תפילין מידות טובות
תפילין מידות טובות (צילום אורית ארנון)

יהדות, הומור וג'אנק בלב תערוכה חדשה של אדריכלית עירית אביר

באמצעות אובייקטים וטקסטים תשתף אביר את המבקרים בחיבורים שהיא עושה בין קודש לחול, בין פשטות חומרית למסורת רוחנית ובין אמנות לאמונה

מחר, יום חמישי, תפתח בגלריה 'ויטרינה' שבמכון הטכנולוגי חולון, התערוכה 'גראז' יודאיקה' של אדריכלית עירית אביר באוצרותה של מירב רהט ובליווי ביאורים של הרַבָּה לִילָה וסיד. התערוכה, שהחלה מאילוץ, תציג סדרת תשמישי קדושה וחפצי יודאיקה שיצרה אביר. כשבערב חג החנוכה גילתה שאין לה חנוכייה החליטה אביר לאלתר חנוכייה יש מאין ובכך פצחה בחיבורם של מרכיבים זמינים לכדי אובייקט טקסי שימושי. האירוע המקרי, הוביל את אביר למחקרי יצירתי שבמהלכו יצרה חפצי יודאיקה עכשווית הנמצאים בשימוש אישי ביתי ומחזורי במהלך היום, השבוע, העונה או השנה.

חנוכיית חוגה מאולתרת
חנוכיית חוגה מאולתרת (צילום אורית ארנון)

למרות שהיא אינה מגיעה מרקע דתי, במהלך הדרך חיפשה אביר משמעות לזהות יהודית-חילונית וניצלה את תהליך היצירה כדי לבחון וללמוד את מהותם של תשמישי קדושה שונים במסורת היהודית. אל ההומור והשעשוע, המובנים כחלק בלתי נפרד מהמוצרים שיצרה, היא התייחסה ברצינות רבה כאמצעי לעיסוק בפן התוכני-תרבותי הניצב מאחורי כל אחד מחפצי הפולחן. כך יצרה סדרה של חפצים העשויים כולם משילוב בין חומרי גלם תעשייתיים לרדי מייד ופאונד אובג'קטס שמוחזרו ושינו את ייעודם.

גם אמצעי התצוגה נוצרו יש מאין
גם אמצעי התצוגה נוצרו יש מאין (צילום מירב רהט)

"הרקע שלי הוא חילוני לחלוטין, והזהות היהודית שלי היא תרבותית" אמרה עירית אביר "היהודי המאמין נדרש לריטואל חזרתי של טקסים במעגלי זמן שונים ולכל טקס כזה יש חפץ ייעודי. היצירה שלי היא תוצר של התבוננות וחיפוש ביטוי פלסטי בן זמננו לחפצים. בהומור השתמשתי כאמצעי לעיסוק בפן התרבותי הניצב מאחורי פריטי יודאיקה. השפה החזותית של האובייקטים שיצרתי נשענת על חומרי יום יום פשוטים ששינו ייעודם ומספקים משמעויות חדשות לאלמנטים המוכרים לכולנו, ללא שימוש בחומרים המסורתיים".

גביעי קידוש
גביעי קידוש (צילום אורית ארנון)

תוך כדי תהליך, פנתה אביר לרבה לילה וסיד שכתבה באורים על כל תשמישי הקדושה המודרניים המופיעים בתערוכה ונתנה להם פרשנות תורנית בעלת אמירה עכשווית ופואטית מנגישה ומקרבת לבבות. הטקסטים הללו, המופיעים בתערוכה, מופיעים גם בספר (בעיצוב אורי קרמן) שיצא במקביל ובו גם טקסטים של מגוון כותבים אורחים הנוגעים בהקשרים שונים של זהות יהודית ומלווים כל אחד מהאובייקטים, בהם פרופ' דוד אסף, דני קרמן, מירב רהט, יניב איצקוביץ, מסקי שיברו, אברום בורג, אבנר כץ, יאיר גרבוז, ד"ר תומר פרסיקו, אלי אליהו ועוד.

"לצד הסטה באופן השימוש של חפצים וחומרים יומיומיים, שילוב אטריביוטים, סימני היכר מזוהים ונגיעה הומוריסטית המתלווה לרבות מהיצירות, אפשר לראות בבחירה של אביר בחומרים פשוטים ובגימורים גסים גם חיבור למסורת האסתטית של דלות החומר… תפיסה אסתטית זו… נדדה משדה האמנות לשדה העיצוב, שם התווספו לה מופעים חזותיים המשלבים חומרים פשוטים נוספים דוגמת מתכות, מיני פלסטיק וחומרים אחרים המרחיבים את המנעד החומרי-ויזואלי של אסתטיקה זו" כתבה מירב רהט, אוצרת התערוכה בספר.

גראז' יודאיקה
גראז' יודאיקה (צילום מירב רהט)

בין הפריטים שיוצגו בתערוכה ניתן יהיה לחוות זוג קופסאות שימורים וברזי פלסטיק פשוטים (חם וקר) ההופכים לנטלה (כוס לנטילת ידיים); פלס לבחינת איזון (המידות הטובות) מוטמע לתוך סט תפילין; שעון מדידה (מד נדיבות) משולב בקופת צדקה כסוג של מד גאולה; נר נשמה עשוי כוסות רוח (למת) מיועד לנשמת החי; דסקית שם של חייל (נביא אליהו) הנענדת סביב גביע המשלב בין הטקס הדתי לתרבות הצבאית ועוד.

מבער אצבע לתורה
מבער אצבע לתורה (צילום אורית ארנון)

עד: 29/5.

אולי יעניין אותך גם...