Balenciaga fall 2020, The Impression (צילום: Balenciaga)

שנת הערפל: איך היא תשפיע על השנים שיבואו

הניו יורק טיימס הכריז על 2020 כ'שנת הערפל', מה זה אומר על מה שעתיד לבוא, איך מפזרים את הערפל וכמה מעורפלים באמת היינו

שנת 2020 הוכרזה על ידי הניו יורק טיימס כ״שנת הערפל״ ("The Year of Blur"). שנה מערערת שהתאפיינה יותר מכל בחוסר ודאות, בהלה עולמית ותחושת חרדה אישית. המציאות שהביאה עמה המגפה אילצה כל אחד ואחת מאיתנו להסתגל למציאות כלכלית, חברתית ותרבותית חדשה בעלת השלכות מרובות על הגוף והנפש, אורח החיים הציבורי והפרטי כאחד.

ערפל, מטושטש, ניו יורק טיימס
Chloe Pang for The New York Times

תהליך חיזוי וזיהוי המגמות המובילות לשנים הבאות מתחיל תמיד בסקירת האירועים הגלובליים והמקומיים שמתרחשים סביבנו. תהליך זה נקרא Data Collection, ומתאפיין במחקר, איסוף נתונים וניתוחם, על מנת להבין את השפעתם העמוקה על החברה בה אנו חיים. ואכן, שנת 2020 היתה רוויה באירועים פוליטיים, כלכליים, חברתיים וסביבתיים שמהווים את הבסיס לטרנדים שיכתיבו את הלך הרוח בשנת 2021.

Balenciaga, בחורה עם שמלה אדומה
2020? (צילום: Balenciaga)

בתומה של שנה רוויית פחד ואתגרים, אנחנו מתחילות לזהות ניצנים של תקווה והתאוששות. עיתות משבר מאלצות את החברה ואת הפרט להמציא את עצמם מחדש, להיות יצירתיים ולייצר פתרונות. דווקא בזמנים כאלו אנחנו עדות לצמיחה של חדשנות ולפריצות דרך מרתקות.

 

אחת הדוגמאות הבולטות לכך, היא ההתגייסות הגלובלית והמהירות שבה מדענים, חוקרים ואנשי מקצוע מעולם הרפואה הצליחו לפתח חיסון, תהליך שבדרך כלל לוקח זמן ממושך. תהליך מואץ מסוג זה אמנם מאלץ אותנו כחברה להסתגל ולשנות דפוסי מחשבה, כמו למשל פרק הזמן הקצר בו פותח החיסון מעלה בקרב רבים חששות בנוגע ליעילותו והסיכונים הכרוכים בהתחסנות, אבל גם מהווה תקדים ואינדיקציה ליכולות הגבוהות של האנושות ברמה הטכנולוגית והרפואית, כמו גם להבנה בין לאומית שבריאות היא ערך עליון בחשיבותו.

 

דוגמה נוספת היא ההסתגלות חוצת הדורות לשימוש בטכנולוגיות ופלטפורמות חדשות כגון זום, שאפיינו את התקשורת הבין אישית בתקופות הסגר והיוו פתרונות לצרכי עבודה וחינוך.

ואכן, כששנת 2021 בפתח, ניכר שהפרספקטיבה העולמית מתחילה אט אט להשתנות. מותגים וצרכנים כאחד מתאוששים מהמהלומה שספגו בשנת 2020, ומביטים קדימה בניסיון לאתר דווקא את המוקדים החיוביים של השנה החולפת ולייצר עתיד מעט יותר אופטימי.

 

עם מודעות גבוהה בהרבה לנושאים כמו בריאות הגוף והנפש, כלים להתמודדות עם לחץ וחרדה, ירידה בכמות פליטת הפחמן, האטה בקצב העבודה וחשיבה מחדש על סדר היום האישי והציבורי, נראה ששנת 2021 תהיה בסימן רוגע, מנוחה וחיוביות.

ווג פורטוגל
Vogue Portugal

השלכות המשבר חידדו את ההבדלים בין שתי קבוצות צרכנים בולטות – ההדוניסטים והמינימיליסטים. בחיפוש אחר מענה לתחושות הקשות שהציפו אותנו בשנת 2020, הקבוצה הראשונה תהיה מונחית על ידי רעיונות של אסקפיזם ואופטימיות, בעוד שהשניה תשים דגש על יציבות וחזרה לקרקע.

 

בבסיס המגמה ההדוניסטית עומד הרעיון שחלל הבית מהווה מקום מפלט מהמציאות הקשה ומהאירועים הטראומטיים של השנה החולפת. הצורך באסקפיזם יבוא לידי ביטוי בצבעוניות פסטלית, מעט ילדותיות, בעיקר בגוונים של ורוד, סגול, ירקרק ותכלת, שמטרתם להכניס הביתה משב רוח רענן ואופטימי.

 

שימת דגש על פריטים וחפצי נוי שאינם בהכרח פונקציונליים אלא אווירתיים, כגון כדים, נרות, שרפרפים ומראות. שילובי צבעים לא שגרתיים ילוו בצורות אמורפיות וחופשיות, שיאפשרו לאנשים לחוות את החלל הביתי שלהם באופן מרוכך, חיובי וזורם.

תקופות מיתון ואי יציבות כלכלית מביאות בדרך כלל להתחזקות הקונספט המינימליסטי, שצבר תאוצה לאחר המשבר הכלכלי בשנת 2008 ומלווה אותנו בפורמט כזה או אחר מאז. בעקבות אירועי 2020 נראה את האבולוציה של הטרנד המינימליסטי, כשמילות המפתח הן detox ו- restart.

 

ב-2021 המינימליזם מתרחק מהסגנון הקר שאפיין אותו בעבר. את המונוכרום והאפור יחליפו צבעי האדמה, הגימורים המלוטשים ייפנו את מקומם לגימורים טבעיים ובלתי מתאמצים ובמקום חומרים קרים כמו נירוסטה ומתכת נראה חומרים חמים כגון עץ וחימר.

 

הצבעוניות האדמתית, המקרקעת, תכלול גוונים שונים של חום, ירוק זית, בריק, ניוד ובז׳, ותייצר נראות טבעית, כמעט מדברית. המראה הנינוח שיתקבל בחלל ייצור תחושת אואזיס, ומטרתו לווסת את הרגשות והתחושות המורכבות שחווינו בשנת 2020 ולהחזיר אותנו אל קרקע יציבה ובטוחה לאחר תקופה מטלטלת של חוסר וודאות. קו זה יתאפיין ב״השקטת״ הבית וניקיונו מעומס ויזואלי, יצירת חלל הרמוני, נעים ורגוע.

שנת 2021 אמנם תהיה רוויית אתגרים כלכליים, חברתיים, סביבתיים, בריאותיים ופוליטיים, אך חשוב לזכור כי כאוס מביא עימו גם הזדמנויות חדשות.

טרנדים, טדנדולוגית, טרנדולוגיות, נתלי יצחקוב, ליאור פישר שילוני

חשיפת המגמות לשנת 2021-22 באופנה, עיצוב פנים, ביוטי, רווחת נפש ועוד, בהרצאה חדשה של @thevisionary2, הקליקו לפרטים נוספים.

 

 

אולי יעניין אותך גם...