Photo by Luca Baggio for Unsplash

איך ייראה עולם העיצוב ביום שאחרי? הדברים שנאבד, הצרכים שייחשפו והשיעור שלנו

כמו כל האספקטים בחיינו שנפגעו והולכים לשנות כיוון בקרוב, כך גם עולם העיצוב שמתחיל להתאים את עצמו וכבר ברור לכל מי שמבין דבר או שניים, לא יחזור להיות כשהיה

לצד כל הדברים הרעים שקורים כרגע בעולם והתוכן הלא פשוט לצפייה שאנחנו רואים בערוצי החדשות, שגורם לכל אחד בביתו לתהות על המשמעות שלנו בעולם הזה, יש מי שטוענים שייצאו מהאסון הזה גם כמה דברים טובים. גם אם אתם דווקא נמצאים במערבולת שלילית, חשוב לזכור שמתוך הרע תמיד ייצמח גם משהו טוב, רק צריך להיות מספיק חדים כדי לראות אותו בבהירות.

 

לכבוד חג החירות, רצינו לאפשר קצת חופש מחשבתי, לתת לרעיונות ולחלומות דרור ולברר מה האנשים הנמצאים מרכז העשייה בארץ חושבים שיקרה פה אחרי שהסערה תשכח. שאלנו אדריכלים ומעצבים ישראלים איך התקופה הזו עוברת עליהם ומה הם חושבים שצופן העתיד לעולם העיצוב.

חוזרים הביתה, אדריכלות אילן פיבקו (צילום עמרי אמסלם)

קורונה עושה לנו בית ספר

"הקורונה מלמדת אותנו בקצב מזורז ללמוד ולהתרגל לעבוד מכל מקום" מסביר אדריכל אילן פיבקו על צורת העבודה שהשתנתה "להיות חלק מארגון, משרד או מפעל באופן וירטואלי, אולי מה שיקרה עתיד זה שנוכל להיות חלק מכמה וכמה ישויות כאלה וכך נייתר את כמות מבני המשרדים, נייתר חלק עצום מהתחבורה הציבורית ונייצר הרבה פחות זיהום. אולי זה הזמן להגיד תודה ל'מורה קורונה'."

 

ויש מי שחושב שדווקא ההליכה באפלה אותה אנחנו ממש עושים בהצטיינות בשבועות האחרונים היא זו שתגדיר את הטון ביום שאחרי "אני מניחה שתקופה דיי ארוכה אחרי שהכל ייגמר אנשים ישמרו על צניעות. זו טראומה מאוד רצינית מה שאנחנו עוברים" אומרת מעצבת הפנים אנג'לה לנצ'יאנו "אני לא חושבת שאנשים יפסיקו לטפח את הבתים שלהם או לרכוש בתים חדשים אבל הכל יתנהל הרבה יותר לאט, הרבה יותר בצניעות ובמחשבה ואנשים פחות ינפנפו עם יוקרה ועם מותגים, זה יעבור יותר למישור של יפה, נעים, סולידי ובעיקר לא מנקר."

הולכים לקראת צניעות? עיצוב קרן ניב טולדנו (צילום איתי בנית)

הגיע הזמן שנפסיק לפחד

מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו מוסיפה כי "התקופה שאנחנו חווים מבטאת את העדר השליטה שלנו ובתוך כך את היכולת שלנו להסתמך על חומר כעל מוטיב מרכזי בחיים ואני מאמינה שבהרבה מובנים בתום התקופה הזאת נתחבר חזרה למקורות ולדברים היותר בסיסיים. הלך הרוח יגדיר מידה של צניעות ויוביל לחזרה למודלים פשוטים וגולמיים יותר."

 

יחד עם הצניעות, רבים בעולם מתחום הטרנדולוגיה מדברים על עליית טרנד ה JOMO (joy of missing out) שהוא למעשה הטרנד הנגדי וזה שיבלום את תופעת ה FOMO (fear of missing out) שחווינו בשנים האחרונות "התלות שפיתחנו במכשיר הסמארטפון, החיבור הממושך לרשתות החברתיות ושטף המידע הבלתי פוסק שאנחנו כל כך תלויים בו. והנה, הגיע סוף סוף החיסון. כבר יש אפליקציות חדשות שנועדו להרחיק אותנו מהטלפון או לפחות להפוך את השימוש בו לחיובי יותר עבורנו, להציע לנו ניתוק ואף לעשות דיטוקס טכנולוגי" הסבירו הטרנדולוגיות נתלי יצחקוב וליאור פישר שילוני בטור שלהן בנושא בשבוע שעבר.

"זו מעין קריאת השכמה, איתות שהיקום שולח לנו" אומרת אדריכלית נירית פרנקל, "מעל לכל אני חושבת כי ישתנו מתודות העבודה, יותר אנשים יעברו לעבוד מהבית וכאן נשאלת השאלה במה זה כרוך" היא ממשיכה ומסכימה עם פיבקו אך דווקא מעבירה את תשומת הלב למה שהדבר יעשה לסביבה הביתית "כיצד ישפיע הצורך במרחב העבודה על יתרת הבית. נהיה יותר ממוקדים בצרכים שלנו, התכנון יזוקק ויתבסס על הדברים שחשובים לנו באמת. אני גם מאמינה שערך המשפחה יתחזק. יתכן מאוד שינתן פחות דגש על אירוח ויותר דגש על צרכי המשפחה".

קריאת ההשכמה שלנו, אדריכלות שרה ונירית פרנקל (צילום איתי בנית)

כבר מצאתם מקום לאחסן את כל הנייר טואלט שקניתם?

הצרכים שלנו הולכים להתחדד, הזמן שלנו סגורים בין קירות הבית גורם לכל אדם באשר הוא לחשוב מהם הדברים להם הוא זקוק, מה מיותר ואיך אפשר ליצור סביבה נעימה לחיות בה. התהליך ההגיוני הזה ככל הנראה יקרה לכולם אך בתור מעצבים, יש לו משמעות מקצועית שאסור להתעלם ממנה "אנשים ירדו יותר לרזולוציות. הם יבינו מה יותר נכון ומה פחות נכון מבחינת הצרכים שלהם ומתוך הניסיון שלהם בתקופה הלא מוגדרת הנוכחית. לצד זה, אנשים יבינו את ערך הבית. ישקיעו יותר. הערך של הבית יתעצם." מסביר מעצב הפנים אורון מילשטיין.

 

מעצב הפנים ניצן הורוביץ דווקא חושב כי דברים לא הולכים להשתנות בצורה דרסטית "הסיטואציה שאנחנו מצויים בה, שמייצרת קיפאון בכל תחומי החיים, דווקא תמריץ ותגרום למותגים ולמעצבים לפרוץ עם סגנונות עיצוב חדשים והסיטואציה שהובילה לאגירה של מוצרים ומצרכים תתחיל מגמה של תכנון מקומות אחסון ייעודיים והגדלת הנפח של מקומות אחסון טריוויאליים." הוא אומר על עולם העיצוב וגם מזהיר כי "הגדלת הרכישות דרך הרשת יכולות להוביל להאטה בעיצוב המסחרי ולגידול הדרישה לעיצוב הגרפי".

נעשה מקום בעיקר לעצמנו, מעצב ניצן הורוביץ (צילום עודד סמדר)

"האדריכלות הייתה קיימת בערך מאז ומעולם ונוצרה מהצורך של האדם מצד אחד להגנה מפני הטבע ומצד שני ליצירת חלל של ביחד" מרגיעה אותנו אדריכלית קארן גור, "האדריכלות שרדה מאורעות היסטוריים רבים לאורך השנים, ממגפות, מלחמות ושינויי אקלים ולכן גם תצלח את האירוע הזה. הצורך האנושי ההישרדותי הוא חזק מעל לכל ולכן אנחנו נמשיך לבנות חללים שנרגיש בהם מוגנים" היא מסכמת.

הצורך האנושי יגבר על הכל, אדריכלות קארן גור (צילום אייל תגר)

אפילוג

"נרדמנו בעולם אחד והתעוררנו בעולם אחר" נכתב בפוסט שרץ ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט בכל העולם "לפתע ממלכת דיסני נותרה ללא קסם, פריז איבדה את הרומנטיקה, ניו יורק כבר לא עומדת איתנה, החומה הסינית היא לא המבצר שהיתה ומכה ריקה. חיבוקים ונשיקות הפכו לכלי נשק ולא לבקר את ההורים והמשפחה הפך למעשה של אהבה. לפתע אנחנו מבינים כי כוח, יופי וכסף הם חסרי ערך ולא יוכלו לתת לנו את החמצן עבורו אנחנו נלחמים. העולם ממשיך להסתובב על צירו וממשיך להיות יפהפה כהרגלו, נראה כי הוא רק הכניס את בני האדם לכלובים ושלח לנו מסר ברור: אתם לא הכרחיים פה. האוויר, האדמה, המים והשמיים, כולם בסדר בלעדיכם. כשתצאו החוצה ותחזרו לחייכם הרגילים, תזכרו שאתם האורחים שלי, לא הבעלים שלי."

חג חירות שמח!

אולי יעניין אותך גם...