נוף אורבני תלת מימדי (צילום יחצ)

טיפוגרפיה וטופוגרפיה: כך הפכו קטעי הטקסט לערים תלת ממדיות

ד"ר זו הצליח לייצר נוף אורבני תלת ממדי מטקסט דו ממדי ובכך להפוך את חווית הקריאה לרב חושי ואינטראקטיבית. סקרנים לדעת איך הוא עשה את זה?

בשנים האחרונות, ההתפתחות של הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, גרמו לזה שהמשמעות של המילים 'דפוס' ו'הדפסה' התרחבה משמעותית. ההדפסה בתלת ממד, כשיטת ייצור תוך שימוש בשכבות של חומר, שינתה והרחיבה מאוד את ההגדרה של הדפוס והשימוש בו. במקביל, היא יצרה גם חפצים חדשים, תלת ממדיים, שלא הכרנו קודם. אופני הדפוס המשוכללים האלה, פתחו פתח לניסויים ולאופני ביטוי חדשים בשלל תחומים, בהם בעיצוב ובאמנות.

דפוס חדש? (צילום יחצ)

"ההתפתחות של המילה הפשוטה הזו 'דפוס' מקננת כבר כשבע שנים במחשבותיי" אומר המעצב והאמן הסיני, ד"ר הונגטאו זו (Hongtao Zhou) "אני כל הזמן מציף את עצמי בשאלות רבות הנוגעות למילה 'דפוס' בהקשר של יצירת חפצים. וכך, בין היתר, אני שואל את עצמי למה לא ממציאים למילה 'דפוס' מילה או מונח חדשים? והאם המשמעות החדשה שלה מובנת למשתמשים בה?"

משחקים של מילים ומשפטים

מבלי להגיע למסקנה שתניח את דעתו, התחיל ד"ר זו, כבר בשנת 2013, להשתמש במדפסת תלת ממד ולהשתעשע בהדפסת מילים ומשפטים. מהר מאוד, המעשה הפשוט הזה, שינה באפן משמעותי את הפעילות האמנותית שלו.

מכירים את הניוזלטר של לג'יט? בואו נכיר! הרשמו >>

עולם חדש (צילום יחצ)

איך אתה מחבר בין דפוס ואמנות?

"ביצירות האמנות שלי, אני מנסה לגרום לצופים לחבר בין מאפייני הדפוס המקוריים לבין ההקשר של הדפוס בעידן החדש. תוך כדי מחקר, ניסוי ומשחק, גיליתי ופיתחתי את התשובה שלי לקשר הזה והמצאתי את ה Textscape (נוף עשוי טקסטים). יצרתי מסמך מודפס של אותיות בתלת ממד ומיד הבחנתי בכך שהוא דומה לרקמה אורבאנית. מאותו רגע, הדפסתי יותר ויותר טקסטים כאלה שהלכו והתפתחו עם הזמן".

ד"ר זו (יחצ)

נוף מטקסטים

מבחינתו של ד"ר זו, הנוף החדש שיצר מטקסט תלת ממדי, הוא אפן ביטוי אמנותי ודרך לתקשר את מחשבותיו. "יש בנוף הזה מידע המורכב משילוב של טקסט ומראה תלת ממדי של המקום שאותו הוא מייצג" הוא אומר "כל זה, הופך את הקריאה של הטקסט לאינטראקטיבית, מסקרנת ומרתקת. ככה, ככל שעבר הזמן, הוספתי, בנוסף למבנים, גם דמויות אנושיות, בעלי חיים וחפצים אבסטרקטיים. בהמשך, גם שיחקתי עם שפות בינלאומיות, כתב ברייל, קליגרפיה, סמלים ומספרים".

(צילום יחצ)

איך הגעת לכל רעיון הזה?

"כשהתחלתי לייצר את סדרת העבודות האלה, הייתי מרצה זוטר ולימדתי אדריכלות בארה"ב. הקורסים והשיעורים, כיסו המון נושאים הקשורים בסביבה הבנויה כולל תכנון נוף, תכנון עירוני, תכנון אדריכלי, הצבת פסלים סביבתיים ועיצוב פנים. כל זה, יצר ערבוב של נושאים שהתחברו יחד.

"סדרת האמנות הראשונה שלי, התמקדה בערים, אדריכלות ותרבות. בזמנו, גרתי בהונלולו שבה קו החוף היה מאוים תמיד מגאות הים שהלכה וגברה כתוצאה משינויי האקלים הגלובליים. בהמשך, רציתי להגביר את המודעות לאסונות הנוצרים כתוצאה משינויי מזג האוויר והתמקדתי בערי חוף נוספות כמו שנחאי, טוקיו, אמסטרדם, דובאי, ניו יורק, מיאמי, שנזן, הונג קונג וסידני".

גם המדפסת שלכם יודעת לעשות את זה? (צילום יחצ)

חומר ביד היוצר

איך אתה מייצר את האמנות שלך בפועל?

"בהתחלה, הדפסתי סיפור אודות עיר מסוימת על נייר A4 וייבאתי את הטקסט לתוך תוכנת תלת ממד. אחר כך, בחרתי קטע מהמפה של אותה עיר והכנסתי את המידע עליה לאותו פורמט. בהמשך, התאמתי בין קנה המידה של האות לזה של המבנה. בתוכנת תלת ממד, הבלטתי כל מילה באפן יחסי בהתאם לגובהי המבנים בעיר. כך, הפכתי טקסט דו ממדי המדבר על עיר מסוימת, למיקרו עיר תלת ממדית ויצרתי נוף עירוני על גבי הנייר תוך שימוש באותיות המרכיבות את הטקסט".

צילום יחצ

מאז שהחל לייצר את נופי הטקסט שלו, ד"ר זו ערך ניסויים בחומרים שונים ויצר אותם, בין היתר, מניילון, תרמופלסטיק, פוליאוריתן, ומגוון חומרים שאפשרו לו גמישות מסוימת. מצד שני, כשהדפיס את היצירה מזכוכית, הוא קיבל חוויה שונה לחלוטין של נוף מודפס הנראה כמו מבני קרח. עוד הדפיס ד"ר זו את היצירות שלו מבד, עור, מתכת, אבן, ועוד.  

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לחלוק איתנו? כתבו לנו >>

אולי יעניין אותך גם...