פומה, PUMA RS-2K, דור ה-Z, נתלי יצחקוב, ליאור פישר שילוני
מתוך הקמפיין החדש של PUMA RS-2K

אסקפיזם בעולם של פוסט-אמת

חשבתם עד היום שאסקפיזם נמצא בחיים האמיתיים? כל המותגים הגדולים כבר הבינו שהוא בדיגיטל, זה הזמן שלכם לצמצם את הפער ולרכוש מותגי על שבמציאות יכולתם רק לחלום עליהם

בכל שנה מכריז מילון אוקספורד על "word of the year״ – מונח או מילה המסמלים את הלך הרוח הציבורי בשנה החולפת, מוקד תשומת הלב והעניין הקולקטיבי. המילה או המונח הנבחר, מבקשים לתאר מגמה, טרנד, כיוון מחשבתי בעל חשיבות תרבותית עליונה.

 

בשנת 2016, נבחר המונח Post-Truth (״פוסט-אמת״ או ״פוסט-עובדתיות״ בתרגום לעברית) על ידי מילון אוקספורד כמונח השנה הבינלאומי. הכתרתו למונח בעל השפעה חברתית עצומה הגיעה, במקרה או שלא, ממש בסמוך לניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות בארצות הברית ולהחלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, 'הברקזיט'.

 

ארבע שנים לאחר שהוכרז כ״מונח השנה״, ועם אקורד הסיום המופרך של כהונת טראמפ, שהגיע בשיאו להתפרצות ההמון לקונגרס, המונח ״פוסט-אמת״ רלוונטי מתמיד. אירועים גלובליים בעת האחרונה מצביעים על תופעה מטרידה – עדות לאופן שבו דמויות ציבוריות מייצרות מציאות סובייקטיבית, עובדות מתחלפות בפייק ניוז, ותפיסת עולם אישית (מעוותת ככל שתהיה) הופכת בעלת משקל רב יותר בעיני ציבור מאשר עובדות בשטח.

פוסט אמת, post truth, מילון אוקספורד

למה לא ללבוש שמלת הוט קוטור דיגיטלית?

לנוכח מציאות פוליטית-חברתית מעורערת, חוסר אמון בממסד והשפעותיו הניכרות של משבר הקורונה,  מסתמנת מגמה חדשה בקרב מעצבים ומותגים בדמות ״אסקפיזם דיגיטלי״.

 

עולם האופנה היה הראשון להגיב, כשהציע לצרכנים קולקציות דיגיטליות משוחררות מחסמים של מגדר, מידה או כורח המציאות. חלוצי המגמה, כגון המותג tribute, הציעו ללקוחותיהם להחליף את הטרנינג במגוון של בגדים וירטואלים, כולל שמלות קוטור מבריקות.

האסקפיזם הדיגיטלי מיהר להגיע גם אל חברות האופנה והביוטי המסחריות. מותג האיפור הצרפתי לוריאל שיחרר לאחרונה קולקציית איפור וירטואלית לשימוש במדיה החברתית ובאפליקציות כגון זום, חברת פומה שיחררה קמפיין חדש שכולו בהשראת אסתטיקה וירטואלית בשיתוף סטודיו המתמחה בעיצוב דיגיטלי בתלת מימד, מותג האופנה האיטלקי סוניי (Sunnei) השיק את קולקציית ״סוניי קנבס״, המאפשרת לצרכנים ״לשחק״ בקולקציה דיגיטלית דרך אפליקציה ובית האופנה בלנסיאגה בחר להשיק את קולקציית הסתיו שלו באמצעות משחק וידיאו בטכנולוגית מציאות מדומה.

puma, פומה, קמפיין 2021, עולם ורוד
מתוך הקמפיין החדש של PUMA RS-2K
Balenciaga, Vogue, קולקציית סתו 2021
קולקציית סתו 2021 של Balenciaga, מתוך Vogue

ככה יוצרים אסקפיזם להמונים

כדי להעצים את אלמנט האסקפיזם, ומתוך הבנה שיכולתם הכלכלית של הצרכנים הצטמצמה לאור המשבר, חובר כעת עולם האופנה אל תחום הגיימינג בשיתופי פעולה רבים עם אפליקציות משחקים שונות. דרך העולם הוירטואלי יכולים צרכנים לשמר את הקשר עם מותגי אופנה, גם בעת שבה החנויות סגורות ויציאה מהבית מסתכמת בביקור בסופר השכונתי.

 

ענקית הריטייל נט-א-פורטה השיקה קולקציה וירטואלית מיוחדת בשיתוף עם המשחק אנימל קרוסינג, בו שחקנים יכולים לרכוש קולקציות של בתי אופנה מובילים עבור דמויות האווטאר שלהם, בית האופנה הבריטי ברברי יצר משחק בו המשתתפים יכולים לזכות בבגדים וירטואלים ומוחשיים דרך התקדמות במשחק ואפליקציות כגון ״דרסט״ (drest) ואדה (ada) מאפשרות לצרכנים לצלול לעולם שכולו אופנה גבוהה מבלי להוציא שקל מהכיס.

גם בתחום עיצוב החלל ניכרים ניצנים של המגמה החדשה – Space-Capism ״ספייסקפיזם״. חללים וירטואלים הנוצרים באמצעות טכניקות שונות של גרפיקה ממוחשבת מציפים את המדיה החברתית ומציעים מסע אל מציאות אופטימית חדשה.

 

״קאזה פלינאייר״ הוא פרויקט של הסטודיו המולטי-דיסציפלינרי ״צ׳יילד סטודיו״ Child studio בשיתוף מותג הטיפוח Plenaire, העוסק בחלל האידיאלי לחופשה על החוף, צמד האחים דויט ומארי ז׳ילאבין מציעים לצופה ״לברוח״ אל לתוך מלון בוטיק דמיוני הבנוי מכיפות אבן Dolmen Shelter ואל מתחם אמנים צבעוני בשם ״סונורה״ במקסיקו.

למה שלא יהיה לכם בית דמיוני ודיגיטלי?

שרלוט טיילור, מעצבת פנים, ארט דירקטורית ובעלת הסטודיו הדיגיטלי ״מייזון דה סאבל״ Maison de Sable״ חברה לניקולאס פרוד בפרויקט מרהיב השם ״קאזה אטיבאיה״ Casa Atibaia. הפרויקט עוסק בבית חלומות (דמיוני כמובן) הממוקם ביערות סאו פאולו ומשלב באופן מושלם בין טבע לאדריכלות.

 

בעמוד האינסטגרם של הסטודיו ישנם פרוייקטים נוספים, לא פחות מרהיבים, המאפשרים לצופה לצלול אל תוך חללים אסקפיסטיים מעוררי השראה. דוגמאות נוספות ניתן למצוא בקרב אמנים כגון אנה ברונג (ANNA BROENG) הדנית, שיצרה פרויקט בסימן אסקפיזם בשם ״Summer Postcard From Home״ עבור פסטיבל סרטי האופנה במילאנו,  היידן קליי האמריקאי, נוטו סטודיו (notoo) וקרוסבי סטודיו ממוסקבה.

מתוך האינסטגרם של Charlotte Taylor

שיתופי הפעולה ההולכים ומתרבים בין אדריכלים, מעצבי פנים ומעצבים המתמחים בגרפיקה ממוחשבת מסמנים נקודת מפנה מעניינת בתחום. טשטוש הגבולות שבין מציאות לדמיון, ריאליזם ואסקפיזם. שורה של מעצבים צעירים המתמחים ב״עיצוב ויזואלי״ ״visual designer״ ובעיצוב תלת מימדי ״3D artists״ סוללים את הדרך לאסתטיקה חדשנית ומעניינת, מבוססת דימיון וחסרת גבולות, רחוקה שנות אור מהמציאות המטלטלת שסוחפת את העולם.  

יש לכם מחשבה, רעיון, סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...