מגפיים כמו שלא ראיתם, צילום: רן יחזקלי

מעל ומעבר: תערוכה שמציגה את המגף כמו שאף פעם לא ראיתם

אם חשבתם שמגף זהו עוד פריט אופנה שיושב אצלכם בארון, תחשבו שוב. תערוכה חדשה סובבת סביב המגף, אובייקט עם מטעני עבר שנותן הצצה לחיים שלנו כיום

המגפיים עברו כברת דרך ארוכה מאז המצאתם ועד שהפכו לפריט אופנתי נפוץ. הם החלו את דרכם כאובייקט פונקציונאלי שסימל עוצמה וכוח. הגברים עבדו, עמלו וכבשו איתם את העולם ואילו נשים נעלו נעליים רכות יותר. במאה ה-19 נשות האצולה החלו לנעול מגפיים במטרה להצניע את גופן, אך בפועל, זה עשה בדיוק ההפך, המגפיים דווקא הדגישו את מבנה הרגל. באותם ימים בלונדון התפתח שוק מחתרתי של מגפיים והם הפכו עם הזמן לסמל ארוטי.

 

בשבוע הבא תיפתח בגלריית החווה בחולון תערוכה חדשה אודות המגף. אחרי שתי תערוכות מוצלחות אודות עולם ההנעלה; 'סניקרס – נעליים שהפכו לתרבות' אותה אצר ניסן שור בשנת 2015 ו'סינדרום סינדרלה – סטילטו' באוצרותה של יערה קידר בשנת 2016. הפעם, השלישית בטרילוגיה, מוקדשת למגף כאובייקט מעבר.

מגפיים בסגנון גרוטסקי של קוסטה מגרקיס, צילום: רן יחזקלי
המגפיים של איה פלדמן, צילום: רן יחזקלי

התערוכה בוחנת את האובייקט הנבחר מצד אחד כאובייקט פונקציונאלי, חומרי, שניתן לשימוש, ומצד שני, את ההקשרים המסתתרים בו והעולמות השונים בהם הוא נוגע, רבדים היסטוריים, תרבותיים וחברתיים.  ניתן יהיה למצוא עבודות שעוסקות בערך ההיסטורי של האובייקט, בפן הארץ ישראלי והעולמי. את עולם המגפיים הפנטסטיים, כאלה שהם לאו דווקא ללבישה, אלא מתפקדים כפריטי אמנות לכל דבר. היא תחשוף את הצופים לתהליכי הסנדלרות מפריסות העור לצורה התלת ממדית, דרך מקורות ההשראה לעיצובים עכשוויים ואפילו אמנות דיגיטלית.

 

"המגפיים הם אובייקט לא תמים. לכאורה מדובר בחומר, אך בפועל הם סמל, סימן ומחווה. הם מפרשים את ההווה עם מטעני העבר. הם אמצעי המשמש להגדרה ונקיטת עמדה." מספרות ימית נוימן ופזית קידר האמונות על אוצרות התערוכה.

Material Movement: Sadler's Wells London College of Fashion Gala 2017 Performance 7.11.17 ©Richard Eaton

בין העבודות תוכלו למצוא את עבודותיה של האמנית הבריטית ג'ו קופ שיצרה לתערוכה שלוש עבודות הבוחנות את הצד האנושי של האופנה. עם עבודות בצבע אדום לוהט, היא חוקרת את המעבר בין הדחייה לתשוקה בהיבט של נשיות. אלכסנדרה רודשטיין עסקה גם היא בגבולות סביב גוף האישה. בעבודתה 'מרחבים לבישים' היא בוחנת את הצורך ביצירת הפרדה פיזית אל מול התמוססות הגבולות במדיה החברתית שמאפשרת חשיפה של פרטים אינטימיים ביותר.

מגף מכנס ג'ינס של אילון סתת קומבור, צילום: רן יחזקלי
המגף כאובייקט מעבר, צילום: רן יחזקלי

מה היה קורה אילו העקב היה מוסט אל קדמת הנעל? זוג נעלי בלרינה של נטע שדה בוחנות את גבולות שווי המשקל והאיזון, באמצעות בחינה של התפיסות המסורתיות. נקודת המוצא בעבודות של עילם חנוך שחף ואמיר צובל היא מגף גומי שחור, כשבתהליך העבודה, לקחו שמונה זוגות מגפיים זהים חתכו אותם ויצרו מהם כל פעם נעל אחרת. חלקן שימושיות וחלקן אקספרימנטליות, דרכן, הם מציעים שימוש חוזר למגפיים הישנות. עבודותיו של קוסטה מגרקיס, אותן סיקרנו בעבר, גם לוקחות חלק בתערוכה. עבודות שמשלבות סגנון גרוטסקי עם סמלים מודרניים ואייקונים מיתולוגים ביצירות מלאות פנטזיה ודמיון.

 

 

19.10.21-15.01.22 גלריית החווה, חולון

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...