ברוכים הבאים לקופנהגן (צילום נעם בן צבי)

מדור המלצות עיצוב בעולם חוזר ומי שמחזירה אותו היא – קופנהגן

אחרי כמעט שנתיים בהן מדור המלצות העיצוב שלנו בעולם היה מקורקע, אנחנו סופסוף מחזירים אותו מהחופשה. קבלו את אחת הערים היפות ביותר בסקנדינביה. סליחה, בעולם

אם אתם כמונו אוהבים לנסוע ברחבי העולם כדי למצוא השראה, לגלות עולמות חדשים ולהנות מאסתטיקה קסומה שמשנה את צבעיה בהתאם למקום בו היא צמחה, המדור הזה הוא בשבילכם. אחרי שהספיק להיות ב-2019 באמסטרדם, פריז, בריסל ואנטוורפן, ניו יורק ופרנקפורט, עכשיו הוא חוזר עם ביקור מיוחד באחת הבירות היפות ביותר בעולם – קופנהגן, דנמרק.

 

עיר הבירה של הממלכה הדנית היא גם הגדולה ביותר בשטחה ומונה נכון ל-2021 כ-800 אלף תושבים, שהם חלק מהמטרופולין האדיר שסובב אותה וחיים בו סה"כ 2.7 מיליון איש, כמעט מחצית מאוכלוסיית דנמרק. שמה לקוח מהשפה הדנית ונקרא København – נמל הסוחרים, שכן היא הוקמה כעיר נמל ושוכנת על המים בחלקה המזרחי של הממלכה, בצד הנושק לשוודיה.

 

מה הדבר המומלץ ביותר לעשות בה? להסתובב ברחובות. האדריכלות המרהיבה של העיר שהחלה להתגבש כבר בימי הביניים ובשונה מערים אירופאיות רבות אחרות, לא הושמדה במלחמת העולם השנייה, נמצאת בכל פינת רחוב, מרשימה ומעוררת השראה. בעוד אנחנו ממש יכולים ליהנות ימים שלמים משיטוט ברחובות ערים ברחבי העולם, רוב האנשים שאנחנו מכירים אוהבים שיש להם לאן ללכת ורשימה של מקומות לבקר בהן, אז הכנו אחת כזו על קופנהגן.

רחובות קופנהגן קסומים (צילום נעם בן צבי)

מוזיאונים חשובים

אם תחפשו בגוגל רשימה של המוזיאונים בקופנהגן תגלו שיש המון, אך רובם מספרים את סיפור ההיסטוריה של העיר והממלכה. אנחנו היינו ממליצים להתמקד בשני מוזיאונים שנמצאים ממש בתוך העיר ושניים שדורשים נסיעה קצרה אל מחוצה לה. Copenhagen Contemporary (CC) הוא מרכז האמנות הבינלאומי של העיר המציג מיצבים אמנותיים שנוצרו בידי אמנים ותיקים וכישרונות צעירים.

 

7,000 מ"ר של אולמות תעשייתיים מפוארים עם מקום רב להציג את הפורמטים האדירים בהם עובדים אמנים עכשוויים רבים. מוזיאון נוסף בתוך העיר הוא Danish Architecture Center, אטרקציה תרבותית בינלאומית לכל מי שרוצה לחוות ולהבין כיצד אדריכלות ועיצוב יוצרים את המסגרת לחיינו, אלה החיים הדנים כמובן. המרכז נמצא בלב קופנהגן ליד הנמל הפנימי בבניין המרהיב BLOX ומהווה חלק מרובע התרבות של קופנהגן.

הנוף מהחצר האחורית של לואיזיאנה (צילום נעם בן צבי)

מוזיאון Louisiana נמצא במרחק כ-30 דקות של נסיעה יפהפייה ברכבת לכיוון צפון ועוד כ-10 דקות הליכה רגלית למוזיאון. הדרך רצופה בנופים המקסימים של דנמרק, החל מהשלכת (בסתיו), השלג (בחורף) והפריחה (באביב), ולאורכה ניתן להנות מיופי האדריכלות המקומית בשכונות שמחוץ לעיר. התערוכות במוזיאון עצמו מתחלפות ומומלץ לבדוק מראש מה מוצג בהן, אך הן לא בהכרח צריכות להיות מרכז הביקור שלכם.

 

המוזיאון נמצא באמצע היער ומסביבו פארק פסלים עם למעלה מ-40 יצירות. חלקן גדולות ובולטות לעין ואחרות נחבאות בין העצים. הנוף מהחצר האחורית של המוזיאון משקיף אל הים וניתן לראות מעברו השני את חופי שוודיה, חוויה עוצרת נשימה לכל הפחות. לא לשכוח לבקר בחנות המוזיאון המתפרסת על שתי קומות והיא מהטובות והיפות שראינו בעולם. בדרך חזרה לעיר, תוכלו לקחת אוטובוס אל מוזיאון Ordrupgaard, שעובר בדרך בשכונות העשירות של פאתי קופנהגן. כשתגיעו למוזיאון, לא חובה להיכנס, כן חובה להסתובב בפארק הפסלים שמקיף גם אותו.

מבנה מוזיאון Ordrupgaard (צילום נעם בן צבי)

דברים שחייבים לראות בעיר

קופנהגן יפה. כמעט כל פינה וכל רחוב, ולמרות זאת, יש כמה שכונות שחשוב לא לפספס. הראשונה ואחת המפורסמות היא שכונת Freetown Christiania. בתחילת שנות ה-70 קבוצה של היפים השתלטו על בסיס צבאי נטוש שהיה במקום והחלו להפוך את פניו לשכונה הצבעונית שהיא היום. חיה בה קהילה קטנה של אנשים 'חופשיים' עם חוקים משלהם, אמנות בכל פינה וריח קנאביס שנישא באוויר ואופף את המבקרים בה. Meatpacking District, הוא חלק משכונת Vesterbro והוא היה החלק התעשייתי והמלוכלך של העיר, אבל הפך דווקא לפופלארי עם מיקומו המרכזי והיצע תרבותי רחב, שכולל גם חיי לילה שוקקים.

 

כמו בערי נמל אחרות גם בקופנהגן גשרים רבים שעוזרים להולכי הרגל ורוכבי האופניים לחצות את העיר. לכל גשר אופי משלו ונוף אחר שמספקים נקודת מבט אחרת על העיר. גשר Langebro נמצא מעל הנמל הפנימי של העיר ומחבר בין שני חלקיה. הוא עוצב על ידי משרד האדריכלים WilkinsonEyre ותוכלו להשקיף ממנו אל העיר ולראות את הקונטרסט שבין המבנים המודרניים והאדריכלות הדנית הקלאסית. גשר נוסף ששווה לחצות נמצא לא רחוק ממנו והוא Circles Bridge, גשר להולכי רגל בלבד שעוצב על ידי Olafur Eliasson. גשר נוסף שמומלץ להשכיר אופניים ולצאת לרכיבה עליו הוא Cykelslangen, בתרגום חופשי 'נחש אופניים' והוא עוצב על ידי Dissing+Weitling.

חתירת בוקר מגשר העיגולים (צילום נעם בן צבי)

נקודות ציון חשובות נוספות הן Nyhavn, הנמל המפורסם עם הבתים הצבעוניים שרואים בכל התמונות מקופנהגן, The little Mermaid, פסל הברונזה של בת הים הקטנה שהוצב על גדות הנמל ב-1913 והפך למגנט תיירים, Amalienborg ארמון המלוכה דני בו מתגוררת משפחת המלוכה ובו ניתן גם לסייר ולראות מקרוב איך נראה בית של מלכה אמיתית, Copenhagen City Hall הלא הוא בניין העירייה שתוכנן על ידי האדריכל Martin Nyrop ונבנה ב-1905. אחרונה חביבה, נמצאת קצת צפונית למרכז העיר במרחק חצי שעה רכבת או אוטובוס, היא Grundtvig's Church, כנסייה גוטית מדהימה שנבנתה לפני כמאה שנה ונחשבת ליפה ביותר בדנמרק.

Nyhavn הצילומי (צילום נעם בן צבי)

פארקים וגנים

במרכז העיר נמצאים Tivoli Gardens פארק שעשועים מהיפים והמפורסמים ביותר בעולם. בעוד אתם מדמיינים ילדים משתוללים וצורחים בכל פינה, אנחנו מזכירים לכם שאתם בדנמרק, לא בישראל וממליצים לשים את התמונה הזו בצד, להגיע לעת ערב או כבר ממש בחשכה ולהנות מחוויה מיוחדת במינה. בין אם תבחרו לעלות על כל מתקן או פשוט להסתובב בין הדוכנים והמשחקים השונים, האורות היפים יאירו לכם את הדרך, מיצבי אמנות יפתחו לכם את הראש והחוויה כולה תמרח לכם חיוך על הפנים שיהיה קשה להוריד.

גני טיבולי לעת ערב (צילום נעם בן צבי)

לא רחוק משם תוכלו לסייר ב-Botanical Garden, הגן הבוטני של העיר קופנהגן. טבע אמיתי במרכז אחת הערים הגדולות של סקנדינביה והוא בן 150 שנה. אם הבאתם את מגדיר הצמחים שלכם זה הזמן לשלוף אותו כי בגן חיים 13,000 זנים שונים של צמחים. ברווזים, שקנאים, סנאים ומיני ציפורים שונים נצפו בו בביקורנו האחרון ולפני מספר שנים נפתח בו גם בית לפרפרים, בו הקהל הרחב יכול לבקר. פארק אחרון ומומלץ ביותר הוא Superkilen, מרחב עירוני פתוח בשכונת Nørrebro המחולק לשלושה אזורים: אדום, שחור וירוק.

הגנים הבוטניים בלב קופנהגן (צילום נעם בן צבי)

חנויות עיצוב

בקופנהגן חנויות עיצוב רבות, כל חלון ראווה נראה כאילו נלקח מאיזו אגדת עיצוב דמיונית ובכל מקום אליו תיכנסו תרגישו שמישהו חשב על הכל. על הצורה בה החלל מסודר, על התאורה, על איך להציג כל פריט עיצובי ועל כמה תמצית ריח לפזר באוויר, הכל מדויק כאן וזה לא פלא, כך הם גם רוב המותגים הדנים בפני עצמם וזה בהחלט מקבל תרגום לחנויות שלהם. לא קל לבחור על איזו חנות להמליץ אבל החלטנו ללכת על עשר החנויות שהכי אהבנו הפעם – לגזור ולשמור!

 

HAY – המותג הדני שכבש את עולם העיצוב בהובלתם של רולף ומיטה היי שוכן לו במרכז העיר, במדרחוב Strøget הארוך ביותר בעולם בבית שלם שנקרא Hay House. בקומה השנייה והשלישית חנות המותג הגדולה ביותר שתבקרו בה, בקומה הרביעית אולם התצוגה ובקומה החמישית משרדי החברה. המותג מציע ריהוט, טקסטיל ואקססוריז שמתאפיינים בקו מודרני, מינימליסטי, פשוט, צבעוני וצעיר.

 

MUJI – בערים רבות בעולם תוכלו למצוא חנויות של המותג היפני אבל אחת כזו עוד לא ראינו. חנות ענק של מוג'י מחכה לכם בקומה העליונה של חנות הכלבו Illum והיא כוללת בתוכה מלבד מוצרי הנייר, הביגוד, הריהוט והאקססוריז, גם סופרמרקט יפני מטריף ובית תה משובח בו אפשר ממש לחשוב לרגע שאתם בכלל בטוקיו.

קופנהגן בלילה (צילום נעם בן צבי)

ILLUM BOLIGHUS – חשוב לא להתבלבל בינה לבין חנות הכלבו Illum, שכן כאן תוכלו למצוא בערך את כל מותגי העיצוב הדני שחלמתם עליהם וגם את אלה שלא העזתם לחלום. Illums Bolighus הוא המרכז המוביל בסקנדינביה לעיצוב דני ויש בו שלוש קומות של רהיטים, מנורות, מוצרי מטבח ואמבטיה, קרמיקה, פורצלן וכלי זכוכית.

 

FERM LIVING – מותג עיצוב דני מופלא שעוסק בחללי פנים ועושה זאת בצורה בת קיימא. מאז הקימה אותו Trine Andersen לפני 15 שנים, הוא התפרס בכל העולם עם עיצובים סקנדינביים אותנטיים, מינימליסטיים, רכים ועם פונקציונליות ברורה. צבעים מיוחדים משתלבים בחומרים מיוחדים ומרקמים יוצאי דופן וצורות מעניינות חוברות לפרטים מרתקים שיגרמו לכם לרצות את הכל.

 

MAGAZIN DU NORD – היא חנות הכלבו הגדולה של קופנהגן והיא ענקית בגודלה כך שניתן להיכנס אליה מכמה רחובות שסובבים אותה. כל מותגי האופנה הסקנדינביים וגם הביוטי והאקססוריז נמצאים שם, כשלכל אחד פינה משלו.

 

Le Petit Voyeur – חנות ספרים מגניבה המתמחה הוצאות ספרים עצמאיות בתחומי אמנות מרחבי העולם. לא תוכלו סתם כך לעבור לידה מבלי להיכנס וקצת לקבל סחרחורת מכל היופי שתמצאו בה. שעות הפתיחה שלה קצת קשות אז אם אתם מתכננים להגיע, שימו לב מתי זה זמן טוב.

סטודיו ARHOJ לקרמיקה (צילום נעם בן צבי)

STUDIO ARHOJ – אנחנו מזהירים מראש, מהסטודיו הזה אתם לא תרצו לצאת, אתם כן תרצו לקנות את הכל ולנסות להגיע עם הפריטים שלמים הביתה וזו לא משימה קלה. הסטודיו לקרמיקה Arhoj הוקם במקור בטוקיו אך נמצא כעת במרכז העיר קופנהגן. הוא פתוח לקהל הרחב ומאחורי מדפי הקרמיקה, יושבים מעצבים ועובדים בחומר בזמן שאנשי מברים בחנות.

 

NOTRE DAME – אחת מחנויות עיצוב הפנים הוותיקות של קופנהגן וגם היפות יש לציין. אמנות, קרמיקה ופורצלן, טקסטיל, אקססוריז לאמבטיה ולמטבח ובעיקר, מתנות לעצמכם ולכל מי שחפצה נפשכם להביא לו משהו שיחמם לו את הלב. קחו לכם סלסלה בכניסה ותתחילו למלא אותה בדברים יפים וטובים.

 

FRAMA – החנות של מותג העיצוב הרב-תחומי שוכנת בלב העיר ותוכלו למצוא בה חפצי לייף סטייל מעוררי השראה לכל החושים שלכם. ערכי המותג מעודדים חיים מודעים עיצובית וסביבתית עם דגש על חומרים טבעיים, גיאומטריות פשוטות ואיכות בלתי מתפשרת שכוללת אסתטיקה חמה ומדויקת.

 

STILLEBEN – חנות יפהפייה בת כ-10 שנים המוכרת פריטים לעיצוב פנים, קרמיקה, כלי זכוכית, טקסטיל, אביזרים ותכשיטים של מעצבים דנים ובינלאומיים מובילים. האווירה הקסומה שמרחפת בחנות, הריח המשכר והיופי הדני שיסתכל עליכם מהמדפים הופכים את החנות הזו למאסט.

חנות STILLEBEN היפהפייה (צילום נעם בן צבי)

מסעדות, בתי קפה ושווקים

הסצנה הקולינרית של קופנהגן שוקקת חיים, עשירה, טעימה, מיוחדת ומציעה מגוון אפשרויות מעולות למי שאוהב אוכל יפה וטעים. לפני שנתחיל שימו לב *תזמינו מקום* למסעדות, לבתי קפה, לבוקר, לערב, שלא תגידו שלא אמרנו ושלא תמצאו את עצמכם מתחננים לאיזה צעיר דני שיסכים לכם לשבת רבע שעה על איזה בר בבית קפה, פה זה לא ישראל ואם אין מקום, אף אחד לא ינסה למצוא לכם אחד כזה.

 

רק כדי לסבר את האוזן, מישלן בחרו 61 מסעדות ב-2021 להמליץ עליהן בקופנהגן, 7 עם כוכב אחד, 5 עם שני כוכבים ו-2 עם שלושה כוכבים וזה בלי בכלל כל בתי הקפה הקסומים והמסעדות של פשוטי העם שאנחנו אוהבים לא פחות. בעוד שכולם מדברים על נומה וגרניום וכבודן במקומן מונח, בחרו לצידן להמליץ גם על מסעדת Kadeau Copenhagen שקיבלה השנה שני כוכבי מישלן ותיקח אתכם לחוויה עוצמתית ובלתי נשכחת של קולינריה דנית מודרנית. לא נרחיב על החוויה יותר מידי רק נאמר שהמטבח פתוח, המרכיבים נאספים מהגינה ליד והטעמים בלתי ניתנים לתיאור.

מקום נוסף שנמליץ לא לוותר עליו הוא שוק האוכל המקורה Torvehallerne. יש בו מן התיירותיות אך העיצוב מדליק, הדוכנים מקסימים והאוכל והנשנושים טעימים! הוא מחולק לשני חלקים, בצד אחד חנויות, בתי קפה ומסעדות קטנות ובצידו השני מעדניות, אוכל יותר מקומי, רעש וריחות. בין שני המבנים, תחת כיפת השמיים, שוק ירקות, פירות ופרחים – אז מה אם אתם בקופנהגן, גם כאן אפשר לקנות זר למישהו שאוהבים.

 

עוד כמה מסעדות טעימות שלא כדאי לפספס הן La Banchina – מסעדה קטנה ומתוקה בה מגדלים את כל האוכל בחממה ליד, Cantina – מסעדה ביסטרו איטלקית עם אווירה שמחה, מוזיקה חזקה, חלל חשוך עם עצים אמיתיים, הרבה צעירים מקומיים ואוכל טעים, Meille – מסעדת ממדריך המישלן עם ארוחה סגורה מראש ואוכל מיוחד מאד, טעמים חדשים, מרקמים מוזרים והרבה חשיבה מחוץ לקופסה.

מנת פתיחה ב-Meille (צילום נעם בן צבי)

אם דווקא בתי קפה הם מה שעושה לכם את זה, קופנהגן תהיה גן עדן גם עבורכם. ארוחות הבוקר מדהימות, המאפים מטריפים והאווירה מרוממת גם בשעת בוקר מוקדמת. אם בא לכם קפה וקרואסון מהחלומות, תגיעו מוקדם ל Buka, מאפייה קטנה בה מגישים גם קפה, תשדלו לא לקנות את כל הסוגי הקרואסונים ולכו לשבת בכיכר Kongens Nytorv להנות מהסוכר בשמש.

 

לארוחות בוקר ממליצים לכם על בית הקפה Sonny – בית קפה בלב מרכז העיר, קטן, יפה ועם ארוחת בוקר פשוטה וטעימה. בית קפה נוסף ומעולה הוא Atelier September – שולחנות גדולים שחולקים, תפריט מצומצם ואיכותי, עם אווירת בוקר סקנדינבית תוססת. עוד מקום שכדאי להכניס לרשימה שלכם הוא Paludan Bogcafe – אתם תרגישו שאתם בספרייה בגלל מדפי הספרים העמוסים והסטודנטים שמסתובבים אך למעשה זהו בית קפה ומסעדה שיקית עם תפריט דיי גדול ושמתאים לכל מיני סוגים של מפגשים. לרשת בתי הקפה emmerys יש 31 סניפים ברחבי דנמרק והם מתגאים בהיותם 100% אורגניים, באוכל ובקפה שהם מגישים.

סתם ביתן של קפה ואיש שהתאים את החליפה שלו לסיטואציה (צילום נעם בן צבי)

מלונות

אתם כבר בקופנהגן, לא תבחרו במלון וואו שלא תוכלו לשכוח לעולם? הנה שניים כאלה, הראשון Manon Les Suites – מלון חמישה כוכבים יפהפה שנמצא במרחק של כמה דקות הליכה מסמטאות לב העיר קופנהגן ומציע לכם להנות מאווירה של באלי (אינדונזיה) בדנמרק. מדובר על לא פחות מחוויה חלומית, שמביאה תחושה של טבע אל תוך האורבניזם של קופנהגן, עיצוב משובח שלא תוכלו להפסיק להלל ועושר אסתטי בכל פינה. *ילדים מוזמנים מגיל 12 ומעלה בלבד.

 

המלון השני יעניק לכם חוויה קצת יותר היפסטרית וצעירה SP34 – מלון בוטיק ארבעה כוכבים השוכן ממש בתוך סמטאות לב העיר, עם אווירה צעירה, לובי שלא תרצו לעלות ממנו לחדר ושעות שמחות לאורחי המלון בהם מגישים אלכוהול חופשי ומזמינים אתכם להנות ממה שיש למקום להציע. החוויה כאן אותנטית ומחוברת למקום, האדריכלות יפהפייה והעיצוב בחללים הציבוריים ובחדרי המלון ירגיע אתכם ויחבר אתכם למקום. כל הריהוט עוצב בהתאמה אישית על ידי מעצבים דנים שחשבו גם כמובן על התאורה הנעימה שתקבל את פניכם בחדרים. *בופה ארוחת הבוקר מצוין ומומלץ גם אם אתם לא ישנים במלון (ניתן לרכוש בנפרד).

הכניסה למלון SP34 (צילום נעם בן צבי)

טיפ של אלופים

כאן בדרך כלל אנחנו נותנים טיפ אחד אבל קבלו שלושה – את הראשון כבר אמרנו, תזמינו מקום למסעדות, בעיקר בסופי שבוע, כל מסעדה פשוטה יכולה להיות מלאה, שלא תמצאו את עצמכם מזמינים וולט בקופנהגן. הטיפ השני הוא לנסוע בסתיו – השלכת מדהימה, הטמפרטורות יורדות והתיירים כבר לא מגיעים בהמוניהם. הטיפ השלישי והחשוב מכולם – מסתבר שהדנים לא אוהבים לקום מוקדם, אם תשכימו קום רחובות העיר קופנהגן יהיו רק שלכם, עד השעה 9:00 לפחות אתם יכולים ממש לרקוד ברחובות מבלי שאף אחד יצפה בכם, ותאמינו לנו, אתם לא תפסיקו לרקוד מרוב אושר על הביקור באחת הערים הכי יפות בעולם.

מתוך גן הפסלים של Ordrupgaard (צילום נעם בן צבי)

אולי יעניין אותך גם...