Thomas Jackson photography

חפצים רוקדים ברוח: מה עומד מאחורי אמנות הצילום של תומאס ג'קסון?

סוכריות מרחפות, כוסות פלסטיק צבעוניות שנוהרות אל חוף הים ובד טול המדמה מדורה בוערת באוויר, הכירו את האובייקטים המעופפים של האמן-צלם הכי ייחודי בנוף

תומאס ג'קסון הוא אמן-צלם שעבודתו מתרכזת בהצבת אובייקטים יומיומיים, תעשייתיים, כחלק מהנוף הטבעי. היום עבודותיו מלוות בטביעת האצבע הייחודית שלו, אך הן לא תמיד היו כך; ג'קסון, למד היסטוריה והתחיל את הקריירה שלו כעורך ומבקר ספרים למגזינים בניו יורק. במסגרת העבודה שלו, הוא מצא את עצמו נמשך לספרי צילום ובהשראתם החל לצלם בעצמו סצנות רחוב, נופים וטבע ולבסוף מצא את הדבר שהוא באמת אוהב – התקנת מייצגים יוצאי דופן בטבע שייחודיים רק לו.

סדרת המייצגים המצולמים של ג'קסון הנקראת "Emergent Behavior", סבבה תחילה סביב תנועת האש, אך מהר מאוד הוא הבין שדווקא תנועת הרוח מסקרנת אותו ומיטיבה עם הצילומים שלו הרבה יותר. לטענתו, הוא רק מציב את האובייקטים והרוח עושה את כל השאר. הוא סומך על הרוח, על מערכת היחסים שיש לה עם האובייקטים שלו, ולמעשה, הוא בטוח שהיא זו שמפיחה חיים חדשים באובייקטים הדוממים שבהם משתמש.

באמצעות חוט דקיק, כמעט בלתי נראה, ג'קסון מרכיב מגוון רחב של אובייקטים מעשה ידי אדם ומשלב אותם כחלק מהנוף הפתוח, בניסיון להתחקות אחר התנהגות להקות של ציפורים, דגים או חרקים; הוא עושה מניפולציה מעניינת בצורה שבה הוא מציב ומצלם את האובייקטים, שמעניקה את התחושה של צפייה במערכות של נחילים גדולים או קבוצות הנודדות באוויר באותו הכיוון. באמצעות המניפולציה הזאת הוא מנסה לגרום לאנשים לחוש בלבול, לערער את חוקי הכבידה שכולנו מכירים וליצור מופע ויזואלי מרתק.

הבחירה של ג'קסון להציב בסביבת יערות, חופי ים ושדות פתוחים, דווקא את מוצרי הצריכה המיוצרים בכמויות גדולות כמו כוסות וצלחות פלסטיק, בלונים, סוכריות על מקל, דולרים ותבניות אלומיניום, היא לא בחירה רנדומלית, אלא מלאת כוונה וביקורת כלפי תרבות הצריכה. עבודותיו מנסות להראות כמה בני האדם אחראיים ליצירת מערכות ואובייקטים המתנגדים לטבע במקום להסתנכרן איתו, ואף טוען שבעבר אפילו הוא התנגד בעצמו לרוח, כיוון שהיא היוותה עבורו כגורם המאיים ביותר על עבודותיו, והיום, היא השותפה העיקרית לאמנות שלו.

לא פעם נשאל ג'קסון איך הוא יכול להעביר ביקורת כזאת בעוד שהוא בעצמו משתמש בחומרים תעשייתיים מזהמים? כחלק מהאג'נדה שלו, לאחר כל התקנה הוא מוריד את כל הפריטים מבלי שייגרם נזק לסביבה וממחזר אותם.

בסדרה האחרונה שלו, בה הוא משתמש בעיקר בבד טול גמיש, קל משקל ועמיד מאוד, ג'קסון חוקר את הניסיון ליצור מייצגים שמתלכדים עם האלמנטים של הטבע, משתנים ומגיבים אליו. הוא חותר ליצור סינרגיה מלאה בין הבד,  הצבעוניות והרוחות העזות של חופי צפון קרוליינה ויוצר איתם סדרת צילומים מרהיבה. אנחנו עפים עליה, ואתם? 

אולי יעניין אותך גם...