קמפוס גוגל, סיליקון וואלי
קמפוס גוגל, סיליקון וואלי (הדמיה BIG + Heatherwick Studio)

מיסטר ביג: אדריכל לאון רוסט לא מפחד מהעתיד

כשותף ונציג של אחד ממשרדי האדריכלות המובילים בעולם רוסט מספר ל LEGIT על מושבות בחלל על חללי עבודה קהילתיים ועל החלום לתכנן עיר שתרחף באוויר

אורח נוסף שהגיע להרצות בפסטיבל האדריכלות בשבוע שעבר הוא אדריכל לאון רוסט (Leon Rost), שותף במשרד האדריכלים Bjarke Ingels Group הידוע בכינויו BIG. רוסט העביר הרצאה בה הציג את המשרד ופועלו וכך גם את החזון ואת התפיסה התכנונית המרתקת והחדשנית שלו.

משרד BIG, שהוקם על ידי Bjarke Ingels בשנת 2006, נחשב ככוכב זוהר בשמי הסצנה וידוע ככזה המאתגר מוסכמות מסורתיות של תכנון ומרחב, משלב רעיונות של פיתוח בר קיימא ומושגים סוציולוגיים ומקפיד לאזן בין חדשנות, נועזות ופרקטיקה. היום, למשרד סניפים בניו יורק ובקופנהאגן והוא מעסיק לא פחות מארבע מאות עובדים. בין הפרויקטים חובקי העולם עליהם הוא עובד ניתן למנות מבני מגורים חדשניים בקופנהאגן ובניו יורק, בית חולים, מוזיאונים, פארקים, ביתני תערוכות, תחנת כוח, שדה תעופה ומבני משרדים. בין היתר, עובד המשרד גם על מרכז הסחר העולמי במנהטן, הקמפוסים של גוגל ותכניות עתידניות שעוד נרחיב עליהן בהמשך.

קמפוס גוגל, סיליקון וואלי
קמפוס גוגל, סיליקון וואלי (הדמיה BIG + Heatherwick Studio)

מסתבר, שלמשרד BIG יש קשר, איך לא, גם עם הארץ. ממש לפני כחודש הוכרז על ידי חברת WeWork, שבבעלותו של אדם נוימן, על מינויו כעל 'משרד האדריכלים הראשיים' של החברה. בנוסף, במרץ 2016, נודע שמשרד BIG, יחד עם האדריכלים המקומיים משה צור ורני זיס ובחסות קבוצות אלקטרה ותדהר, נבחר לתכנן את קמפוס חברת טבע ברעננה. המרכז, שאמור היה להיבנות כאזור תעסוקה גדול ממדים, הוקפא בהמשך ולבסוף בוטל למרות שצוות של כעשרה אדריכלים כבר ישב בארץ ועבד על תכנונו.

מה ידוע לך על אדריכלות ישראלית?
"אני לא יודע עליה מספיק אבל מכיר, כמו כולם את אדריכל משה ספדי ואת המעצב רון ארד. עם זאת, בהחלט יש בישראל היסטוריה וסגנון ייחודי שמתפתח בה. אני לא מומחה לזה אבל ממה שאני רואה אני בהחלט אוהב את המבנים הברוטליסטים שלבטח קיימים בארץ שלכם בשל עניינים היסטוריים שאני לא מודע להם. בהחלט יש בישראל שפה שלא ניתן לטעות בה ושניתן לבנות עליה הלאה. לדעתי, צריך לאפיין את האדריכלות הישראלית ולא להמציא או לייבא סגנונות מחו"ל".

כבר לא בדיוני

במהלך ההרצאה, הציג אדריכל רוסט מיני פרויקטים שונים ומשונים, בחלקם כאלה שחלקינו עשויים לתפוס כאוטופיים ואחרים יחשבו לבדיוניים. בין היתר, הציג רוסט שכבה שתעטוף את העיר מנהטן ותגן עליה בפני סופות והוריקנים ורשת של מערכת תחבורה ממוגנטת העשויה תאי ואקום שיגיעו מקצה אחד של העולם אל הקצה השני במהירות הגבוהה ממהירות טיסה ובלחיצת כפתור. עוד הציג רוסט הצעה למושבה 'מרס סיטי' על מאדים שתתמודד עם האתגרים הקיימים על הכוכב אבל תנצל גם את המשאבים בו כך שקהילה תוכל לגור עליו לאורך זמן. רוסט הציע מבנים מתנפחים בהדפסת תלת ממד בצורת כיפה שיוכלו להכיל בני אדם בצורה בטוחה ומהנה.

"המציאות המדומה הופכת לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו" אמר רוסט "אנחנו, כאדריכלים, לוקחים את הרעיון הפרובוקטיבי הזה ומשלבים אותו בערי העתיד. יש בהחלט מצב שאת ערי העתיד ואת האדריכלות החדשה של המגורים נפתח מביטים ופיקסלים שמוגבלים רק בדימוי הפסיכולוגי שלנו".

יש פער היום בין האמצעים הטכנולוגיים הקיימים לרשות המתכננים לבין מה שהייתם חולמים לתכנן?
"הטכנולוגיה היום מספיק טובה ומאה אחוז מוכנה כדי למממש את כל התכנונים שלנו או לפחות להתחיל אותם. העניין הוא, כאמור, לצמצם סיכונים ולכן, לפני שנתחיל לממש אותה, אנחנו חייבים לוודא שהמחקר והניסויים המקדימים מספיקים על מנת שנוכל למנוע סיכונים אפשריים. מערך התחבורה הבין יבשתי שתכננו ייבחן ראשית כל כשהוא נושא משאות בלבד. יש כמובן גם הרבה ענייני רגולציה שצריך יהיה לבחון, גם לגבי מאדים וגם לגבי מערכת התחבורה, אבל אני בטוח שניתן יהיה לפתור את זה".

כל זה נראה קצת כמו מדע בדיוני. זה לא מפחיד?
"לא. אני חושב שברור שפחד זו דרך אחת להסתכל על זה. אני, לעומת זה, חושב שזה ממש מלהיב. היום, לאנשים יש בלי סוף אינפורמציה בקצה האצבע כשהם אוחזים בטלפון הנייד שלא יכלו לחלום עליה פעם. זה כוח עצום. הדרך שלי מאוד אופטימית וכאדריכלים כל מה שנעשה זה לשדרג את סביבות המגורים שלנו. אני לא פוחד כלל ומעולם לא פחדתי".

מגדלי מגורים, מיאמי
מגדלי מגורים, מיאמי (הדמיה BIG)

מקום עבודה כחלל המאגד חברת אנשים

כשרוסט נגע בהרצאתו בשיתוף הפעולה עם חברות WeWork ו Google, הוא ציין שתי עובדות מעניינות. על פי הראשונה, מסתבר שאנחנו מבלים בעבודה כשליש מחיינו. ועל פי השנייה, הנובעת ממנה במידה מסוימת, יש בימינו דמיון רב מאוד בין עבודה, מגורים ומשחק. "לכן" ציין "צריך לחשוב מחדש על צביונן של קהילות ושכונות ואיך נוכל לשפר אותן".

ממש בימים אלה, עסוק משרד BIG בתכנונו ובנייתו של קמפוס גוגל בעמק הסיליקון שבקליפורניה. זה לצד תכנון ובניית משרדים של החברה במאונטיין וויו ובלונדון. "גוגל פועלת כארגון קהילתי וכך גם הקמפוס מתוכנן כאזור אורגני שעשוי להתרחב עם הזמן ובהתאם לצרכים כמו סוג של שכונה טכנולוגית" ציין רוסט "בשלב הראשון, ייבנו האנגרים מסיביים שיכילו את הצרכים השונים של אנשי החברה. בעיצוב התבוננו על הצרכים השונים ואזורי העבודה הנדרשים לאנשי גוגל השונים. התחלנו ביחידת השולחן הקטנה ביותר ואותה הרחבנו לאזורים, קומות, שכונות ועיר שלמה. יצרנו חללים פתוחים ומעברים רבים בין הקומות ושמנו דגש על מבט פתוח אל הנוף בחוץ והכנסת אור טבעי, על אקוסטיקה ועל ניצול אנרגיה. בחלק התחתון פיתחנו מעבר ציבורי עצום המשמש כשוק שמסביבו ריאות ירוקות רוויות מקורות מים".

קמפוס גוגל, יליקון וואלי
קמפוס גוגל, יליקון וואלי (הדמיה BIG + Heatherwick Studio)

בעבודת התכנון שלכם יש דגש גדול לא רק על האדריכלות שאתם יוצרים אלא גם על חברת האנשים שעתידה להשתמש במבנים.
"אדריכלות יוצרת מסגרת שעוטפת את חברת האנשים שבתוכה. רב הזמן, אדריכלות היום נשענת על סטטוס קוו ומשקפת את מה שאנשים מכירים אבל, לטעמי, לנו האדריכלים יש תפקיד לדחוף את הגבולות וליצור דיאלוג עם חברת האנשים על ידי כך שנתמודד עם החללים שאנחנו מאכלסים".

משרדי ההנהלה של גוגל, לונדון
משרדי ההנהלה של גוגל, לונדון (הדמיה BIG + Heatherwick Studio)

ואפרופו תכנון חברתי, מה הכי מעניין בהקשר של תכנון מבני גוגל והקמפוסים שלו?
"אנחנו אוהבים את זה שיש להם מחויבות ענקית לאקולוגיה ולרווחת ובריאות האדם. הם לגמרי רוצים לעשות את הדבר הנכון, להתעדכן ולחדש את סביבת העבודה בהתאם לצרכים החדשים העולים מהשטח. האמת היא, שישבנו עם לארי פייג' (מנכ"ל חברת ההחזקות של גוגל, אלפבית) במשך שנה שלמה לפני שהתחלנו ממש לתכנן ולעצב. הם במפורש רואים את עצמם כקהילה ולא כחברה וביקשו לייצר לעצמם חללי עבודה שידמו כפר ופחות יזכירו חללי עבודה מרובעים וסטנדרטיים".

קמפוס גוגל, מאונטיין וויו
קמפוס גוגל, מאונטיין וויו (הדמיה BIG + Heatherwick Studio)
קמפוס גוגל, מאונטיין וויו
קמפוס גוגל, מאונטיין וויו (BIG & Heatherwick Studi)

עם כל הפרויקטים הדמיוניים שאתם מתכננים, מה עוד עשוי להיות פרויקט חלומי עבורכם?
"אנחנו עושים ואוהבים גם אדריכלות בקנה מידה קטן כי זה מאפשר לנו לנסות ולבדוק כל אספקט בבניין. המבנים הללו הם שיעור עבורנו כיצד לגשת למבנים ופרויקטים גדולים הרבה יותר. אנחנו עושים המון פרויקטים ענקיים אבל גם ממש אוהבים קנה מידה קטן ואפילו עיצוב מוצר. אדריכלות מבחינתנו היא מקצוע הוליסטי הכולל גם תכנון סביבה, הנדסה, עיצוב פונים עיצוב מוצר. בלתי אפשרי להפריד את כל אלו ומכל אחד צריך גם לקחת את היתרונות ובהם להשתמש בסטודיו שלנו בעת שאנחנו מתכננים.

"המבנה שתכננו לאחרונה ללגו בדנמרק, המושבה במאדים ומערכת התחבורה הם ללא ספק פרויקטים חלומיים. אולי מה שמעניין זה לעצב שפה חדשה לגמרי כמו במאדים למשל ולהתגבר על מיני בעיות חדשות כמו קרינה רדיו אקטיבית וגרביטציה. אם אני חושב על זה, אז אולי יהיה מעניין לעצב עיר שתרחף בשמיים. לבחון איך זה יפעל. זה רעיון הוליסטי שצריך לחשוב עליו ממש מהתחלה".

אולי יעניין אותך גם...