פרוטזות רמקולים, מתוך התערוכה מדיקליזציה, המכללה האקדמית הדסה, צילום Rosemary Williams

חדשות האקדמיה: תכנית חדשנית למעצבי פנים וחמש תערוכות

מהן מגמות העיצוב החדשות בתחום העסקי? אילו נקודות מחברות בין עיצוב ורפואה? איך מנצלים קרני שמש לציור? והאם מגורים גנריים מטשטשים סממני זהות אישיים?

מכון אבני יצא בתכנית הכשרה בינלאומית חדשנית למעצבי פנים הנותנת מענה למגמות העיצוב החדשות בתחום העסקי מצד משקיעי נדל"ן, רשתות סחר ושירותים, שינויי יעוד והשבחת נכסים. בראש התכנית, עומד אלחנן מנדל העוסק למעלה מעשר שנים בעיצוב ותכנון סניפים של רשתות ממותגות באירופה (חנויות, בתי קפה, מסעדות, חברות שירות), ושותף בפרויקטים רחבים של שינויי יעוד והשבחת נכסים למגורים ותיירות במזרח אירופה ובספרד. "עד היום, מקובל היה להכשיר מעצבי פנים כך שיוכלו לתכנן דירות מגורים, בתים, משרדים ושטחים ציבוריים בהתאם ל'שיגעון' של כל לקוח ולקוח" אמר ראש התכנית החדש,אלחנן מנדל "היום, המגמה השולטת היא למקסם במהירות השקעות ולכן עיקר העבודה מרוכזת בידי קונצרנים ומשקיעים גדולים הדורשים לעצב במהירות רשתות וסניפים ממותגים ולבצע שינויי ייעוד במתחמי דירות ומבני תעשיה לצורך מגורים ותיירות. למעצב הפנים היום יש חשיבות עצומה בהיבט הכלכלי פיננסי של ההשקעה ולכך אנו מכשירים את בוגרינו".

אלחנן מנדל (צילום יחצ)

המכללה האקדמית הדסה פתחה לפני מספר ימים את גלריה עזריאלי החדשה אותה השיקה עם התערוכה הקבוצתית 'מדיקליזציה – על חברה, רפואה, עיצוב וכוח'. התערוכה מפנה מבט אל נקודות המפגש והחיכוך בין עולם העיצוב ועולם הרפואה, ומציבה את המעצב בתור גיבור העל של המאה ה-21. מעצבים ואמנים מהמובילים בתחומם מציגים בתערוכה פרויקטים שונים, חלקם נמצאים בשימוש ובייצור תעשייתי או בדרכם אליו, וחלקם רעיוניים לגמרי. המשותף לפרויקטים הוא הבקשה להחזיר לתחום את האלמנטים החברתיים והאנושיים, אשר בליבם עומדת התייחסות להשפעות, לצרכים ולמוגבלויות של כל האנשים המעורבים. למשל, עיצוב פרוטזה שיהיה רלוונטי גם למשתמש קטוע רגל, וגם לבן הזוג, לרופא השיקומי, למערכת הרפואית, ולמרחב החברתי והתרבותי בו חי קטוע הרגל.

/// אוצרת ראשית: טל שוורץ. אוצרת התערוכה: גלית שבו. עד: 31/5. הנביאים, 39, ירושלים.

פרוטזה אופנתחת (Lukasz Suchorab)

עם השקתה מחדש של הגלריה לארכיטקטורה ולאמנות ניסויית על שם פ. ק. הניך בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, תפתח היום, יום ראשון, 17/4, תערוכה מקיפה לזיכרו "פ. ק. הניך – אמנות השמש / הדרך אל הלא נודע'. לאמן הנודע הפרופ' הניך יש מקום של כבוד בתחום חקר הצורות והוא מוכר כצייר השמש שפיתח תחום יצירה חדש וטכניקה אמנותית שזכתה להערכה רבה בארץ ובעולם. באמצעות רעיונותיו היצירתיים והטכניקה המתבססת על ניצול של קרני שמש, עשה הניך שימוש בסדרת רפלקטורים ופילטרים צבעוניים, שפעולתם משתלבת בתנועה היחסית של השמש וכדור הארץ. האפקטים הצבעוניים העזים, והצורות המעגליות-לבירינתיות שיוצרות קרני השמש, מאזכרים דימויים רבים מן המציאות, ויכולים להיראות לרגע אחד אנושיים, ברגע הבא כיריעות של בד, ובשלישי כקתדרלות של אור. השתנותם יוצרת אמנות קינטית החושפת עולם צורני, אשר מתכתב עם הארכיטקטורה הרעיונית והמחקר המורפולוגי.

/// אוצרת: דניאלה טלמור. עד: 18/4. טכניון, חיפה.

מתוך התערוכה (צילום פ. ר. הניך)

עוד תערוכה בחיפה אבל הפעם במוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה, נפתחה בשבוע שעבר ומארחת את האמן הגרמני טוביאס שטנגל. בתערוכה 'סימטריה שבורה' מציג שטנגל את המחקר שלו בנושא מערכות מודולריות, סדרות של מספרים וקונסטרוקציות, דוגמת קובייה, סודוקו ועוד, זאת למרות שהוא לא מגיע משום רקע מדעי. במסגרת התערוכה, ייפגש האמן עם סטודנטים בחוג לאמנות לשיחה על עבודתו וינהל עמם רב-שיח על חיוניותה ומהותה של אמנות בימינו. כמו כן, הוא ייפגש עם סטודנטים בחוג למוסיקה – להציג את עבודתו המשותפת עם יוצרי מוסיקה אחדים.

/// עד 2/4. אוניברסיטת חיפה.

מתוך התערוכה (צילום יחצ)

תערוכה המוצגת בגלריית לורבר בשנקר היא 'טבע, מתימטיקה, פאטרן: מסדרים מחדש'. התערוכה עוסקת בקשר שבין מדע ועיצוב ובפיתוח והפשטה של דימויים לפאטרנים על בסיס לימוד של מתימטיקות ישנות וחדשות. תערוכה זו מצביעה על הקשר בין הרצון והצורך לנסח את הטבע בנוסחאות, שרטוטים ומספרים, ובין תרגומם של אלו לדימויים ויזואליים – פאטרנים בעיקר. ככזו, היא מציגה עבודות סטודנטים משני קורסים שמועברים במחלקה ע"י ד"ר אלה אמיתי סדובסקי. באחד הקורסים גם מתקיים שיתוף פעולה עם חברת קורנית דיגיטל שמפתחת מדפסות להדפסה על טקסטיל.

/// אוצרת: ד״ר אלה אמיתי סדובסקי. עד: 24/3. אנא פראנק 12, רמת גן.

מתוך התערוכה (צילום יחצ)

בסוף השבוע נפתחה בגלריה בסיס של בית הספר בסיס לאמנויות, התערוכה תלוית המקום 'בבל', המתתפרשת על פני כל    חללי הגלריה. בתערוכה, מפנה האמן חיימי פניכל, מבט ייחודי לתמורות האדריכליות שהתחוללו בישראל מראשית המאה ה-20 ועד היום. העבודה המרכזית בתערוכה, מתמקדת באחד מאופניה הרווחים של הבנייה האורבנית המקומית שמינוחו המקצועי הוא "בנייה רוויה". המיצב שיצר פניכל במתכונת החשיבה הכלכלית והמעשית שבבסיס מוצרי ה-FLAT PACK של איקאה, מדמה את פסאדת הבנייה האחידה. חיקוי מיד שניה, ממנו הסיר כל סממן או מאפיין אישי, תוך תהייה האם במציאות שבה מוקמים בקצב מואץ מתחמי מגורים גנריים, שבתוכם שכונות גנריות, שבתוכן בנייני מגורים גנריים, שבתוכם דירות גנריות, מטשטשים בהכרח גם סממני זהות אישיים והאחידות האסתטית והפונקציונאלית בוראת בתורה אחידות מחשבתית.

/// אוצרת: שלומית ברויר. עד: 11/5. המדע 14, הרצליה פיתוח.

חיימי פניכל, הדמיה ממוחשבת: דורון קופרמן

אולי יעניין אותך גם...