מרכז פומפידו בתכנון ריצ'רד רוג'רס ורנזו פיאנו (צילום: יחצ)

אדריכל ריצ'רד רוג'רס זוכה פרס פריצקר פורש

לפני שלוש שנים הודה רוג'רס שההרשמה לתחרות תכנון מרכז פומפידו הייתה בניגוד לרצונו. הוא זכה עם רנזו פיאנו והשאר היסטוריה

לאחר קריירה מפוארת בת למעלה מחמישים שנה, ולמעלה מארבעים שנה בחברת Rogers Stirk Harbour + Partners אותה הקים בשנת 1977, הודיע אדריכל ריצ'רד רוג'רס על פרישה. בגיל 87, לאחר קריירה מפוארת, ועל פי הסכם שנערך עם שותפיו לפני כחמש עשרה שנה, עוזב רוג'רס את השותפות ושמו אף יוסר משמה הרשמי במהלך השנתיים הקרובות.

אדריכל ריצ'רד רוג'רס (צילום: #richardrogers)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

סגנון חדש

ריצ'רד רוג'רס, ממוצא בריטי איטלקי, נולד בשנת 1933 בפירנצה. הוא החל את לימודי האדריכלות שלו ב AA בלונדון אך סיים אותם בייל שבקונטיקט. בייל, הוא הכיר את האדריכל הבריטי נורמן פוסטר ויחד הם חזרו לבריטניה והקימו משרד משותף שזכה להצלחה רבה בזכות הסגנון היי טקי תעשייתי שלו. בהמשך, הסגנון המודרניסטי פונקציונלי המוחצן עתיר הטכנולוגיה עם פרטי הבניים המוחצנים הפך לכתב היד וסימן ההכר של רוג'רס.

בניין לויד'ס בלונדון (צילום: #richardrogers)

זכייה עם אנקדוטה

בשנת 1971, הקים רוג'רס שותפות אחרת, הפעם עם האדריכל האיטלקי רנזו פיאנו. באותה שנה, זכו שני האדריכלים הצעירים והאנונימיים בתחרות עצומה לתכנון מרכז פומפידו בפריז. התחרות הייתה מיוחדת לא רק משום שהייתה זו הפעם הראשונה שאדריכלים זרים הורשו להשתתף, אלא גם משום שהשתתפו בה לא פחות מ 681 מתחרים. התכנון של רוג'רס ופיאנו, שייצג את עידן ההיי טק כך שכל מערכותיו והצנרת שלו תלויות בחוץ, עורר זעזוע וסערה לא קטנה בעיקר בקרב הפריזאים השמרנים. אבל מאז שהושלם המבנה, בשנת 1977, הוא נחשב לציון דרך אדריכלי בקנה מידה בינלאומי ולנקודת ציון מהחשובות בעיר.

מרכז פומפידו, יחד עם רנזו פיאנו (צילום: Michel Denancé)

בהרצאה שהעביר רוג'רס לפני כשלוש שנים, הוא הודה שבכלל לא רצה להישרם לתחרות וכי הדבר נעשה במפורש כנגד רצונו. "אבל כדמוקרט אמיתי, קבלתי את העובדה שאשתי, אדריכל רנזו פיאנו והמהנדסים היו בעד, ולבסוף עשיתי את זה" אמר אדריכל ריצ'רד רוג'רס.

כיפת המילניום (צילום: #rogersstirkharbour)

תארים ופרסים

בשנת 1977 הקים רוג'רס את משרד Richard Rogers Partnership שהפך בשנת 2007 ל Rogers Stirk Harbour + Partners.

המבנים המזוהים ביותר עם רוג'רס, הנחשב לאחד האדריכלים המוערכים בעולם, הם בית הוריו בווימבלדון (1967), מרכז פומפידו (1977), בניין לויד'ס בלונדון (1984), כיפת המילניום בלונדון (1999), טרמינל 4 בשגה התעופה במדריד (2005), לאחרונה השלים את מגדל 3 במרכז הסחר הבינלאומי בניו יורק.

בית הוריו בווימבלדון (צילום: #richardrogers)

במהלך השנים, זכה רוג'רס בתארי כבוד של הממלכה הבריטית וכן בפרסי האדריכלות החשובים הקיימים. בין היתר, זכה, כאמור, פרס פריצקר אבל גם מדליית הזהב המלכותית מאיגוד האדריכלים הבריטי, פרס סטרלינג ומדליית הזהב של איגוד האדריכלים האמריקאי.

שדה התעופה במדריד (צילום: #richardrogers)

אולי יעניין אותך גם...