גשר סאן ג'ורג'יו (הדמיה: Renzo Piano)

נפתח לתנועה הגשר החכם של גנואה שקרס לפני שנתיים

202 מיליון יורו הושקעו בגשר שתוכנן מחדש על ידי בן העיר האדריכל רנזו פיאנו

המעבר בין הריסה לבנייה היה מהיר והעבודות נמשכו ללא הפסקה. ניתן בהחלט לומר, שבמונחים איטלקיים, הוא הושלם במהירות שיא. הגשר החדש, שנושא את השם סאן ג'ורג'יו, הושק לפני שבוע בדיוק ונפתח לתנועה שנתיים בדיוק אחרי האסון.

הגשר לאחר הקריסה (צילום: רויטרס)

הגשר החדש, שעלותו 202 מיליון יורו, מכונה בסטודיו פיאנו "גשר עירוני". הוא נבנה מחדש לאורך קילומטר וכולל תשעה עשר חלקים בני חמישים מטרים (פרט לאמצעי שאורכו מאה מטרים). גובהו ארבעים מטרים והוא נשען על שמונה עשר עמודים.

כל אחד מהעמודים תוכנן בצורת אליפסה המאפשרת לאור "להחליק" עליו וכך למתן את החזרי האור באזורי השכונות שמתחתיו. עמודי הגשר, תומכים בדק עליון עשוי בטון וברזל. הדק, מבודד באמצעות מערכת תמיכה שתוכננה להגן על המבנה בפני רעידות אדמה. על פי סטודיו פיאנו, צורתו המעוגלת של הגשר, נועדה להזכיר את צורתה של אונייה ואילו גוון המתכת הבהיר שנבחר עבורו, הוא כזה שנועד שמטרתו להטמיע את הגשר בנוף ובסביבה.

בזמן הבנייה (צילום: Enrico Cano)
עמודים אליפטיים (צילום: Enrico Cano)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

הגשר מכונה גם בפי מתכנניו כ"כלי חכם". זה מכיוון שהוא מפוקח ומנוטר כל הזמן על ידי מערכת אינטגראלית של סנסורים הכוללת מדי תאוצה, מדי אורך, מדי שיפוע ומיני חיישנים. בנוסף, מותקנים על הגשר מיני רובוטים שרצים לאורך מסילות, בוחנים את מבנה הגשר ומנקים את הפאנלים הסולאריים שלו המספקים תשעים וחמישה מתצרוכת החשמל שלה הוא זקוק. 

רצים לכל האורך (צילום: Enrico Cano)

מסר של אמת

גשר מורנדי, שחיבר בין העיר גנואה וערי הסביבה, קרס בחלקו לפני שנתיים בדיוק. באסון נהרגו למעלה מארבעים איש. כשבועיים לאחר האסון, הודיע האדריכל האיטלקי, זוכה פרס פריצקר לשנת 1998, רנזו פיאנו (Renzo Piano), שיעזור לתכנן ולבנות מחדש את הגשר.

“מה שבטוח זה שהגשר חייב להיות יפהפה – לא במובן של קוסמטיקה, אלא בהעברת מסר של אמת וגאווה" אמר אז פיאנו בריאיון לשבועון הבריטי ‘אובזרבר’ "הגשר חייב להיות מקום שאנשים יוכלו להזדהות בו עם הטרגדיה מחד, אבל גם כזה שיספק כניסה מפוארת, שתבטא את הגאווה והערכים של העיר". 

 

סקיצה של רנזו פיאנו (איור: Renzo Piano)

50 שנה

הגשר המקורי, שאורכו היה קילומטר, נבנה ב 1967 והיה תלוי כארבעים וחמישה מטרים מעל הקרקע. הוא תוכנן על ידי האדריכל ריקרדו מורנדי ולאורך השנים נאמר עליו שהצריך עבודות תחזוק מרובות. באוגוסט לפני שנתיים, אחד מעמודי התמך המרכזיים קרס ואיתו מאתיים מטרים של כביש. פיאנו, שהושפע עמוקות מהטרגדיה, הציע כאמור, לתרום את תכנון הגשר.

כחמישה חודשים אחרי קריסת הגשר כבר הציע פיאנו את התכנית החדשה. “זהו כבוד גדול לתרום לעיר הולדתי גנואה” אמר אז אדריכל רנזו פיאנו “קבוצה אדירה ומקצועית של מהנדסים ובנאים נבחרה במטרה לבצע את העבודה במהירות. זה יהיה גשר יפהפה כמו העיר גנואה ובדמותה. פשוט אך לא טריוויאלי. גשר ברזל, בטוח וכזה שיעמוד על תילו לאורך זמן רב”.

ההצעה של אדריכל רנזו פיאנו (יחצ)

חי ובועט

רנזו פיאנו, בן השמונים, בעצמו נולד בגנואה והוא חי ומנהל את משרדו בעיר עד היום. סגנונו האדריכלי מתאפיין בעיקר בשימוש בטכנולוגיות בנייה ופיתוחם של פרטי בניין חדשים ומורכבים ובעלי ערך אסתטי רב. בנוסף לפרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות, זכה למעמד ‘שגריר של רצון טוב’ מטעם אונסק”ו והתמנה ל’סנאטור לכל החיים’ בסנאט של הרפובליקה האיטלקית.

נסיעה טובה (צילום: Shunji Ishida)

אולי יעניין אותך גם...