זהב על שחור
זהב על שחור (יחצ)

כלים יומיומיים עם טוויסט בועט יוצגו בתערוכה 'זהב על שחור'

באמצעות כלי קרמיקה שחורים וצבע זהב בלבד הצליחו עשרים ושניים מאיירים ישראלים לבטא את השראתם מהעבר כמו גם את הנועזות והמרדנות פורצת הגבולות של ההווה

ביום שישי הקרוב תפתח בגלריית אלמסן שבתל אביב התערוכה 'זהב על שחור'. בתערוכה, אותה אצר הקרמיקאי, היוצר ומקים סטודיו 'אודקה', דויד סת, משתתפים עשרים ושניים מאיירים מקומיים שיציגו למעלה מחמישים איורים שנוצרו במיוחד עבורה. כל האיורים כולם מודפסים בזהב על גבי כלי חרס שחורים שנוצרו בסטודיו של סת.

זהב על שחור
זהב על שחור (יחצ)

"מהותה של התערוכה הוא הפיכת כלי הקרמיקה לקנבס נקי ביד המאיירים" אמר דיויד סת "כמי ששואב השראה הן מיסודות האסתטיקה והחן של המזרח הרחוק והן ממחוזות העיצוב העכשוויים, השאיפה שלי בהקשר של התערוכה היא למצוא את נקודות המפגש בין הפשטות של המזרח לבין העיצוב המודרני. למעשה, אני מחפש להכניס נשמה אל תוך אובייקטים המשרתים כאמצעי להעברת הרעיון".

ארבעה סוגי כלים ושני גוונים, שחור וזהב, הם האמצעים הבלעדיים שניתנו למאיירים במטרה להביע את כישוריהם. הפורמט האחיד, משבצת בת סנטימטרים ספורים המיועדת לאיור בזהב, היווה עוגן קבוע המאחד בין כלל האובייקטים ומאפשר דיאלוג ביניהם. ההתמקדות באותה משבצת, היא זו שמסבה את תשומת לב המתבוננים לניואנסים העדינים הצומחים מתוך הקנבס השחור ומבדילים בין העבודות ואופיין.

זהב על שחור
זהב על שחור (יחצ)

לדברי סת, הבחירה בזהב אינה מקרית ושורשיה טמונים בעבר הקדמוני של כולנו. "הזהב אוצר בחובו היסטוריה עתיקת יומין כמו גם מנעד אסוציאציות מפתיע במורכבותו ובעושרו" אמר סת "השימוש בזהב נעשה עוד בימי קדם כסמל למעמד וכהשתקפות של היפה והנשגב ונדמה שכאורך ההיסטוריה כך גם כמות הדימויים שהוא מייצר. הבחירה להנכיח את הזהב על הרקע השחור מייצרת אלמנט של דרמה והקצנה ומרמזת על נובו-רישיות שאולי מאפיינת את החברה בה אנו חיים היום. עם זה, תחושות אלה מתרככות במפגשן אל מול הפשטות הפונקציונלית של הכלי".

כך, ובהתאם לדבריו של סת, בחרו המאיירים לבטא את האסתטיקה שלהם כשהם מתכתבים, מן הסתם, עם העבר מחד ועם עולם הפופ ואמנות הרחוב מאידך. "המאיירים התבקשו באופן מודע להשתחרר מכבלי העבר ולא לשאוב ממנו השראה ישירה אלא דווקא לבטא את הנועזות והמרדנות שלהם ולהביא סגנון איורי פורץ גבולות" מסכם סת.

זהב על שחור
זהב על שחור (יחצ)

התערוכה עד 6/5.

אולי יעניין אותך גם...