אורגטק 2018
אורגטק 2018 (צילום יחצ)

הטרנדים החמים מתערוכת אורגטק ואיך התרשמו האדריכלים הישראלים

פינות ישיבה אלטרנטיביות, אווירה ביתית, קיימות, מודולריות, רווחה פיזית ונפשית והרבה ירוק בקבוק הם רק חלק מהמגמות ששלטו בתערוכה הגדולה בעולם למרחבי משרד ועבודה

אמנם תערוכת אורגטק ננעלה לא מכבר אבל הנה אנחנו כאן לספק לכם את הבשורות והטרנדים השווים שבהם עסקה הפעם. התערוכה הדו שנתית, הנחשבת למסחרית הגדולה בעולם בתחום המשרד ומרחב העבודה, מתקיימת בקלן ומושכת אליה לא מעט אדריכלים, מעצבי פנים ואנשי מקצוע. אדריכלים ישראלים שביקרו בה, חזרו נפעמים יותר ופחות וחלקם אף שיתפו אותנו ברשמיהם.

עולם העבודה, מסתבר, משתנה כל הזמן. 750 המציגים השנה הציגו מגוון לא קטן של טרנדים חדשניים לסביבת העבודה של היום ושל המחר. בין היתר, הוצגו בתערוכה פריטי ריהוט, מוצרים ופתרונות שונים לחיפוי, תאורה, אקוסטיקה וטכנולוגיית מדיה. לצד 'תרבות@עבודה' שהוכרז כנושא המרכזי של התערוכה, נדונו בה תתי נושאים נוספים שבהם עיצוב מקום עבודה יצירתי, בריאות במשרד וחומרים חדשים.

אדריכלים ישראלים משתפים בחוויה

"השנה התערוכה פחות חידשה ביחס לתערוכה לפני שנתיים" אומרת אדריכלית ורד גינדי "אם להצביע על טרנדים, הרי שמה שבלט מאוד, זה דגש על המשרד העתידי במובן של הימנעות משולחנות וכיסאות עבודה קונבנציונאליים לטובת יצירת אסופה של פינות ישיבה בלתי פורמליים מסוג פינות סלון, ספות, שולחנות ישיבות ושולחנות אוכל למיניהם. הכל הופך להיות הרבה יותר שיתופי ופחות ופחות פרטי".

לא קונבציונאלי, buzzi space
לא קונבציונאלי, buzzi space (צילום יחצ)

טרנד נוסף עליו מצביעה גינדי הוא השמירה על כדור הארץ. "אם לפני שנתיים היה דגש חזק ביותר על טכנולוגיה חכמה, השנה חברות ריהוט רבות שמו דגש דווקא על חומרים ממוחזרים. חברה הולנדית ממנה התרשמתי במיוחד, הציגה למשל כיסאות ושולחנות עשויים חומר דמוי פלסטי דחוס וקשיח שיצרו מרשתות דייגים ופסולת שהוצאו מהתעלות של אמסטרדם. בהקשר הזה, תערוכה צדדית קטנה אבל משמעותית ומעניינת, הציגה את החומרים של העתיד העשויים פסולת מסוגים סוגים, מיחזור ופריטים המודפסים בתלת ממד".

כשאני שואלת את גינדי מהם הצבעים שבלטו בעיניה בתערוכה היא לא מהססת ומצביעה על שליטה של ירוק הבקבוק לצדם של כל גוני היינות מוורוד פוקסיה ועד בורדו עמוק. אדריכל מיכי סתר, שביקר גם הוא בתערוכה, מחזק במידה מסוימת את דבריה של גינדי ואומר שהגוונים ששלטו בה היו בעיקר טבעיים אבל לא באפן גורף. "בעיקר שמתי לב לחום ולירוק שהופיעו גם באלמנטים של חומר וגם בשילובים רבים של עציצים" אמר אדריכל מיכי סתר.

ירוקים, offecct
ירוקים, offecct (צילום יחצ)

מבחינת טרנדים, אדריכל סתר לא יצא מהתערוכה בהרגשה שהביא עמו בשורה גדולה. "שמתי לב שמנסים להטמיע אווירה ביתית במשרדים, אבל בסך הכל התצוגה נראתה לי די סולידית ומאופקת למדיי. זה לא שחזרתי עם הוראות הפעלה לאיך צריכים להיראות משרדים מעכשיו. יותר התרשמתי למשל מאפן התצוגה של חברות מסוימות מאשר מהפריטים עצמם. כך למשל, חברה גרמנית מסוימת הקיפה את הביתן שלה בגדר כשבתוך הגדר היו נעוצות כוסות חד פעמיות. כמה פשוט ככה מעניין. אהבתי גם את הביתנים של החברות הסקנדינביות שהצטיינו בצניעות אופיינית וגרמו לי להרבה עניין".

גדר עשויה כוסות חד פעמיות
גדר עשויה כוסות חד פעמיות (צילום אדריכל מיכי סתר)

אדריכל רם גולדברג, שנסע לתערוכה ליום אחד עם לקוחות ולכן גם היה מאוד ממוקד, בהחלט חושב שמדובר היה באחת התערוכות המוצלחות של השנים האחרונות. "הייתה תחושה של עושר אדיר הן של חברות והן של מוצרים" אמר אדריכל רם גולדברג "ומבחינת טרנדים, ההרגשה הייתה כאילו טרנדים מסויימים שכבר היו קיימים, התחזקו מאוד ופחות הופיעו טרנדים חדשים. כך למשל, נראו המון שולחנות חשמליים כאילו אין יותר שולחנות קבועים בעולם. השנה, הם הפכו הרבה יותר חדשניים, מתוחכמים, בריאותיים ומעוצבים – מגמה שאני בהחלט מאוד מסכים איתה".

אקוסטיקה, ירוק ונוח
אקוסטיקה, ירוק ונוח (צילום אדריכל רם גולדברג)

מגמה נוספת עליה מצביע גולדברג היא עניין השטחים הלא פורמליים. "התערוכה הייתה מלאה בפתרונות לישיבה רכה ונמוכה וכך גם ריהוט פחות קונבנציונאלי ויותר ביתי לחדרי ישיבות. גם ענייני האקוסטיקה קיבלו דגש עם אלמנטים שיוצרים בליעה ובידוד מיטביים. מבחינת גוונים, בלטה צבעוניות ברורה של חום, כתום, צהוב וירוק אבל לא בצבעוניות רוויה אלא בצבעוניות מגוונת שהפכה את הגוונים לחמים וטבעיים יותר. אפור נראה גם הוא ובא על חשבון השחור ולבן הבוטים יותר. באפן כללי, הגוונים הופיעו בעיקר בבדי ריפוד ובפריטים משלימים ולא בריהוט עצמו".

צבעוניות טבעית בעיקר בבדי ריפוד
צבעוניות טבעית בעיקר בבדי ריפוד (צילום אדריכל רם גולדברג)

טרנדים רשמיים – אורגטק 2018

גמישות וקלילות: טרנד מתמשך הוא של חללי עבודה וריהוט גמישים המותאמים לפעילויות מסוגים שונים ולהתפתחות דינאמית של המשרד. העיצוב מתבסס על ניידות, יצירתיות, אופציות הרכבה ומתיחה של רהיטים וכדומה. כך למשל, הכיסא המשרדי כבר לא מותאם אישית ליושב יחיד, אלא יכול לזהות ולהתאים את עצמו בקלות למספר יושבים פוטנציאליים.

ריהוט מתכוונן, famo
ריהוט מתכוונן, famo (צילום יחצ)

עבודה באזורי נוחות: נראה שרווחה נפשית, רוחנית וגופנית היא נושא חשוב ומהותי במקומות עבודה מודרניים. בשל הערבוב ההולך וגובר בין עבודה ושעות פנאי, אנשים רוצים להרגיש נוח בסביבת העבודה שלהם. ניכר שסביבה נוחה ונעימה מעלה פרודוקטיביות, יצירתיות ופעילות. טרקלינים, פינות ישיבה שקטות ואזורים נעימים הופכים, לכן, יותר ויותר חשובים.

טרקלינים ופינות ישיבה, zilenzio
טרקלינים ופינות ישיבה, zilenzio (צילום יחצ)

שקט ושלווה בעבודה: כשבעבודה מעורבים חילופי דברים וקומוניקציה תמידית, נדרשים פתרונות של איזונים אקוסטיים נכונים והכרחיים במיוחד בחללי עבודה פתוחים. אקוסטיקה טובה מאפשרת שיח בלתי פורמלי ובו בזמן לבצע עבודה הדורשת ריכוז יתר. כך למשל, הוצגו חדרים בתוך חדרים לפגישות סגורות, חיפויים וגימורים אקוסטיים למיניהם.

עניין של אקוסטיקה, thinking works
עניין של אקוסטיקה, thinking works (צילום יחצ)

תזוזה במקום העבודה: המודעות לסגנון חיים בריא הגיעה גם לעולם העבודה. פקטורים כמו כושר פיזי ונפשי הופכים לחלק בלתי נפרד מהציוד המשרדי וכך נכנסים למשרד פריטים המעודדים פעילות פיזית ובהם אפילו הכיסא המשרדי בעצמו עליו אנחנו מבלים את רב שעות היום. כיסא אחד שהוצג משלב בתוכו אלמנטים של שיווי משקל, חיזוק השרירים ושחרור עמוד השדרה. כיסא אחר מדמה בתוכו כדור פעילות.

כושר פיזי ונפשי, technogym
כושר פיזי ונפשי, technogym (צילום יחצ)

מבט לעתיד וקיימות: קיימות המהווה מגמה מתמשכת מזה מספר שנים ממשיכה להיות חשובה לצד שימוש בחומרים ממוחזרים, שימוש חוזר בחומרים קיימים, שימוש ברהיטים לטווח ארוך ושימוש בחומרים שאינם פולטים גזים ורעלים. לצד אלו, ישנו דגש על שמירה על המשאבים הטבעיים בהליך היצור, שמירה על הסביבה, לוגיסטיקה חכמה וכדומה.

המשרד הופך יותר ויותר חכם: דיגיטציה ועבודת רשת מעצבים את חיי העבודה היומיומיים של כולנו. המשרד המודרני חייב להיות כזה שיספק פתרונות של עבודה ניידת כמו גם חלופה מהירה של מידע ורעיונות.

עוד יותר חכם, konig neurath
עוד יותר חכם, konig neurath (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...