© Tassenmuseum - Bags in Bloom - Louise te Poele - liggend

ווי מאדאם נו מאדאם: קופצים לביקור באמסטרדם? המלצות עיצוב במיוחד בשבילכם

5 חנויות עיצוב הולנדיות, 2 מוזיאונים מומלצים, 2 מסעדות מעולות ומלון אחד מהמם. אם מתוכננת לכם בקרוב נסיעה לבירה ההולנדית, אלו המקומות שכדאי לשים על המפה כבר עכשיו

עיר הבירה ההולנדית שנוסדה במאה ה-12 ככפר דייגים קטן, הפכה ב 700 השנים האחרונות לאחת מהערים המתויירות ביותר באירופה. 850,000 תושבים מארחים מדי שנה מיליוני מבקרים שרבים מהם מגיעים ליהנות מאתרי התיירות המוכרים, המוזיאונים המפורסמים, הסמים החוקיים, השווקים התוססים והצ'יפס. אם כל אלו פחות מעניינים אתכם וחשקה נפשכם דווקא ביכולות העיצוב והאמנות הסקנדינביות, תוכלו למצוא הרבה דברים אחרים לראות.

הרחובות היפהפיים, התעלות הקסומות והשכונות המגניבות, יובילו אתכם אל אינספור חנויות מיוחדות הקשורות בעיצוב, אוכל, ממתקים, שוקולדים או סתם דברים יפים. מוזיאונים רבים וידועי שם, פארקים ושווקים – יש ערמות של דברים לעשות. בחרנו לכם בפינצטה את ההמלצות שלנו לעיר הקסומה הזו.

עיצוב ללא הפסקה

מותג העיצוב הדני HAY, שהגיע אלינו לארץ בשנה שעברה, מציג במרכז העיר (Spuistraat 281) עיצוב סקנדינבי מודרני מרהיב ביופיו. פשטות בלתי נגמרת לצד חכמה עיצובית, ריהוט, אקססוריז ובית הקפה המפורסם, השוכן בתוך חנות הדגל של החברה ומזמין אתכם להתרווח על הכורסאות שלא תוכלו לקחת אתכם במזוודה. זוהי אחת משתי החנויות הגדולות ביותר של HAY, את השנייה תוכלו למצוא בקופנהגן.

עוד אסור לפספס, את מותג הדגל של העיצוב ההולנדי Droog המקדש יצירתיות והתנסויות מופרכות בעיצוב וחדשנות. חנות, בית קפה, ספרייה, חצר וחללים נוספים – כולם בעיצוב החברה, מאפשרים רגע של מנוחה במרכז אמסטרדם (Staalstraat 7B). ואם כבר מדברים על שקט, לא היינו מפספסים את החנות הקטנה Atlier Sukha השוכנת ברחוב המדליק Haarlemmerstraat 110 שהיא כל כולה מקדש לטוהרה ולצבע הלבן. לא מהסוג שאנחנו מכירים פה בארץ אלא סקנדינבית, מוארת ובעיקר – יפה. משמעות המילה 'Sukha' היא 'אושר החיים' וזה בדיוק מה שרוצים שתקנו בחנות הזו. אושר שמגיע בצורת מוצרים מקיימים, מחומרים טבעיים ובעיצוב מקומי.

מהאנונימיים ביותר למפורסמים ביותר

במרחק שתי דקות הליכה, מעבר לתעלה, ניצבת החנות Store Without a Home שהתחילה את דרכה לפני כמעט עשר שנים בפרברי אמסטרדם כחנות-גלריה, ומצאה בית במרכז העיר (Haarlemmerdijk 26). תמצאו שם פרטי עיצוב קטנים עד גדולים מכל הסוגים ובעיקר כאלה של מעצבים אנונימיים, הולנדים ואחרים, אחד החללים האקלקטיים ביותר שתחוו – מבטיחים.

לא רחוק משם, בשכונת 'יורדן', ליד בית אנה פרנק, נמצאת החנות הנקראת בפי רבים 'המכה ההולנדית של שוחרי העיצוב', אולם התצוגה והחנות של moooi הנמצאת ב Westerstraat 187. מדובר בחלל ענק מחולק לחדרים המכיל את כל מוצרי החברה מהעבר ועד היום. אם יצא לכם לבקר באחד המיצבים שלהם בשבוע העיצוב במילאנו לדוגמא, דעו כי זהו הבית של הכל ונקודת הפתיחה לכל החללים המרשימים אותם הם מעמידים באירועי העיצוב מסביב לעולם. וכן, הכל למכירה.

אל תהיו כמו כולם

אם אתם הולכים לאחד או יותר משלושת המוזיאונים המוכרים יותר, כמו מוזיאון ואן גוך, Rijksmuseum או Stedelijk Museum לאמנות עכשווית, אנחנו היינו מוסיפים לחגיגה גם את מוזיאון הצילום המודרני Foam Fotografiemuseum שהוא בעצם ארגון בינלאומי מתחום הצילום ששם לו למטרה להעביר ידע ולתת השראה לקהל הרחב דרך מדיום הצילום. בסיסו יושב באמסטרדם (Keizersgracht 609), אך הצילום המוצג בו לאורך השנה בתערוכות המתחלפות חוצה יבשות. המוזיאון השני, שהוא מאסט מבחינתנו ושוכן במרחק 5 דקות הליכה ממוזיאון הצילום, הוא Tassen museum ברחוב Herengracht 573 הלא הוא מוזיאון התיקים והארנקים שהתחיל מתיק אחד, בבעלות הנדריקה והיינץ איבו, שהפך אותם לאספנים נלהבים ולאוסף מדהים של תיקים מיוחדים, עתיקים, יוצאי דופן ובעיקר כאלה היוצרים סיפור ומעבירים את ההיסטוריה של פריט כל כך נצרך זה. האוסף הפך לימים למוזיאון הייחודי הזה.

חוץ מצ'יפס בכל פינה, גבינות בכל חנות שנייה, נשנושים מהירים בשוק והעוגיות המפורסמות של Van Stapele, כדאי גם באיזשהו רגע לשבת לאכול במסעדה של ממש. אם אתם מעדיפים את החוויה ההולנדית, היינו בוחרים ב (Cafe Bern (Nieuwmarkt 9 בו תוכלו להגשים את חלום פונדו הגבינה הלוהט שאתם בטוח חולמים עליו מאז שמעתם עליו לראשונה, שבו על הבר ותספגו קצת אווירה. אופציה שנייה, ולא פחות טעימה, היא מסעדת הטאפאס (Pata Negra (Utrechtsestraat 124 שתספק לכם חוויה חד פעמית של מסעדה צפופה ועמוסה בה תשבו בשולחן עם אנשים מכל העולם, כשהקירות מכוסים בציורים והתפריט, בהולנדית או בספרדית. פשוט תבחרו בקפידה טאפאסים שלא תדעו מהם ותקוו לטוב. אל דאגה – זה יהיה הרבה יותר מזה.

תנו זכות קדימה לאופניים

אחרון חביב הוא The Dylan Hotel הממוקם ליד 'תשעת הרחובות' והכניסה אליו עוברת דרך שער וחצר (Keizersgracht 384). מה שהופך אותו במרכז העיר הסואנת לאקסלוסיבי ביותר ואף סודי, כזה שרק מעטים יודעים עליו. 40 חדרים בסך הכל כשכל אחד קצת שונה, בתקופה, בצורה ואף בנוף מהחלון. כולם מעוצבים מרצפה עד תקרה וישרו עליכם אווירה נעימה אחרי יום ארוך של הסתובבויות באחת הערים היפות ביותר בעולם.

טיפ של אלופים: ההולנדים ברובם מאוד נחמדים אך זו לא תל אביב. כאן, האופניים הם המלך, המלכה וכל משפחת האצולה. אם תצעדו בשבילי האופניים שלהם – זה עלול להיות מאוד מסוכן.

 

תמסרו ד"ש.

 

אולי יעניין אותך גם...