מוזיאון, מזונות, סכנת הכחדה
יח"צ

המזונות האלה נמצאים בסכנת הכחדה ויש רק דרך אחת להציל אותם

איך יראה המזווה שלנו בשנת 2050? תערוכת מוזיאון פיקטיבית מזמינה אותנו לבוא להיפרד מכמה מהמזונות האהובים שלנו

כשאנו שומעים את צמד המילים 'סכנת הכחדה' עולות לנו תמונות של נמרים, קרנפים, לווייתנים, אבל הם לא המינים היחידים הנמצאים באיום קיומי. מה לגבי צמחים, יבולים ומזונות? הסטודיו הספרדי Sharp & Sour החליטו להציף את הנושא דרך עיצוב תערוכת מוזיאון קונספטואלית ודיגיטלית.

 

התערוכה מבוססת על תרחיש ספקולטיבי ונועדה להציג את הנזקים האקולוגיים וההשלכות העתידיות שלהם על המזון שלנו. המזונות השונים והמוכרים מוצגים על פודיומים מאחורי קוביות זכוכית שקופות, כאתרי זיכרון למאכלי עבר רחוקים. לכל אחד מהם מוצמדת תווית עם קוד QR, אותו ניתן לסרוק ולקבל מידע מפורט אודות המזון הספציפי, איומי הסביבה החלים עליו ותאריך פג תוקף מוערך.

מוזיאון, מזונות, סכנת הכחדה, אבוקדו
האם האבוקדו הולך להיעלם? צילום יח"צ

מזווה העתיד

משברי האקלים מתדפקים על דלתותינו כבר זמן מה, בין אם זו עליית טמפרטורות, מחסור במים מתוקים, תנאי מזג אוויר קיצוניים, שריפת או כריתת היערות, תנאי המחייה שלנו כיום עושים נזק עצום לסביבה שלנו. התערוכה הזו ממחישה כיצד כל אלה נותנים את אותותיהם על אחד הדברים הבסיסיים והיקרים לנו, המזון שלנו. קפה, תפוחי אדמה, בננות או חומוס, כל אלו עלולים להינזק באופן משמעותי ואנחנו אפילו לא מודעים לזה.

מוזיאון, מזונות, סכנת הכחדה, דבש
צילום יח"צ מוזיאון למזונות בסכנת הכחדה

קחו לדוגמא את הדבורים המייצרות את הדבש המתוק שאנחנו מכירים. דבורים נמצאות בסכנת הכחדה, הן מתות מדי יום עקב שימוש בחומרי הדברה, טפילים שונים ואובדן בתי הגידול. זה לא נעצר בדבש בלבד, פעילות ההאבקה שלהם משפיעה על גידולים שונים והיא קריטית לחקלאות ולייצור המזון. עצי האבוקדו הרגישים זקוקים לכמויות מים אדירות, כשתי אמבטיות מלאות פר אבוקדו בודד אחד בממוצע.

מוזיאון, מזונות, סכנת הכחדה, תפוח אדמה
איך יראה המזווה שלנו? צילום יח"צ

גם עצי הקקאו, המספקים לנו את השוקולד האהוב, זקוקים לטונות של מים כדי לשרוד את החום הקיצוני ועד שנת 2050 אנו עלולים להישאר עם 10% בלבד ממטעי הקקאו. הקפה, המשקה הנפוץ ביותר, זה שאנחנו לא יכולים לדמיין את הבוקר בלעדיו, יכול להיפגע גם הוא ממשבר האקלים. עקב הבצורת ועליית הטמפרטורות המשפיעות על התפשטות פטריות שמזיקות לצמח, עם 60% מכלל הגידולים שנמצאים בסכנת הכחדה.

מוזיאון, מזונות, סכנת הכחדה, בננה, כרטיס
מוזיאון פיקטיבי, צילום יח"צ

התערוכה ממחישה למבקרים את הסכנות בהתנהגות הנוכחית שלנו, כיצד זה עלול לפגוע בדבר הכי קרוב אלינו, ברכיבי האוכל היום-יומיים שלנו. דרך עיצוב, אוצרות והרבה יצירתיות הגורמים לצופים לקרוא, ללמוד, לנהל דיון ולחשוב על המחר של כולנו. איך יראה המזווה שלכם בשנת 2050?

אולי יעניין אותך גם...