גיא און, מסיבת תחפושות (יחצ)

מסיבת תחפושות: התערוכה שבמקרה נפתחה בפורים

לפני סוף השבוע, נפתחה בתל אביב תערוכה צעירה, צוהלת וצבעונית שמתעסקת בתחושות הפנימיות, החיוביות יותר ופחות, שמעניקות לנו תחפושת ומסיכות

מסיבות פורים השנה מקבלות תפנית בגלל "המצב", אבל זה בהחלט לא אומר שאנחנו צריכים לוותר לגמרי על הכיף שלנו להתחפש. תערוכה חדשה, שנפתחה בסוף השבוע שעבר במרכז אדמונד דה רוטשילד, קיבלה את השם 'מסיבת תחפושות' והיא מדברת בדיוק על הפער שבין האמיתי והמדומה, הגלוי והנסתר, המודע ומה שלא, הדימיון והבדיה.

ולנטין סבירידה (יחצ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

"האמת היא שהתערוכה לא ממש תוכננה כך שתצא בתזמון המדויק של פורים" אומרות אוצרות התערוכה אושרי כהן נדר ואור-יה רוזמן איזנשטדט, לסטודיו 89 "אבל כנראה שמשהו הסתדר ככה בכוכבים. הרעיון התגבש ללא קשר ישיר לחג ויצא שהיא נפתחה ביום חמישי האחרון".

שמרית בן יעקב (יחצ)

קידום צעירים

בתערוכה הקבוצתית, מוצגות עבודות של אמנים ויוצרים בראשית דרכם, בוגרי מחלקות שונות של בתי הספר הגבוהים לאמנות ועיצוב מחמש השנים האחרונות: בצלאל, שנקר, המכון לאמנויות תל חי, האקדמיה לאמנות ועיצוב והאקדמיה להנדסה.

איך נבחרו המציגים?

"זה היה די פשוט. הבמסגרת המאמצים שעושה המרכז לקדם את בני הדור הצעיר, נתבקשנו לבחור אמנים ויוצרים בוגרי אקדמיות לעיצוב ואמנות שסיימו לימודים בין השנים 2014 עד היום. אחרי שכתבתנו את הטקסט שמלווה את התערוכה, חיפשנו עבודות בוגרים שהתאימו לנו לרעיון המרכזי שלה".

יובל אברהמי (יחצ)

מודע ונסתר

המשותף לכל האמנים המציגים בתערוכה, הוא הפעילות מתוך אמונה שנוכחותה של תחפושת או מסכה, מאפשרת שחרור מהתנהגות יומיומית וכך, יציאה מה'אני' המודע אל עבר ה'אני' הנסתר. 

מה הופך את המוצגים בתערוכה לכאלה הנכנסים תחת ההגדרה של תחפושת?

"בשביל זה נשמח שהקהל יגיע להתרשם מהתערוכה. יש מספר עבודות שיכולות לשמש כתחפושת במסיבת פורים. זה יכול להיות חיבור למיתולוגיה יוונית או דימויים בסגנון תרבות ה'פופ'.  עבודות אחרות, מדברות על פעילות ההתחפשות אבל הן לא תחפושת סטנדרטית. כמו למשל, מסכות עשויות זכוכית עדינה או מסכות טקסטיל עדינות משולבות פנינים ומיני בדים".

רביד הקן (יחצ)

חומר וצבע

כיאה לאמנים צעירים, גם אלה המציגים בתערוכה, עשו בעבודותיהם שימוש במדיה שונים שבהם תהליכי צילום חדשים, עבודה עם סוגי בדים, טכניקות סריגה, אריגה ורקמה, הדפסה וטכניקות פיסול שונות. כולם יצרו עבודות שדרכן מתקבלת פרשנות ייחודית לנושא הסתרה וכיסוי שמעניקה התחפושת. 

נראה שדגש חזק במיוחד הושם על עירוב של טכניקות ייצור. האם לטכניקות יש תפקיד בהקשר של נושא התערוכה?

"האמת שלא הגבלנו את עצמנו בבחירת העבודות בשום אפן, מלבד החיבור לנושא התערוכה. אנחנו מאוד שמחות שהתערוכה כוללת מגוון של חומרים וטכניקות והרבה צבע בחלל אחד. זה קרה ממש במהלך החיפוש אחר עבודות מתאימות שהבנו שמגוון טכניקות וחומרים יעניקו חגיגיות לתערוכה".

דוד וקסלר (יחצ)

מהותה של זהות בדויה

ההסוואה שמעניקה התחפושת, מקנה תחושת ביטחון לפעולה שבלעדיה ככל הנראה הייתה נשארת חבויה בפנים. במקרים מסוימים, בסיועה של התחפושת, נשברים קודים מקובלים. זה, בגלל שהתחפושת מעודדת פירוק של מוסכמות, לטוב ולרע. אמנם התחפושת מאפשרת להסתתר בזהות בדויה, אך דווקא מעצם הבחירה בה, נחשפים התכנים האמיתיים והחלומות הכמוסים ביותר.

רות פילוסוף (יחצ)

לטוב ולרע

איך התערוכה פותרת בעצם את קונפליקט בין נסתר וגלוי, אמת ובדיה?

"אנחנו מאמינות שיש דואליות. זה גם וגם. מצד אחד, תחפושת מסתירה חלקים אפלים בנו, בחברה שלנו. תחשבי על הסרט של סטנלי קובריק 'עיניים עצומות לרווחה' שבו מעמד הבורגנות מאושר אבל רק למראית עין. מצד שני, יכולה להיות לה השפעה עצומה שאותה אפשר לתעל לפעילות מיטיבה לחברה. סופרמן למשל, עשה מזה קריירה לא רעה בכלל".

גיא און (יחצ)

מרכז אדמונד דה רוטשילד. עד: 1/5.

אולי יעניין אותך גם...