עודד בלילטי (צילום: יחצ)

לראשונה בעולם מוזיאון יוקדש למשבר הקורונה וזה בארץ

מוזיאון חיפה לאמנות יפתח אשכול תערוכות חדש ובו 9 תערוכות שיציגו את החוויה המטלטלת שעברנו ועדיין עוברים בחודשים האחרונים

בעוד כעשרה ימים, ב 5/9, יפתח במוזיאון חיפה לאמנות אשכול תערוכות חדש המטפל כל כולו במשבר הקורונה. זה לא שלא היו תערוכות בנושא בארץ ובעולם. אבל הפעם, ככה לפחות טוענים במוזיאון, הם בדקו את העניין וזו הפעם הראשונה שמוזיאון שלם מוקדש לנושא.

מירב הימן, סלון (צילום: יחצ)
פסי גירש, צילום בסתר (צילום: יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

אשכול התערוכות 'מרחבים המשבר' בוחן את המרחבים המוּכרים שהופכים למתעתעים וזרים בשעת משבר. עבור רבים, המשבר הנוכחי חשף תחושה של אמביוולנטיות ביחס למרחב הביתי והמשפחתי, המשמש עוגן אך גם הופך לסיר לחץ מבעבע ומחניק. מכאן, ההתייחסות למרחבים קיומיים שונים שנִבְעו בהם הסדקים בעקבות המשבר העמוק שאנו חווים.

דנה גור קרן (צילום: יחצ)
מריה רוזנבלט (צילום: יחצ)

בחלק מהתערוכות, בולט העיסוק בערעור על מושג הבית כמרחב בטוח של פרטיות ומשפחתיות. באחרות, מופיעה התייחסות למרחב של הגוף, הנתון לפיקוח ולמשטוּר ממסדי בזמן מגפה. גם גופה של האישה, המזוהה עם הבית, הופך לפגיע יותר בזמנים של הסתגרות. לצד זאת, יעסוק האשכול בגבולות המתערערים בין האדם והטבע, עם פלישת בעלי החיים למרחבי הקיום האנושיים בימים של סגר ולהשתלטות העולם הווירטואלי בזמן הבידוד, עד כדי התנתקות מחוויה הגופנית הממשית.

בלו סימיון פיינרו, חלב שחור (צילום: יחצ)
מיכה אולמן, בית משותף (צילום: סטס קורולוב)

האשכול התערוכות החדש נוצר כתגובה מיידית למשבר שפוקד אותנו . יוצגו בו עבודות מתקופות שונות של האמנות הישראלית, לצד עבודות עכשוויות, ועבודות שנוצרו ממש בחודשי המשבר.

meme (צילום: יחצ)
יובל חן, פליטי אור (צילום: יחצ)

אולי יעניין אותך גם...