Pablo Declan, מתוך 'דימויים מהתחתית', ויטרינה, המכון הטכנולוגי חולון
Pablo Declan, מתוך 'דימויים מהתחתית', ויטרינה, המכון הטכנולוגי חולון (צילום יחצ)

חדשות האקדמיה: פלישה לאולפנים, מטוס מודולרי ואמנות בסאבווי

מי התקבלה לתכנית מיוחדת של TED? האם בעתיד נטוס בלי דיילים? מה הקשר בין אדריכלות, פיסול ותפאורה? ומהם דימויים מהתחתית?

אלה עדיטל, מרצה בכירה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, היא הישראלית הראשונה שנבחרה כעמיתה בכירה לקבוצה הייחודית של יוצרים, מדענים ואמנים מובילי דרך וחדשניים בתחומם לתוכנית Senior fellow בארגון הבינלאומי היוקרתי TED. במסגרת התוכנית, היא תוזמן להשתתף ולשאת דברים בארבעה כנסי TED בארה"ב ובאירופה. עדיטל היא מומחית בתחום העיצוב החברתי והסביבתי ובעלת ניסיון עשיר ביוזמה והוצאה לפועל של פרויקטים בעיצוב בר-קיימא. עדיטל, שכבר זכתה בפרסים רבים על פועלה, היא מייסדת ומנכ"לית של חברת קריאטרה המשיקה בימים אלה סדרת אריחים המיוצרים

בחמישה אחוז מהאנרגיה הנדרשת לייצור אריחי קרמיקה שרופה וגורמים לפחות מאחוז אחד של הזיהום. מוצרי החברה הם פרי פיתוח ישראלי המורכבים מ-100% מרכיבים טבעיים, מתכלים המבוססים על יישום עודפי עפר ופסולת חקלאית הניתנים למחזור.

Windy Light בעיצוב עדיטל
Windy Light בעיצוב עדיטל (הדמיה יחצ)

פרופ׳ עזרי טרזי, ראש התכנית ללימודים מתקדמים בעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, ומעבדת Design-Tech מונה להיות חבר הועדה המייעצת של מרכז Ideasquare של מכון CERN בשוויץ. המרכז הוא מרחב קונספטואלי של מחקר ופיתוח בתפישה של חשיבה עיצובית המגויסת לעזרת המדע. פרופ׳ טרזי מכהן בוועדה החל מהחודש שעבר כשהפרויקט הראשון שבוצע בשיתוף פעולה עם המרכז בשוויץ הוא נסיון לבחון את חווית הטיסה העתידית במטוסי סופר-סוניק בממדי החוויה של הנוסעים בטיסות הקצרות הללו. הסטודנטים לתואר שני בעיצוב תעשייתי בהנחייתו של פרופ׳ טרזי פיתחו שיטה מודולרית המאפשרת להתאים את המטוס לדרישות הנוסעים, בכסא שיכול להפוך לכסא עמידה או למיטה. הקונספט העיצובי ביטל את הצורך במחלקת העסקים וכך גם את הצורך בדיילים. בפרוייקט שולבו משקפי מציאות מדומה לחווית טיסה חדשה בתחום הבידור, איזור המיועד לילדים ואיזור בר לקבלת ארוחות ושתיה על פי דרישה.

חלון חכם בשירותי המטוס המודולרי
חלון חכם בשירותי המטוס המודולרי (הדמיה יחצ)

'הוקלט באולפני הרצליה' הוא פרויקט של שיתוף פעולה בין שלושה עשר אמנים מהמחלקה לאמנות בבצלאל לבין אולפני הרצליה. למעשה, מדובר בקורס אקדמי ראשון מסוגו שיפעל כתכנית ראליטי שבמסגרתו יעבדו הסטודנטים באופן חופשי באולפנים, בחדרי העריכה ובארכיון על יצירות אמנות המושפעות ונשענות על המרחב הטלוויזיוני אליו פלשו. המטרה היא לחבר בין המשאבים, הציוד, הסביבה והמיומנות המקצועית של אולפני הרצליה לבין התוכן, התשוקה, היצירתיות, התעוזה והחוצפה של הסטודנטים. חיבור זה, נשען על המפגש שבין אקדמיה לאמנות ואולפני טלוויזיה כשני עולמות תוכן מקבילים העושים שימוש בדימויים ויזואליים למטרות שונות וממניעים שונים. לאורך הקורס, יחשפו האמנים לאלמנטים שונים במרחב האולפנים: לארכיטקטורה ולפיסול – מבנים, לוקיישנים ותפאורות, להיסטוריה – ארכיון, טקסטים, ווידאו, ולפרקטיקות עבודה כמו צילום, סאונד ועריכה. כמו כן, יחשפו האמנים הצעירים ליחסי הגומלין שבין האולפנים לעולם הממשי ובין נוכחות אנושית לסביבה מעוצבת.

הסטודנטים בהתנסות ראשונה באולפן
הסטודנטים בהתנסות ראשונה באולפן (צילום יוחאי אברהמי)

במהלך חודש מרץ, ייפתחו בגלריות מוסררה שלוש תערוכות: ביום חמישי, 14/3, תפתח בגלריה החברתית התערוכה הקבוצתית 'מסלולי שוטטות' המבקשת לבחון את דמותו של המשוטט העכשווי בצילום הישראלי, באמצעות צילומיהם של שישה צלמים בני דורות שונים התופסים בעדשה את מונח השוטטות בסביבות ומקומות שונים. אוצר: אייל בן דב, עד 19/5, רחוב שבטי ישראל 22, ירושלים. בגלריה דרפלר תפתח התערוכה הקבוצתית 'לולאת מוביוס' בה יציגו בוגרים ומרצים לשעבר התייחסות למה הביאו איתם חזרה לבית הספר ומהיכן? איך השיבה היא מעין לידה מחדש והמחזוריות אינסופית. אוצרים: איילה לנדאו ויצחק הרוש, עד 19/5, רחוב הע"ח 9, ירושלים. ביום ראשון, 17/3, תפתח בגלריה החדשה התערוכה Refrence פרי שיתוף פעולה עם הגלריה לצילום 'איקונה' הממוקמת בגטו היהודי בוונציה. בתערוכה יציגו ארבעה אמנים בוגרי בית הספר יצירות בהשראת מרחב הגטו הוונציאני, אשר הוצגו בעבר בגלריה האיטלקית בוונציה. אוצרת: עירית כרמון פופר, עד 9/5, רחוב הע"ח 9, ירושלים.

לולאת מוביוס, אנסטסיה רומנובסקי
לולאת מוביוס, אנסטסיה רומנובסקי (צילום יחצ)

לפני מספר ימים נפתחה בגלריה ויטרינה במכון הטכנולוגי חולון התערוכה 'דימויים מהתחתית' שבה כשישים פוסטרים של טובי המעצבים מצוות ההוראה של בית הספר SVA – בית הספר לאמנויות ויזואליות בניו יורק , שעוצבו לצורך הצגתם במערכת הרכבות התחתיות העצומה של העיר ניו יורק. היצירות הן חלק מאוסף הכולל כמאתיים פוסטרים בסך הכל שמאז שנתלו בסבווי, הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף של העיר.
/// אוצר: אנתוני פ. רודס, משנה לנשיא ה-SVA. אוצרת מקומית: מיכל קסטיאל. עד: 27/3.

Viktor Koen
Viktor Koen (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...