תוצאה והשראה, אלון לבנה, אביב קיץ 2020 (צילום: יח"צ)

מה הקשר לשטיחים? אלון ליבנה שוב מוצא דרך להפתיע

"כל קולקציה זה עולם והרפתקה חדשה" אומר המעצב שכבר הלביש את הגדולות ביותר והפעם החליט לספר סיפור על יצורים מעולמות אחרים

אלון ליבנה הוא מסוג המעצבים שתמיד מפתיעים. אין קולקציה שדומה לאחרת ואין סיפור שהתחיל לפני שנים וימשך עד בכלל. נראה, שיש לו נפש של אמן ויוצר והוא מאפשר לעצמו לשוט על גלי הדמיון ולהיסחף איתם עד לאן שהם ייקחו אותו. הפעם, לטובת קולקציית אביב קיץ 2020, חבר לבנה למותג שטיחים בייצור אישי לפי הזמנה ובשיתוף איתו, יצר קולקציה שחלקה עשויה פריטי לבוש שנוצרו ונארגו במיוחד עבורה.

חתול מעולם אחר (צילום: יח"צ)

מה פתאום שטיחים?

"לא מדובר פה בבגדים שמיועדים לאירועים או כאלה שיורדים איתם לסופר, אלא ביצירת אמנות. בכל קולקציה, יש כמה דגמים שנועדו לחלוטין להשראה. הם לא קשורים במגזר המסחרי אלא לובשות אותם כוכבות מאוד גדולות".

אפרופו כוכבות, אתה עובד עם הגדולות מכולן

"נכון. אני עובד עם המון כוכבות בארץ ובעולם. בין היתר, אני עובד על בסיס קבוע, עם ליידי גאגא וביונסה שעצבתי לה עכשיו שלוש תלבושות לסרט. שתיהן מאוד נחמדות, אבל להיפגש אתן זה עניין גדול עם שומרי ראש ואופרציה שלמה".

יופי מכל הסוגים

כאן בארץ, אתה מלווה את נטע ברזילי כבר כמה שנים? למה דווקא היא?

"אני מחובר לאישיות שלה. יש בה משהו סופר איכותי ואמנותי והיא פתוחה מאוד לחדשנות. היא מאוד מבינה את מה שאני עושה. כשאני רואה מישהי שאומרת לי 'תתפרע אני מחזיקה את זה כמו שצריך', זה נותן לי השראה ואני מבין שאני נמצא במקום בטוח.

"בנוסף, נטע מקדמת אג'נדה חשובה ורלוונטית מאוד, כי אחד הדברים שבהם היא מפורסמת, זה הבמה שהיא נותנת לקידום שאלות כמו מה זה יופי, קבלה עצמית והלגיטימציה להרשות לעצמך לחגוג את זה".

"אני מחזיקה את זה" (צילום: יח"צ)

לא מנויים עדיין לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

מחושך לאור

מעניין להסתכל על השתלשלות הקולקציות של ליבנה ולראות איך כל אחת שונה מקודמתה. בשנתיים האחרונות הוא הציג קולקציות מעט אפלות, והנה עכשיו באה אחת אופטימית ומלאת שמחת חיים.

"יש כל מיני סוגים של מעצבים" מסביר ליבנה "יש כאלה שהולכים על סגנון ספציפי ורצים אתו שנים. אצלי, לעומת זה, כל קולקציה זה עולם והרפתקה חדשה. אני בא לספר סיפור. הקולקציות הן כמו חוויות של ללכת לתערוכה או לסרט. ב 2018 למשל, הקולקציה דיברה על פאנק וילדים רעים ובשנה שעברה, היא דיברה על טקסים, מיסטיקה, מכשפות וימי הביניים".

2018, ילדים רעים (צילום: יח"צ)
2019, ומכשפות (צילום: יח"צ)

יצורים מעולמות אחרים

הקולקציה הנוכחית מספרת משהו יותר מודרני וחדשני. מאוד נכון לעכשיו

"לגמרי. התעסקתי בטבע, בבוטניקה, בזאולוגיה, בחומרים ובמרקמים ובניתי יצורים מעולמות אחרים. הקולקציה חוקרת איך המוח האנושי מדמיין חיים ויצורים בעולמות אחרים. הרבה פעמים, כשמביאים דברים מעולם אחר, מתייחסים ליצורים ממעמקים או לכל מיני חרקים כרפרנטים. אבל, אם חושבים על זה לעומק, כשאנחנו מדמיינים עולמות אחרים כמו דברים מהעולם הזה, זה לא הגיוני שמה שקיים בעולם הזה קיים גם בעולם הבא".

אז איך הבאת את הקונספט הזה לידי ביטוי באפן מעשי?

"שילבתי אלמנטים מאוד אורגניים עם הדפסים ממוחשבים. הרבה פעמים, משולבים בקולקציה חברבורות, נוצות והדפסים של קווים לצד דוגמאות מעוגלות. זה בא לידי ביטוי בצורה הכי מוגזמת בשיתוף הפעולה עם חברת השטיחים".

השראה ותוצאה (צילום: יח"צ)
השראה ותוצאה (צילום: יח"צ)

מעל לפני השטח

הפריטים המפתיעים בקולקציה החדשה של ליבנה הם למעשה ווסטים או שחפצים דמויי פרווה שנוצרו כתוצאה משיתוף פעולה עם Rugs&Co, חברה שמייצרת שטיחים בהתאמה אישית.

איך בעצם עלה הרעיון של שילוב השטיחים איך עבד התהליך?

"הכרתי את בעלי החברה כי הם ריהטו לי את הסטודיו. ראיתי שמודבר בשני צעירים עם ראש פתוח שיהיו מוכנים לעשות דברים חדשים ואחרים. מבחינתי, כשאני רואה דבר כזה, אני ישר חושב על שיתוף פעולה מסעיר ומרתק".

התהליך לא נשמע פשוט. איך יוצרים בגד משטיח?

"התהליך היה ארוך ומורכב כשבמהלכו למדתי את הטכניקות שלהם ויצרתי באמצעותן פני שטח חדשים לחלוטין שלא היו קיימים קודם. נתקלנו בהמון קשיים כמו למשל עניין הכובד. הבגד הראשון שקל כעשרה קילו. היינו צריכים לבדוק מול המפעל בטורקיה איך אפשר לייצר את החומרים כך שיהיו יותר קלים ושצפיפות החוטים תהיה נמוכה יותר.

"כך, נוצרו פני שטח חדשים לחלוטין שנארגו עבור הקולקציה מאפס. בהתחלה, ניסינו ליצור מהם בגד שלם, אבל ברגע שהתחלנו לתפור אותו, הכל נקרע. זה הוביל אותנו לבגדים שמתלבשים על הגוף בחתיכה אחת ולווסטים, שהם מן שחפצים פרוותיים שעשויים כותנה ממוחזרת".

תחילת הדרך (צילום: יח"צ)
לוח השראה (צילום: יח"צ)

איך החומר החדש תרם לקולקציה?

"הוא הוסיף לה נראות חייתית. שילבתי אלמנטים מעולם הפרפרים, עם חברבורות ונוצות ושיחקתי עם צורות, גבהים וצבעים. החיות שיצרתי הן בעצם יצורים חדשים שמשולבים בהם גם דימויים אפריקאים וגם טרופיים".

תוצאה והשראה (צילום: יח"צ)

קורונה טיים

למרות שליבנה טוען שהמצב לא ממש השפיע על והיצירה שלו, בכל זאת, אי אפשר להתעלם ממנו. הוא עצמו, היה בבית ובדיוק התכונן לשבוע האופנה בתל אביב. "אחד הדברים המטורפים שקרו, זה ששבוע האופנה בוטל בהתראה של שבוע כשכל הבגדים כבר היו מוכנים" הוא אומר.

איך זה עבר עליך?

"בדיוק חזרתי לארץ לתקופה. בחוויה שלי, הרבה אנשים נכנסו לתרדמת. אצלי זה היה להפך. התחלתי ליזום ולייצר לעשות פרויקטים חדשים. הגיתי למשל את הדוגמנית הוירטואלית לינדה נייט, שיש לה חשבון אינסטגרם. ובין שני הסגרים, יצרתי כמה הפקות אופנה עם הקולקציה החדשה".

חפשו אותה באינסטגרם (צילום: @thelindanight)

בעצם עכשיו כל הקולקציה כבר בחוץ

"נכון. באופנה, יש עניין של מומנטום. ברגע מסוים, הדברים כבר לא נכונים תדמיתית ואופנתית. לאט לאט, הבנתי שהמצב הזה כאן להישאר ולפני חודש החלטתי שזהו, הגיע הזמן ואני מתחיל לשחרר ולהעלות את הפרטים של הקולקציה ברשתות החברתיות. מבחינתי, זו הפלטפורמה הגדולה והחשובה ביותר".

ומה כל זה שינה אצלך?

"את השינויים העמוקים ממש, נוכל לראות רק במבחן הזמן. היום, כולנו עדיין מבולבלים ולא יודעים מה עומד לפנינו ומתי כל הטירוף הזה זה ייגמר".  

Else, אביב קיץ 2020 (צילום: יח"צ)
Else, אביב קיץ 2020 (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...