אולם VITRA החדש במתחם הביטאט (צילום עמית גרון)

איך לאמן את המוח ומה לקחת בחשבון בתכנון משרדי העתיד

"אנחנו עדיין הטייסים ששולטים בסטיק אבל, כמו בכל טיסה, אנחנו זקוקים למידע כדי לנווט נכון ולהגיע ליעד בבטחה" אמר רפאל גילגן, הטרנדולוג הראשי של ויטרה, בסדנה שהעביר עם פתיחת אולם המותג בהרצליה 

בשנים האחרונות, עולות בפני אדריכלים ומעצבים המון שאלות מהותיות הנוגעות בתכנון מקומות העבודה של ההווה והעתיד. השינויים החברתיים והטכנולוגיים, דוחפים אותם לחפש גישות רעננות ופתרונות פונקציונאליים ואסתטיים שיתאימו לעולם העבודה של המחר.

הטכנולוגיה והדיגיטציה, הופכות את כולנו להרבה יותר ניידים ומשחררות אותנו מהתפאורה המשרדית אליה היינו מורגלים עד עכשיו. בעידן של רשתות חברתיות, עובדים לוקחים יותר ויותר בעלות על חלל העבודה שלהם והופכים אותו לאישי וייחודי. תעשיית העיצוב לכן, מתמודדת עם אתגרים חדשים במטרה לעזור לחברות למשוך ולשמר עובדים.

רפאל גילגן, טרנדולוג, ויטרה (צילום יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

נכון לא נכון

רפאל גילגן (Raphael Gilgen), חזאי הטרנדים של VITRA ומי שעומד בראש מעבדת הטרנדים של המותג. לא מזמן הוא הגיע לארץ והעביר סדנאות בדיוק על זה. הביקור, התקיים לרגל השקתו של אולם התצוגה החדש, ויש לומר המושלם, של ויטרה במתחם הביטאט שבהרצליה פיתוח. הסדנא, שנשאה את הכותרת working the future, עסקה בשאלה: מה יהיה בעולם עיצוב חללי העבודה בשנת 2029 שאינו קיים היום?

בסוף הסדנה, ביקש גילגן מכל אחד מהנוכחים לצייר משהו שקיים היום ושיתפוגג תוך 10 שנים מהעולם. אחר כך, ביקש לצייר משהו שיהיה קיים בעוד 10 שנים ועדיין לא קיים היום. כעיתונאית, עבור השאלה הראשונה, ציירתי בלי היסוס ספרים ועיתונים. גילגן, לקח את הציור שלי כדוגמה, והסביר בעזרתו את אפן המחשבה שעלינו לאמץ על מנת להתכונן טוב יותר לעתיד.

אולם ויטרה במתחם הביטאט (צילום עמית גרון)
ויטרה בהביטאט, מתחמי העבודה של העתיד (צילום עמית גרון)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק 

לדייק את ההחלטות

אבל בואו נתחיל מהתחלה. "צריך לאמן את המוח לחשוב מה לא יהיה קיים בעוד 10 שנים. צריך לבחון את זה. צריך להעמיק בדיון ולהבין שדברים שקיימים היום כבר לא יהיו" אמר רפאל גילגן, הטרנדולוג של ויטרה. "אמנם נמשיך להיות הטייסים של עצמנו. אבל אנחנו חייבים להתעדכן במידע חדש כדי לקבל את ההחלטות שיתאימו באפן הנכון ביותר לזמן ההוא. התפקיד שלי, הוא לשנות לכם מעט את זווית המחשבה, לחדש אותה וככה, בעזרתכם, להביא את אנשי המקצוע שמתכננים את משרדי העתיד, לעשות את ההחלטות הנכונות".

להגדיר מחדש (יחצ)

להיות מוכנים

"המטרה שלנו, היא לא לחזות את העתיד אלא להיות מוכנים לקראתו" אמרה אתי מאירוביץ, מבעלי הביטאט לפני הסדנה. "אנחנו באים לבחון ניצוצות של דברים עתידיים וכך גם את הצרכים שיהיו לנו אז. זה לא חיזוי אלא רק פתיחת סוגריים, כמו התבוננות בקפסולת זמן אל מה שיהיה בעוד כך וכך שנים מעכשיו".

גילגן, התחיל את הסדנה בשקופית בה נראתה החווה בה הוא גר בבוואריה שבגרמניה. השקופית הזו, שונה כל כך מכל מה שהציג במהלך השעה שאחרי. לדבריו, רק בשנה האחרונה, ביקר ב 100 ערים, ב 22 מדינות ופגש כ 20,000 איש. "התחלתי את דרכי המקצועית כנגר, ולכן אני מורגל בעבודת כפיים" אמר. "היום, עבודתם של רב האנשים היא שקופה, כי כולם עובדים מול מחשבים".

ליצור מחדש (יחצ)

והנה כמה עקרונות מרכזיים לפיצוח השיטה על פי גילגן:

הון אנושי 

תוחלת החיים שתתארך, תשנה את האפן בו נחיה ונעבוד. מעסיקים, שיתמקדו באפיון מבנים ותכולתם, ישפרו את הנוחות ואת הבריאות הנפשית והגופנית של העובדים. בעתיד, חברות לא רק ישמרו על בריאותם של העובדים, אלא אפילו ישפרו אותה.

technogym, תערוכת אורגטק האחרונה (צילום יחצ)

קהילה 

כדי לעצב את העתיד, צריך להבין מה יהיו הרצונות והצרכים של אנשים. כדי ליצור קהילה במקום העבודה צריך 'מקום'. "כולנו זקוקים לזיכרון ולתחושת שייכות למקום פיזי" אמר גילגן. "הלובי שנעצב בעתיד במקומות העבודה, יהיה שונה ויכלול בתוכו סוגים שונים של פעילויות. חשוב מאוד גם ליצור לאנשים סוג של בית במקום העבודה".

ג'נרל מוטורס, סטודיו גינדי (צילום עוזי פורת)

כלכלה שיתופית 

חשוב ליצור אינטראקציות בין אנשי הארגון ואנשים אחרים. זאת מכיוון שפוטנציאל רב קיים גם מחוץ לארגון. "צריך לפתוח את דלתות המבנה קצת כמו שנעשה עכשיו בבתי מלון שהופכים לחלק בלתי נפרד מהעיר" אמר גילגן. הוא נתן דוגמה לחברה ביפן, שהפכה את הלובי שלה לכיכר שוק, כך שאנשים מהחוץ נכנסים גם הם פנימה ויוצרים .

בניין בלומברג בלונדון, חלק בלתי נפרד מהעיר, פוסטר ושות' (צילום James Newton)

שינוע כישורים 

"השאלה היא, איך אפשר לעשות שימוש במשאבי אנוש קיימים על פני גיוס עובדים חדשים. עוד אפשר לשאול,איך עובדים שונים בארגון יכולים ללמוד זה מזה" הסביר גילגן. "מנהל בארגון מסוים, פתח את קומת הגג של המבנה לטובת העובדים שהוזמנו להגיע למקום ולעבוד על פרויקטים בקבוצות שיתופיות. היוזמה, הביאה לפריצות דרך גם בקרב העובדים וגם בארגון עצמו". עוד, אמר גילגן, שחשוב שחברות יפתחו את עצמן לאנשים מבחוץ. זה, כדי שעובדיהן יוכלו לפגוש, להקשיב, להתנסות, ליצור ולבדוק אפשרויות חדשות וכך גם להתפתח.

לפגוש ולהיפגש, פינת עבודה שהוצגה בתערוכת אורגטק האחרונה (יחצ)

פיתוח מתמיד

"חשבתם פעם מה עשוי לקרות אם המציאות הרבודה תהפוך לחלק משגרת היומיום שלנו?" שאל גילגן בסדנה. "ההתפתחות היום כל כך מהירה כך שהיא גם מחייבת אותנו לחשוב הרבה יותר מהר. כולנו חייבים ללמוד את שפת העולם החדש כדי שנהיה מוכנים וכדי שנבין טוב יותר את הלקוחות העתידיים שלנו".

עבודה של Keiichi Matsuda, מתוך תערוכת 'מצב אקסטרים', מוזיאון העיצוב חולון (יחצ)

קיימות 

מחקר מראה, שאנשים שנולדו בשנת 2007, יחיו עד גיל 100 ויותר. לכן, צריך לקחת בחשבון את תוחלת חייו של העובד. "למה שמקום העבודה לא יידמה לספא בעצם?" הוסיף גילגן לשאול בסדנה.

GE Healthcare,סתר אדריכלים (צילום עוזי פורת)

רוחביות 

האדריכלות מתמוססת. הגבולות בין תעשיות, סיווגים ודיסציפלינות נעלמים בהדרגה ומצריכים חשיבה ותרגום חדשים לחללים ותפקודים. בניינים וחללים כבר לא ייראו אותו דבר ובני האדם ישנו את החדרים שלהם בהתאם לצורכיהם החדשים. 

מתוך מתחם WORK, בתערוכת Maison&Objet האחרונה (צילום AETHION)

להגיע ליעד

"מה שיהיה יהיה, אנחנו רק מנסים לעשות את הדברים טוב יותר" אמרה מאירוביץ בתום הסדנה. "צריך לאמן את המוח לחשוב על מה שקיים היום ולא יהיה בעוד עשר שנים והפוך" סיכם גילגן. "אנחנו עדיין הטייסים ששולטים בסטיק אבל, כמו בכל טיסה, אנחנו זקוקים למידע כדי לנווט נכון ולהגיע ליעד בבטחה".

האולםפ של ויטרה במתחם הביטאט (צילום עמית גרון)

אולי יעניין אותך גם...