הזדמנות שנייה, תמונה: יח"צ

הכירו את צמד המעצבות שמפיחות חיים בנעליים ישנות

מתי בפעם האחרונה תיקנתם את נעלי הספורט שלכם? צמד מעצבות מפעילות את קסמיהן על נעליים בלויות ומחזירות את הכבוד האבוד להן

ז'לסקה פיטרסון (Jelske Peterson) וג'רה סטופ (Jarah Stoop) נפגשו לראשונה בשלבי הקבלה ללימודי אמנות. שנים אחרי, דרכיהן הצטלבו שוב והן החלו לחלוק סטודיו יחד. לאחר מספר שיתופי פעולה מוצלחים ומטרות חברתיות וסביבתיות משותפות, השתיים הקימו את מותג ההנעלה פיטרסון-סטופ.

את הידע בטכניקות עבודה מסורתיות רכשו פיטרסון וסטופ בזמן שעבדו בחנות לתיקון נעליים ובמעבדות עורות. שם, הבינו שאנשים נוטים לזרוק ולהחליף בקלות דעת את נעלי הספורט הישנות שלהם ובמקומן קונים חדשות מבלי לנסות לתקן אותן כלל. צמד המעצבות החליט לפעול ולחפש דרך להתמודד עם בעיית הפסולת ולמזער את הנזקים של תעשיית ההנעלה. מאז 2016 עובדות השתיים יחד עם מספר בעלי מלאכה וסטז'רים לצידן, כשבבסיס היצירה שלהן, נעליים משומשות אותן הן משפצות ויוצרות זוג חדש. הן רואות עצמן כ"חלק מדור חדש שמחדש את עולם האופנה, חלוצי גישה בת קיימא לייצור ועיצוב הנעלה".

Petersonstoop, תמונה: יח"צ
מפיחות חיים חדשים בנעליים ישנות, תמונה: יח"צ

האג'נדה החברתית-סביבתית שלהן באה לידי ביטוי בעבודה מול מקומות עם תנאי העסקה הוגנים ובפן האקולוגי, הן משתפות פעולה עם חברה שמתמחה באיסוף, מיון ומחזור פסולת טקסטיל והנעלה. דרכה, ממוינים מדי יום 50 טון של טקסטיל וביגוד, ביניהם 5 טון רק של נעליים נטושות. אם חסרה להן נעל במידה ספציפית, הן דובקות במטרה לא לקנות אפילו לא נעל אחת ותרות אחריהן באתרים וחנויות יד שנייה.

אג'נדה החברתית-סביבתית, תמונה: יח"צ
מותג הנעלה בגישה בת קיימא, תמונה: יח"צ

הגישה הירוקה ממשיכה בבחירת חומרי הגלם לעבודה. הן משתמשות בעור 100% צמחי ובניגוד לתעשייה שמשלבת לרוב תמיסות מסוכנות, עובדות בטכניקת עיבוד עור עתיקה וטבעית. הן משתמשות לעיתים גם בשעם, חומר שמקנה נוחות ועמידות ועם טביעת רגל אקולוגית. הקציר של הצמח, ממנו מופק השעם, מתרחש כל 9 שנים ובמקום להזיק לעץ התהליך למעשה בריא ומיטיב עימו. לא הכל פתור, הסוליות של הנעליים עשויות גומי, חומר שהוא כמעט בלתי ניתן למחזור, אבל הן ממשיכות בחיפוש אחר אלטרנטיבות בנות קיימא יותר. השאיפות האקולוגיות מגיעות עד לרמת הדבקים ועד כה הצליחו להחליף 80% מהשימוש בדבק הכימי הנפוץ ובמקומו הן עובדות עם דבק על בסיס מים ותפירה בחוט.

צמד ההולנדיות, תמונה: יח"צ
בסטודיו של המעצבות באמסטרדם, תמונה: יח"צ
כמו חדשות, תמונה: יח"צ

פיטרסון וסטופ אוספות ומפרקות נעליים ישנות ונטושות ומרכיבות אותן מחדש בעזרת חומרים טבעיים בתהליך אתי וידידותי לסביבה. הנעליים שהן יוצרות סוחבות איתן פיסות היסטוריה מגלגולן הקודם ומקבלות בידן חיים חדשים, עיצוב עדכני והזדמנות שנייה. אז פעם הבאה שאתם שוקלים לזרוק את הנעליים הישנות לפח, תחשבו שוב, אולי גם אתם תצליחו לראות את הפוטנציאל שטמון בהן.

קולאז' מנעליים נטושות, תמונה: יח"צ

אולי יעניין אותך גם...