כשהעיר מתחברת לשמיים, 1 Manhattan West, השדרה התשיעית, ניו יורק (צילום נעם בן צבי)

האחת והיחידה: קבלו את המלצות העיצוב שלנו לניו יורק

המקומות לעצור ולהתבונן, אלו שכדאי דווקא להישאר בהם, המופע ששווה לראות, המלונות שיהפכו את החוויה לאלוהית, החנויות שאנחנו לא מפספסים בחיים וכמה מקומות של אוכל שיטעינו בכם אנרגיה

אפשר לומר שנאמר כבר הכל על אחת הערים המופלאות בעולם. היא הצפופה ביותר בארה"ב כאשר חמשת הרובעים שלה (מנהטן, ברוקלין, קווינס, הברונקס וסטטן איילנד) מתפרסים על למעלה מ-1,200 ק"מ רבוע ומאכלסים למעלה מ-8 מיליון אנשים. היא משמשת כמרכז מסחרי וכלכלי מהגדולים בעולם, ובעלת השפעה עצומה על עולמות הפוליטיקה, התקשורת, התרבות, החינוך, האופנה, העיצוב ובערך כל תחום אחר שאתם יכולים לחשוב עליו. ככזו, היא שומרת על היותה יעד תיירותי פופולרי במיוחד וחלום רחוק, מעבר לים, בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

אינספור מוזיאונים, מסעדות מכל הסוגים, בתי קפה, חנויות, אתרים תיירותיים, סמטאות, הצגות ומופעים – תמיד יש דברים לעשות, מקומות לראות, קווי סאבווי לקחת מקצה אחד של העיר לקצה השני ואוויר ערים משכר לשאוף לריאות, אמנם קצת מפויח, אבל שווה כל נשימה. אף פעם לא מספיקים שם את הכל ויום שתכננתם לסיים במקום אחד, מסתיים דווקא במקום אחר. אבל יש כמה נקודות שוות במיוחד שלא היינו מפספסים.

ברחובות ניו יורק (צילום נעם בן צבי)

כאילו שאפשר לבחור

לא ניתן, גם אם היינו רוצים מאוד, למנות את כל המוזיאונים בניו יורק. אולי יש איזו רשימה באיזה אתר, אבל ככה, מהראש, זה ממש בלתי אפשרי וגם לא ננסה. כן נמליץ על שניים חשובים, הראשון הוא כמובן MOMA Museum of modern art שנמצע על רחוב 53 בין החמישית לשישית ושנפתח רק בחודש שעבר לאחר ארבעה חודשים של שיפוצים שעלו 450 מיליון דולר. המוזיאון, הגדיל את שטחו בשליש ויצר חללים חדשים להציג בהם אמנות בדרכים שונות. בקומה העליונה, מוצגים 11 מיצבים, כל אחד בידי יוצר מתחום אחר. בין המציגים, גם האדריכל היפני סו פוג'ימוטו עם הגיגים אדריכליים. זה הזמן ללכת ולחוות את המוזיאון בשלמותו ולא רק תערוכה כזו או אחרת. לראות את חבצלות המים של מונה, השעונים הנוזלים של דאלי ואת ליל הכוכבים של ואן גוך. לא לשכוח לעצור בחנות המוזיאון, זוהי חנות המוזיאון הכי טובה בעולם.

MoMA (Photo by Iwan Baan)

המוזיאון השני, יצריך מכם לחצות את הנהר לברוקלין אבל הוא לחלוטין שווה את זה. עלו על סאבווי 2/3 וסעו למוזיאון ברוקלין (200 Eastern Parkway, Brooklyn). פעם אחר פעם, התערוכות במוזיאון הדהימו אותנו מחדש. בין היתר, ראינו את ביתו של האמן הקוריאני דו הו סו, התהליכים הקריאייטיביים של דיוויד בואי, נשמה של אומה: אמנות בעידן כוח שחור, פייר קרדין: אופנה עתידנית, תערוכתו האחרונה של האמן JR, תערוכת הצבע של הצלם גארי וינוגרנד ואלו רק בשנתיים האחרונות.

chronicles of NYC, by JR (באדיבות מוזיאון ברוקלין)
Installation view, Garry Winogrand: Color, Brooklyn Museum. (Photo: Jonathan Dorado)

תעיזו להיות קצת שונים

אם חפצה נפשכם בהצגה או במופע, תוכלו כמובן לבחור אחת מאלו המציגות בברודווי או להיות קצת יותר נועזים וללכת לאוף-ברודווי (off Broadway), שבה מופעים פחות ממסדיים ויותר 'מיוחדים'. אפשר גם ליפול כמובן אבל אפשר גם להיכנס בטעות אל תוך אחד הערבים הכי הזויים בחיים שלכם. הפעם הוזמנו למופע Sleep no more שקורה על רחוב 27 בין העשירית לשדרה ה-11. מדובר בהפקת תיאטרון מושקעת המשחזרת את מקבת של שייקספיר, שרצה בניו יורק משנת 2011 והופכת את החוויה שבצפייה בהצגה למשהו אחר לחלוטין. לא תשבו שם בכיסאות נוחים, אלא תרוצו אחרי השחקנים במדרגות ובין מסדרונות מלון McKittrick, בין סצנות אהבה לגילויי אלימות ובין רגעי אסון וטירוף שחוות הדמויות. מדובר בחוויה בלתי נשכחת ובעיקר כזו שלא ניתנת לשחזור שכן, בגלל הדינמיות שבמופע, אם תלכו בפעם השנייה, ייתכן ותיתקלו בסצנות שונות לחלוטין. התפאורה, התלבושות ועיצוב הדמויות – הכל מסתורי, תקופתי, מרהיב ולרגעים ארוכים ממש, מילולית, עוצר נשימה.

שווים הצצה וביקור

חמישה מקומות שחייבים לראות הם:

ההיי ליין High line, שני קילומטר של פסי רכבת מעל הווסט ווילג' ושכונת צ'לסי, שהוסבו לפני כעשר שנים לפארק למטיילים בו ניתן להשקיף על העיר מכמה תצפיות שונות, לראות את האדריכלות הניו יורקית במיטבה או סתם לשתות קפה בבוקר.

ממש בקצה שלו תוכלו למצוא את השכונה התוססת והמתחדשת האדסון יארדס. מסעדות שף, חנויות מעצבים וגולת הכותרת הפוטוגנית במיוחד ה – Vassel. פסל סביבתי ואינטראקטיבי עצום שכולו מדרגות שמספקות הצצה לעיר בגבהים שונים ומוקד משיכה מרהיב לשכונה. כמעט 2500 מדרגות בפסל העצום שתוכנן על ידי המעצב הבריטי תומס הטרוויק Thomas Heatherwick. אם אתם מחפשים אימון בוקר מיוחד, זה המקום.

Ford Foundation Building שנמצא במזרח העיר בין רחוב 42 לרחוב 43 ויש בו גן חורפי פנימי – קסם שקצת קשה לתאר במילים אבל הוא פתוח לציבור ותוכלו לבקר בו בחופשיות כמו גם בגלריה שבמבנה.

9/11 Memorial, האנדרטה אותה תכנן האדריכל מיכאל ארד היא אחת המרגשות ואנחנו ממליצים לבקר בה עם רדת החשיכה.

ממש לידה, תוכלו להתרשם מ Westfield Mall and Oculus, כן, זהו קניון, אבל תכנן אותו סנטיאגו קלטרבה ותוכלו להתבונן בו מבפנים ומבחוץ וחוזר חלילה, הוא מד-הים.

לא רק מקום לשים בו את הראש

וכמובן שגם צריך לישון איפשהו. אם אנחנו בניו יורק, כדאי שזה יהיה במקום בלתי נשכח. המלון הראשון שיאיר לכם את החלומות הוא The Evelyn שנמצא על רחוב 27 בין החמישית למדיסון, מלון יפהפה עם עיצוב שיורד לפרטי פרטים. הקרמיקה בחדרי האמבט, הטפטים על הקירות והחיבור לשכונה בה הוא ממוקם, שהיתה בעבר מרכז מוזיקלי והיום המנורות בחדרים מתחקות אחר כלי נגינה שונים. והכי חשוב, הבחירה לקרוא למלון על שם אוולין נסביט, האיט גירל המקורית.

המלון השני שיתחרה בו, הוא מלון Public הממוקם על הגבול בין שכונת Bowery לנוליטה הלוהטת ומציג חווית שהות כוללת. החל מהעובדים שאוטומטית תרצו להיות החברים הכי טובים שלהם ועד העיצוב האלוהי שיצרו הרצוג ודה מרון. יש שם למעלה מ-300 חדרים אבל הדגש באירוח ובחוויה העיצובית, הוא על החללים הציבוריים. משם גם לקח המלון את שמו. מסעדות, בר על הגג, חצר וחללים רבים לשימושים משתנים. והפרטים? אוי הפרטים! העיצוב הגרפי, הסטייל, האנשים, האווירה המשגעת.

מנורות של אוולין (צילום נעם בן צבי)

יש עוד דברים לקנות בניו יורק חוץ מבגדים

שתי חנויות אוכל אמריקאיות שהן ממש מאסט יהיו Whole foods Market, חנות ענק הממוקמת בכל מיני מקומות בעיר ויש בה ה-כל. כל סוגי המזון, מארזים של אוכלים אמריקאים טעימים, אוכל טרי, ירקות, פירות שלא הכרתם, אוכל מוכן, מרקים, סלטים, לאכול במקום או לקחת הביתה ולהרכיב. זו חוויית קנייה אחרת לגמרי ממה שאנחנו מכירים בארץ ואנחנו ממליצים מאוד לחוות אותה, גם כי טעים וגם כי סביר מאוד שתגלו דברים חדשים.

החנות השנייה שאסור בשום פנים ואופן לפספס, היא Trader Joe's, קצת יותר קטנה אבל תגלו בה עולם ומלואו. כל מה שחלמתם עליו, ארוז בשקיות קטנות, טריות בלתי מתפשרת ועיצוב היפסטרי מדליק. התורים אמנם ארוכים אבל לא יפריע לכם לעמוד ולהתבונן בנעשה בחנות ולאסוף דברים חדשים בדרך לקופה.

עיצוב מעולם אחר

ארבע חנויות עיצוב שאנחנו אוהבים לפקוד כשאנחנו מטיילים ברחובות ניו יורק הן:

Anthropology בצ'לסי מרקט (מומלץ לשלב עם מוזיאון הוויטני או ההייליין) שם מציג המותג את אחת מהחנויות היפות שלו המשלבת את החלק של האופנה לצד הקולקציה לבית. למטה, יש הרבה מאוד פריטים בסייל ובחוץ חלונות הראווה המפורסמים שלהם.

Williams-Sonoma, חנות לכלי מטבח עם עדיפות לזו שנמצאת ליד הקולומבוס סירקל ובה תוכלו למצוא את גן העדן שלכם. זאת כמובן בהנחה שאתם אוהבים לבשל. סירי נחושת, סטים של קרמיקה, סכו"ם מכוסה פרטים, מכשירים חשמליים עם סטייל, גאדג'טים ועוד הרבה מאוד דברים שתוכלו להגניב לארץ במזוודה ולהרגיש אמריקה.

ABC Carpets & Home היא חנות עלייה לרגל עבור מעצבי הפנים ומקום לבוא לחפש בו קצת השראה ובגדול להישאר בו כי לא תרצו ללכת. פריטים ייחודיים, הרבה עבודת יד שלא תוכלו למצוא במקומות אחרים ונשמה שלא רואים כל יום. הכל התחיל מעגלה שמכרו ממנה שטיחים ברחובות ניו יורק ואילו היום, מדובר על מעצמת עיצוב. יש גם אווטלט בברוקלין.

The Container Store תמיד היתה מקום עלייה לרגל עבורנו. כשמה כן היא, מלאה בקונטיינרים. קטנים, גדולים, מחומרים שונים, בכל הצבעים, לכל שימוש שיכולתם לחשוב עליו וגם לכאלה שלא. קופסאות על קופסאות על קופסאות, לא תוכלו להפסיק לרצות את כולן. בהצלחה עם זה.

RH (לשעבר Restoration Hardware) פתחה את חנות הדגל שלה בתשיעית בלב ה Meatpacking District התוססת, משלבת שש קומות של תצוגת ריהוט פנים, חוץ וילדים באחד מאולמות התצוגה המרהיבים שיצא לנו לראות. תוכלו לשוטט בין הרהיטים או לקחת את המעלית השקופה היישר למסעדת הגג ולהכנס לסרט של חיים יפים באמת, גינת גג מרהיבה אוכל מצוין ומלא אנשים שנראה שנלקחו מתוך חשבונות האינסטגרם המובילים, כולם יפים, כולם עשירים וכולם (על פניו) מאושרים.

חייבים גם משהו לנשנש

ולסיום, לא דיברנו על אוכל כלל! לנו פחות עובד הקונספט של ישיבה במסעדות ואנחנו תמיד מעדיפים בית קפה מגניב או אוכל אמריקאי מהיר שמרגיש לנו גם בריא כי הם טובים גם בזה. בתי קפה שאנחנו מאוד אוהבים יהיו Gitane בקצה הסוהו, שקט, נעים, מרגיש מקומי ויש בו טוסט אבוקדו וואו, מה צריך יותר מזה? מעבר לכביש יש את The little Cupcake Bakeshop עם עוגות וקאפקייקס בכל הטעים והצבעים. לכו על עוגת הגזר, תמיד. 

צהריים קלילים אפשר לאכול ב Citizen of Chelsea בשכונת צ'לסי כמובן. אין פה ממש משהו שטעמנו ולא היה מושלם. העיצוב נעים והוא ממוקם באחת השכונות האהובות עלינו! אם דווקא בא לכם לעמוד קצת בתור בשביל בייגל אמריקאי, לכו על Brooklyn Bagel & Coffee Company (נמצא בכמה לוקיישנים במנהטן). תוכלו לבחור איזה ממרח שתרצו על איזה בייגל שתרצו עם איזו תוספת שתרצו, מדובר בחלום. בית קפה אחרון הוא Ole & Steen בפינה של בראיינט פארק, תזמינו קפה או שוקו חם וסנדוויץ או מאפה ולכו לשבת ליד החלון בחלל הפנימי. הריהוט השחור, הצמחים והאנשים הנורדים שמסתובבים שם, כבר ישרו עליכם כמה דקות של שקט.

טוסט אבוקדו אחד ביום (צילום נעם בן צבי)

טיפ של אלופים: תכינו את הנעליים הנוחות ותלכו, לכל מקום, בהלוך וגם בחזור. קחו סאבווי לפעמים אבל תכירו את העיר ברגליים. היא כל כך יפה, כל כך מיוחדת, כל כך תהפכו להיות חלק ממנה ברגע. אי אפשר להסביר את זה, רק להתמסר לרחובות הסואנים ולהנות מהרגע.

נסיעה טובה.

וושינגטון סקוור פארק, ניו יורק (צילום נעם בן צבי)
Ford foundation Building (צילום נעם בן צבי)
תעצרו לרגע, להנות מהעיר (צילום נעם בן צבי)

אולי יעניין אותך גם...