מוארים. ניר ואיה. צילום: סטודיו צ'חה

מוארים: הסטודיו שגייס כמעט מיליון שקלים בקמפיין גיוס המונים אחד

אחרי ארבעה קמפיינים מוצלחים בקיקסטארטר והצגת היצירות שלהם בלוקיישנים הכי נחשבים בעולם, סטודיו צ'חה לא עוצרים. ראיון מאיר עיניים עם איה ברין צ'חנובסקי

איה ברין צ'חנובסקי וניר צ'חנובסקי הם בעלי סטודיו צ'חה ויוצרי המותג BULBING שמאחוריו עומדים עשרות גופי תאורה במראה תלת ממדי מתעתע. הם החלו את דרכם כסטודנטים ב- 'HIT' וב'בצלאל', היא למדה תקשורת חזותית והוא למד צורפות. לאחר כמה שנים נפגשו והפכו לזוג לחיים ולשותפים עסקיים. היום מדירתם בתל אביב, הם מנהלים חיי משפחה ועסק משותף שזכה מזמן להכרה בינלאומית גדולה.

תחילת הדרך

"בתחילת הדרך ניר ואני עבדנו בעבודות זמניות, אני בתחום הדיגיטל וניר עשה יותר אמנות. כבר אז ניר התעסק בדימויי האשליה התלת ממדית, השפה הזאת משכה אותו. הוא התחיל עם עבודות ידניות גדולות, מטרים על מטרים, תקע מאות מסמרים והעביר ביניהם חוטים כדי לייצר את התלת ממדיות הזאת. עם הזמן הוא עבר לעבודות בחיתוך לייזר בסקיילים גדולים ובהמשך הוצאנו את הפמוט שכבר היה אפשר להחזיק ביד".

 

העבודה הראשונה של הסטודיו – הפמוט. צילום: סטודיו צ'חה

הפמוט הוא היצירה הראשונה של סטודיו צ'חה. יצירה דו ממדית בעלת אשליה אופטית מהפנטת שיוצרה מפליז באמצעות צריבה פוטוכימית – טכניקה שקרובה יותר לעולם הצורפות שממנו הגיע ניר. הפמוט קודם ב- 2013 בהצלחה גדולה דרך פלטפורמת מימון ההמונים קיקסטארטר (Kickstrater) ופתח לאיה וניר דלתות לזירת העיצוב הבינלאומית.

 

"אחרי הקמפיין הראשון של הפמוט, הזמינו אותנו להשתתף במתחם מעצבים צעירים בתערוכת הענק Stockholm Furniture & Light Fair בשטוקהולם. חוץ מהפמוט, כבר הצגנו שם סקיצות ראשונות של גופי תאורה שניר התחיל להכין עם לוחות פרספקס. מסתבר שבאים לצוד שם".

 

כשאיה אומרת 'לצוד' היא מתכוונת לקניינים של MoMA ניו יורק שזיהו את הפמוט ובעקבותיו התעניינו גם בסקיצות החדשות של גופי התאורה. כך, לאחר התערוכה, נפתחו הדלתות בפני איה וניר והם החלו להציג ולמכור את עבודותיהם במוזיאונים ומתחמי הבוטיק המרשימים ביותר בעולם, כמו מוזיאון לואי ויטון בפריז (Louis Vuitton) וב- קה דה וו שבברלין (KaDeWe). הם אימצו את שיטת העבודה החדשה שלהם והחלו ליצור גופי תאורה שטוחים במראה תלת ממדי מלוחות פרספקס עם חריטת לייזר ושילוב של עץ.

 

כובשים את העולם. צילום: דרור סיתהכל

למה דווקא תלת ממד?

 

"תלת הממד הוא חלק מהתפיסה של ניר. עצם הפירוק וההרכבה, החלוקה והיצירה מחדש היא השפה שלו. ובכלל, אפקט ההפתעה וההבנה שהמוצר בעצם שטוח על אף שהוא נראה תלת ממדי, הוא תמיד נעים לכולם".

 

נשמע שניר אחראי על הייצור. איך עובדת חלוקת התפקידים ביניכם?

 

"חד משמעית. ניר הוא היוצר של המוצרים. אני על כל היתר, מספרת איה בחיוך. היום אנחנו חמישה עובדים בסטודיו בסך הכל, שחלק מהם משפחה שלנו".

 

ניר ואיה. צילום: סטודיו צ'חה

הרומן עם קיקסטארטר

בואי נדבר על ההצלחה בקיקסטארטר. בדיוק הסתיים הקמפיין האחרון שלכם.

"נכון, עכשיו הסתיים הקמפיין הרביעי שלנו. זה דבר מאוד מורכב וסוחט משאבים, אבל אם לסתכל נטו על היתרונות – ריכוז משאבים וכספים על חודש אחד מייצר באזז בינלאומי, איסוף של הרבה לקוחות חדשים ובעיקר מכירה מוקדמת, כך שאת יכולה לקבל צפי לכמויות ייצור. בנוסף לקבל את רוב הכסף ולא להשקיע אותו לבד".

 

כל הקמפיינים שלכם הצליחו. באחרון הגעתם ליעד תוך שלוש שעות בלבד וגייסתם כמעט מיליון שקלים! איך את מסבירה את זה?

"אני חושבת שיש ערך מאוד מאוד גדול לייצור, הפיתוח והתקשורת עבור התומכים שלנו. אנחנו עושים זאת היטב מ- 2013. גם אם היו עיכובים (והיו) אז אנחנו מעדכנים ומסבירים ולא נעלמים. ממש יוצרים קהילה. עכשיו אחרי 5 שנים שלא היינו שם, שלחנו עדכונים לקראת הקמפיין ואפשרנו לתומכים לדעת לפני כולם על ההשקה, כך שהם זוכים להיות הראשונים שמשקיעים וזה המון בעיניהם".

 

אז יש הרבה לקוחות חוזרים שמחכים?

"יש לנו קהל גדול שחוזר לקנות וזה מדהים ומחמם את הלב ונותן הרבה דרייב להמשיך. יש אנשים בכל העולם שהמנורות שלנו הן המתנות הקבועות שהם נותנים למשל".

 

איזה כיף. אז כמה קולקציות בעצם כבר הוצאתם?

"קשה לי לכמת את הקולקציות שלנו. הן כאלה שכל הזמן מתחדשות. התחום שלנו דורש לחדש ולהוסיף כל הזמן, אז אנחנו עובדים במקביל, מוציאים קולקציות חדשות ומרחיבים את הקודמות".

 

ספרי לי על הקולקציה האחרונה WILD BULBING. למה בעלי חיים?

"ניר תמיד נמשך לאובייקטים מעניינים מהטבע, הפאטרנים שהם יוצרים, הצורות שמהן הם מורכבים, ואז הוא לוקח ומפרק לשפה שלו. הוא נמשך לראשונה לנוצות הטווס המיוחדות ולמקור של הטוקאן שהוא אובייקט משוגע בפני עצמו. הספקנו להציג סקיצות ראשונות רגע לפני קורונה, הייתה התעניינות מדהימה ואז הכל נדם. בשנה הזאת זו גם הייתה הדרך שלנו להכניס את הטבע הביתה. ניר המשיך לפתח בזמן הזה את החיות והוסיף עוד צבע כמו בטבע. נוספו גם אלמנטים חדשים כמו סוללה נטענת לניידות ומגנט בשביל הכיף".

הקורונה ממש השפיעה עליכם?

"מאוד. כמותג אנחנו מאוד חיים באופליין. הביזנס שלנו הוא בעיקר חנויות מוזיאון, חנויות עיצוב, מתנות ותיירים שנסגרו. לאט לאט התחלנו להתאפס על האונליין אבל לא באותה מידה כמובן. הקורונה הובילה אותנו לשדרג את האתר הבינלאומי שלנו שהיה קצת מיושן, ולאחר כמה חודשים גם הרמנו אתר בעברית שלא היה לנו. אני גם התחלתי לעשות את הדיגיטל בעצמי וכנראה שכך זה יישאר".

 

ועכשיו כשהמצב מתייצב, מה הלאה?

"עכשיו סיימנו את הקמפיין של WILD BULBING בקיקסטארטר ואנחנו ממשיכים אותו בפלטפורמת 'אינדיגוגו' (Indiegogo). בעיקר מחכים מאוד להתחיל לייצר את הסדרה החדשה, לשלוח לתומכים המדהימים שלנו וכמובן להפיץ בכל החנויות שלנו".

 

אם מעניין אתכם לצלול לעולם האשליות של הסטודיו, אתם יכולים לעשות זאת כאן.

THE TUNNEL. צילום: סטודיו צ'חה

אולי יעניין אותך גם...