Rive Roshan, טבע דומם (צילום קרלה רטאוס)

אם לא עכשיו אז מתי? שבוע העיצוב באיינדהובן קורא לכולנו לפעול עכשיו

האירועים, שביחס לתערוכות ושבועות עיצוב אחרים בעולם, תופסים כיוון קונספטואלי יותר, המשיכו גם השנה להתייחס לסוגיות חברתיות ולתפקיד העיצוב בעולם

שבוע העיצוב ההולנדי באייינדהובן הסתיים לפני שלושה ימים והנה אנחנו כאן כדי לסכם קמצוץ מהרשמים. 'אם לא עכשיו אז מתי?' הוא הנושא שנבחר השנה להוביל את האירועים שננעלו בימים אלה באיינדהובן. אקדמיית העיצוב המובילה בעיר, הפכה אותה עם השנים לחממה למעצבים ויוצרים ושבוע העיצוב בה נחשב מהמוערכים בתחום.

לעומת אירועי עיצוב אחרים בעולם, באיינדהובן התערוכה פחות מסחרית ומאופיינת בעבודות בעלות חשיבה קונספטואלית המעלות סוגיות חברתיות עמוקות ובוחנות לעומק את תפקיד העיצוב בעולמנו. כל זאת לצד אסתטיקה עדכנית ומדויקת. התערוכה כולה, מתמקדת בעיצוב העתיד ועתיד העיצוב בחיינו. קשה היה לבחור משלל העבודות שלקחו חלק באירוע, אבל הנה ליקטתי עבורכם מבחר מיצג שישטוף לכם את העיניים, יעורר לכם את הדמיון וימלא אתכם בהשראה.

עיצוב העתיד ועתיד העיצוב

אחד הנושאים המשמעותיים שעסקו בהם באיינדהובן, היו האתגרים החברתיים והסביבתיים העומדים בפנינו וכיצד אדריכלים ומעצבים יכולים להגיב ולהביא פתרונות חדשים בתחום. דוגמה לכך הוא פרויקט הנושא את השם Growing Pavilion שעוצב על ידי פסקל לבוק (Pascal Leboucq). המעצב, הציב ביתן צומח הבנוי כולו מחומרים ברי קיימא וביקש להראות את החלופות הקיימות ואת היופי שבשימוש בחומרים הללו. המעטפת החיצונית של הביתן, שהייתה עשויה עץ ותפטיר של פטריות, קיבלה מרקם אורגני דמוי עור, בעוד שבפנים המבנה נחשפו קורות העץ ושלל פריטי ריהוט וביגוד עשויים גם הם חומרים טבעים ומתכלים.  

בצמיחה מתמדת (צילום Oscar Vinck)
וברת קיימא (צילום Oscar Vinck)

עם זיקה לעבר

אל מול עיצוב העתיד, עמדה תערוכה מעניינת של המעצב החברתי Rocco Verdult ו Brabant remembers בפרויקט מיוחד במינו לרגל 75 שנים לשחרור מחוז בראבנט שבדרום הולנד. התערוכה, הציגה בצורה ויזואלית, 75 סיפורים מתוך ספר על המחוז בתקופת מלחמת העולם השנייה. בפרויקט, שנשא את השם Stilllevens (טבע דומם), מומחשות הסצנות השונות כמודלים מוקטנים הנראים כאילו קפאו בזמן, רגע לפני התרחשויות דרמטיות. כמו קנבס חלק, חלקי העבודה נצבעו לבן או שחור (אם הסצנה התרחשה בלילה) בעוד הדמות הראשית בלבד נותרה צבעונית. כך, ורדולט מעניק נקיון ורוך לסיפור, מבליט את הגיבור הראשי ומושך את הצופה להמשיך לחקור את הסיפור הבא.

מודלים מוקטנים (יחצ)
בסצנות שונות (יחצ)

Sharing is caring

איך תיראה סביבת המגורים שלנו בשנת 2030? על השאלה הזאת ניסו לענות חברת הריהוט Leolux יחד עם סטודיו Lonk בתערוכה בשם Family Filter. בחזונם, בשל העיור, בעתיד חללי המגורים יהיו מוגבלים ומשותפים יותר. בכדי להמחיש זאת, הוצבה במרכז החלל ספה גדולה בעלת פאנלים הנראים כפילטרים צבעוניים שהשמיעו צלילים עם הזזתם. עם מי וכמה אתה תרצה לחלוק? כמה תרצה לסנן? פרויקט זה, ממחיש בצורה חווייתית וויזואלית, את אותן דילמות ומעלה שאלות לעתיד הקרוב.

2030? (דימוי Studio LONK)
מוגבל ומשותף (צילום קרלה רטאוס)

לא בלי חללי עבודה

עוד באזור Strijps, שכמו חלקים נכבדים בעיר בנוי על שרידי מבנים, הוצגו עבודות שונות היוצרות קונטרסט מקסים בסביבה התעשייתית הנטושה. מגזין עיצוב הפנים ELLE Decoration, הקים יחד עם התאגיד Tarkett, תערוכה בשם Fluid Forces שעסקה בחלל העבודה והגבול המטשטש בין העבודה לחיינו הפרטיים. החלל, כלל שלושה חדרי תצוגה המחולקים לשלושה נושאים Concentrate ,Co-create ,Celebrate. דרכם, הציגו את הטרנדים המובילים בתחום שהתאפיינו בצורות זורמות, רכות ונשיות עם משחק של טקסטורות בחומריות מגוונת. בין הפריטים שנבחרו בקפידה: כורסה של סטודיו Supertoys Supertoys שממלאים את הריהוט שלהם בחיים ושובבות, ספת שני אלמנטים של De Sede עם קווים קמורים המזכירים גבעות ושטחים טופוגרפיים' ואלמנטים עדינים עשויים שרשראות מתכת של Bregje Sliepenbeek, לקישוט הקיר או תלייה מהתקרה.

הגבול המטשטש (צילום Puck Veen)
ספת שני אלמנטים (צילום Puck Veen)
וקישוט שרשראות עדין (צילום Puck Veen)

מלאכה בת זמננו

נמשיך למתחם Veem, שם מועצת מלאכת היד ההולנדית הקימה תערוכה מסקרנת בשם HOW WOW במטרה להביע את החשיבות של היצירה ומקומה של המלאכה בזמננו. התערוכה, כללה שלל עבודות בחומריות וטכניקות מגוונים. לדוגמה, עבודה המאתגרת את טכנולוגיית הדפסת תלת הממד, שמעצם הפעלתה על ידי האדם במקום מחשב, הופכת אותה לסוג של אומנות הנראית כעבודת רקמה עדינה. לצדה, שרפרף עץ המבליט את המרקם וה"עיניים" הטבעיות של חומר הגלם, שבדרך כלל נוטים להעלים במוצרים התעשייתיים.

חשיבות היצירה (יחצ)
בחומריות וטכניקות (יחצ)

חלף עם הרוח

לבסוף, נקנח בגלריה KRL הממוקמת ב Sectie, אזור תעשייתי לשעבר שהפך עם השנים לאזור פורח מלא אמנים ומעצבים. שם, סטודיו Rive Roshan, הציג תערוכה מהפנטת המנסה ללכוד את הרגע החולף. התצוגה. הזמינה את המבקר לטבול בחלל פואטי המרגיש כמו גן זן בין חול למים. בין העבודות, הוצגו עבודות זכוכית ופאנלים ממתכת המייצרות משחקים של השתקפויות ואשליות אופטיות. אלו, פרי שיתוף פעולה עם סטארט אפ גרמניSandhelen, מביאים לידי ביטוי את התנועה של החול החומק בין האצבעות שלנו. הם עשו זאת בדמותם של שרפרפים ואגרטלים מרהיבים עשויים בהדפסת חול בתלת ממד. בנוסף, נחשפה לראשונה קולקציה חדשה של שטיחים בשיתוף פעולה עם חברת MOOOI של מרסל וואנדרס, שהכניסו לחלל תנועה דרך קווים משתנים וגראדייאנט של צבע.

רגע חולף (צילום Sandhelden)

אולי יעניין אותך גם...