננות בדברים בצורה אחרת. שינוי הוא אמנות שדורשת אלתור, תעוזה ודמיון."

שגרירי השנה, תמונה: Toby Coulson, Martin Dijkstra

הבאה בתור, צ'יזה, הוזמנה במיוחד לפתח את הפרויקט 'Bio Stories', שבוחן את הדינמיקה סביב ביולוגיה סינטטית, עיצוב אורגניזם חי. זהו נושא שמעורר שאלות אתיות ותהיות לגבי תפקידו של העיצוב והשפעותיו על הטבע. "הטכנולוגיה והעיצוב מילאו תפקיד חשוב ביצירת עולם בו הטבע אינו יכול לשגשג, אך בכוחנו לשנות זאת. המשמעות היא שעלינו להכיר בכך שביולוגיה סינתטית אינה עוסקת בעיצוב דברים, אלא בעיצוב מערכות, ובמרכזן שגשוג, אכפתיות ושוויון".

תמונה: יח"צ

האחרונה בטריו היא המעצבת והאמנית מיינדרצמה, שבוחנת בפרויקט שלה את היחסים בין אנשים ואובייקטים. היא מעמיקה את ערכם ומשמעותם של חפצים עם תערוכה ומיצג אינטראקטיבי. "כעת, בשנת 2021, אני תוהה, ממה אני עשויה? מאיפה היסודות והחלקיקים שלי באים? לאיפה הם הולכים? מבלי להיות מודעים לכך בחיי היומיום, אנו מחוברים למקומות בכל רחבי העולם מעצם העניין ממנו אנו עשויים. גופנו, כמו מוצרים רבים, הוא רק עצירת ביניים זמנית עבור האלמנטים שיוצרים את היקום. עם הפרויקט החדש הזה 'Sharing Elements', אעבוד עם מעצב האינטראקציה ג'ואל גטין לואיס כדי להראות כיצד האלמנטים האלה נשארים בגופנו לזמן מה וממשיכים הלאה" מספרת מיינדרצמה.

התצוגה האחרונה, תמונה: Max Kneefel

DAE Graduation Show

תערוכת הסיום של האקדמיה לעיצוב איינדהובן היא ללא ספק אחד היעדים הפופולריים בשבוע הזה. האקדמיה, שרבים מן המעצבים המובילים בהולנד ובעולם עברו דרכה, מאגדת בתערוכת הסיום עבודות הגמר של יותר מ-180 בוגרים, עם פרויקטים שחושפים את עתיד התחום ומערערים על הקיים.

Design Academy Eindhoven

תמונה: dda-brittroelse

Dutch Design Awards

כמו בכל שנה, מתקיימת תחרות העיצוב ההולנדי הטוב ביותר של השנה, בשמונה קטגוריות שונות. תחרות ששמה דגש על חדשנות וכוח השינוי שיש לעולם העיצוב. במהלך השבוע, יוצגו הפרויקטים הזוכים ושל המועמדים השונים.

Things that Matter, Microlab hall / Strijp-S

חיים חדשים לכיסא, תמונה: Annegien van Doorn

REX

בין התערוכות המעניינות שיתקיימו השבוע, עבודתה המסקרנת במיוחד של אינקה האנס (Ineke Hans) ואת כיסאה החדש. Circuform הוא מותג ריהוט שמעניק לפריטים תעשייתיים ישנים חיים חדשים בגישה מעגלית, במטרה למזער את השימוש בחומרי גלם חדשים ולמקסם את שימושם החוזר. במרכז הפרויקט עומד הכיסא ,REX זהו בעצם גלגולו השני של כיסא עטור פרסים של האנס משנת 2011. בשביל העיצוב הנוכחי, הונדסו התבניות לחומרים ממוחזרים, הכיסא עשוי רשתות דיג ישנות, רכיבי כסאות משרדיים, שטיחים ופסולת תעשייתית ואף ניתן למחזור מלא. זהו גם כיסא ההפקדה ההולנדי הראשון, שניתן תמיד להחזירו לנקודות האיסוף של המותג תמורת פיקדון של 20 יורו. הכיסאות שחוזרים נבדקים, משופצים ונמכרים מחדש ואילו השבורים מביניהם, נגרסים לחומר גלם לייצור חדש.

Things that Matter, Microlab hall / Strijp-S

חוסר איזון, תמונה: irina bittner

The Illusion of Stability

תארו לכם שהבית, מקום המפלט שלכם, יוצא לפתע מאיזון, שולחן האוכל מאבד יציבות והמדפים בחדר מתמוטטים. המעצבת Anna van Eck, עיצבה ריהוט לא מאוזן, שמעודד את המשתמש לבוא באינטראקציה איתו ועם האובייקטים היומיומיים שסביבו ומעלה שאלה על חשיבות היציבות בחיינו. העיצובים מכניסים את המשתמשים למתח, במעבר בין היציב, המוכר והמתפקד אל הלא ידוע. הם גורמים לשינוי התנהגותי, שכן המשתמשים עצמם הם מרכיב מרכזי בעיצוב. בין הפריטים, שולחן מתנדנד שאיבד מהפונקציונאליות שלו וארבעת רגליו הוחלפו על ידי ציר. הפריט הפך מעין פסל, כשהמשתמשים צריכים להגיב, לאלתר, להתחיל לחקור ולשחק עמו.

Piet Hein Eek / Strijp T+R

מסקיצות למציאות, תמונה: Joni Veizaj & Tessel Burger

Dat kan Mijn Kleine Nichtje Ook

כמה פעמים נעמדתם מול עבודת אמנות במוזיאון וחשבתם לעצמכם ‘מה הבעיה?’ ושגם אתם יכולתם לעשות את זה. עבודתו של ג’וני ויזאג’ עוסקת בדיוק בזה ומקורה בביטוי בהולנדית שפרושו המילולית ‘גם האחיינית הקטנה שלי יכולה לעשות זאת’. הוא מגדיר את עבודתו כ- Tinkering, עבודה בצורה לא מיומנת וניסיונית. דרך עבודתו, שכוללת מנורה ופריט ריהוט, בוחן ויזאג' את הגבול בין אלתור לעיצוב, כשהוא מתרגם את הניסויים המהירים כסקיצות לידי טכניקות ייצור. הוא מאיר את אותה האמירה באור חיובי ומצליח להעביר את שמחת העשייה והיצירה שבהתעסקות המהירה הזו אל אותם האובייקטים החדשים.

Design Perron

פסולת נגרות, תמונה: Alaa Badran, Gio Facouse, Moaiad Rajabi

Utilizing Carpentry Waste

מוחמד שריף, ירושלמי ובוגר האקדמיה לעיצוב בצלאל, מציג במהלך שבוע העיצוב פרויקט שמתמקד בניצול שאריות פסולת נגרות. מתוך ניסיונו האישי בתחום, הוא למד שהפסולת כוללת לא רק שאריות עץ, אלא גם חומרים אחרים, כמו ניירות שיוף ודבקים. כך, ללא שימוש בחומרים נוספים, הוא החל לעצב רהיטים ולבנות קולקציה, שמביאה שפה אסתטית חדשה בחומר גלם ייחודי.

Design Perron

טקסטיל חדש, תמונה: יח"צ

Material Meeting

בוגרי בית הספר השבדי לטקסטיל יציגו עבודות שמערערות את עבודת הטקסטיל הקונבנציונאלית ומאתגרות את שיטות העבודה המסורתיות כמו אריגה, סריגה והדפס. עבודות שמדגישות את תפקיד העיצוב בחיי היומיום שלנו ונוגעות בנושאים עדכניים כמו עיצוב ביולוגי ודיגיטליזציה דרך עבודות הטקסטיל.

Design Perron

מכלילים ומנגישים, תמונה: Jellien.nl

Feel the Future of Fashion’s inclusivity

העולם של היום מנסה יותר ויותר להכליל ולקבל את השונה, אך כשזה נוגע לקניות בעולם האופנה, נראה שהתחום מפגר מאחור. פרויקט חדשני, שמטרתו להפוך את חוויית קניית הבגדים לחוויה נעימה ובילוי כיף לכולם, ביניהם לקוי הראייה. על ידי מניפולציה בבדים והוספת פרטים מוחשיים, הוא מסייע לנשים לקויות ראייה, לבחור בגדים באופן עצמאי. מרקם תלת ממדי על הבד משדר לקונה אף את הגודל והצבע שהם מחזיקים ותוויות עוזרות לעשות התאמה בין החלק העליון לתחתון.

Yksi expo / Stijp-S

מפעל החלומות, תמונה: יח"צ

KIKI & JOOST / Meanwhile

צמד המעצבים ההולנדים יציגו במהלך השבוע עבודות חדשות, פרי עבודתם מהשנתיים האחרונות. פרויקטים שמראים את השבריריות הרגשית של אותה התקופה, לצד פרץ היצירתיות שהגיע מנסיבות המגיפה. תערוכה עליזה ואנרגטית שמציגה מבחר עבודות, ביניהן אוספים שעוצבו עבור מותגים מובילים כמו Maison Dada ו-MOOOI, לצד מיצב תיאטרלי למותג Queen of Hearts.

KIKI & JOOST studio

מזונות בסכנת הכחדה, תמונה: Sharp & Sour

The museum of Endangered Foods

תערוכה שעוסקת באחד הנושאים הפחות מדוברים, אך מהותיים, שקורים כתוצאה ממשבר האקלים, מזונות בסכנת הכחדה. זוהי תערוכה שמזמינה את מבקריה לחשוב מחדש על הדבר, אולי הכי בסיסי בחיינו, המזון שלנו. כפי שפרסמנו בעבר, מדובר בפלטפורמה ששמה דגש על פגיעותיה האקולוגיות של כל אחד מן המאכלים. מכיוון ומדובר בצורך כל כך בסיסי ובמאכלים שאנו אוהבים ובאים איתם במגע ביום יום, יצליחו לעורר מודעות רבה יותר לנושא.

The student Hotel Eindhoven

אודות שינוי האקלים, תמונה: Raw Color

Temperature Textiles

פרויקט שנולד מתוך מחקר על שינויי האקלים של הסטודיו הססגוני Raw Color. מטרת הפרויקט לפרש את עומס המידע אודות שינוי האקלים ולבטא אותם באובייקטים מטקסטיל ובכך להעלות את המודעות לנושא.  הפרויקט מציג שמיכות סרוגות, צעיפים וגרביים, פריטי טקסטיל שנושאים מידע אודות האקלים ובנוסף, מעצם תפקידם, מקנים חום למשתמש. הפריטים מספקים חימום וכתוצאה מכך המשתמשים יחממו פחות את סביבתם ויפחיתו את כמות פליטת ה- CO2. הפוקוס בפרויקט, כמו שמזוהה עם הסטודיו, היה בגוונים השונים והדרך שהם מתקשרים את המידע הנתון.

Raw Color studio / Strijp T+R

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...