נוי פוליבה, המניפסטו של שנקר
נוי פוליבה, המניפסטו של שנקר (צילום אחיקם בן יוסף)

חדשות האקדמיה: מינויים חדשים, מרכזי מצוינות ותערוכות מרתקות

מה המסרים של דיקנית הפקולטה וראש המחלקה לעיצוב פנים מבנה וסביבה בשנקר? מי מעניק נגישות ללימודים גבוהים באזורים מוחלשים? ומה מייצג הר הבגדים המשומשים?

מאיה כץ וניר פורטיאנסקי, סטודנטים בשנה ג' לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון יצרו את מותג הלייף סטייל 'מותג' במסגרת תרגיל העוסק בהעברת מסר ופרשנות אישית ל"תופעות בתל אביב" בהנחיה של דנה בן דוד. במסגרת התרגיל, הם יצרו נעליים, חולצות, כובעים ומוצרים נוספים, בעיצוב לבן, גנרי לחלוטין, שעליהם כתוב שם המוצר ונקודה, כמחווה לגנריות התל אביבית. כדי להציג את המותג, יצרו עמוד אינסטגרם והפיקו סרטון שבו סיטואציות תל אביביות כמו רכיבה על אופניים, התעמלות בפארק על משטח יוגה, סיבוב עם הכלב ועוד.

המועצה האקדמית העליונה של שנקר בחרה בפרופ' יעל מוריה לשמש כדיקנית הפקולטה לעיצוב ולראש/ת התכנית לתואר שני בעיצוב. פרופ' מוריה היא אדריכלית נוף, מומחית לבינוי ערים ותכנון עירוני, אוצרת, וראש המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה החל משנת הלימודים תשע"ה. "אני מחכה להתאים את הפקולטה לעיצוב למגוון הקישורים של המאה ה-21, הכוללים חשיבה ביקורתית ויכולת לייצר עמדה כלפי העולם" אמרה פרופ' יעל מוריה על המינוי "אם נתחיל להסתכל על המחלקה בתור מרכז ידע, ועל הסטודנט בתור זה שיכול להרכיב את הידע, נוכל לפתח עיצוב שמייצר מערכות יחסים מורכבות בין האדם לאובייקט, בין אובייקט לאובייקט, בין אדם לחלל ובין האובייקט למרחב. לא מדובר כאן רק במניפסט – אני רוצה שהסטודנטים יבינו את גודל האחראיות שלהם כמעצבים ושישאלו את השאלות החשובות, כמו 'למי אני מחויב? למי שמשלם את הכסף או למי שעבורו אני מעצב את המוצר? חלק מהתפקיד האינטלקטואלי שלנו הוא לא להרפות, לשאול שאלות ולייצר הגדרות חדשות בתוך עולם שהקבוע היחיד שלו – זה ההשתנות שלו".

פרופ' אדריכלית יעל מוריה
פרופ' אדריכלית יעל מוריה (צילום יחצ)

המועצה האקדמית העליונה של שנקר בחרה ביהושע גוטמן – לראש המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה. גוטמן הוא אדריכל, בוגר התכנית לאדריכלות מתקדמת באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ואקדמאי בעל עשרים שנות ותק בתחום ההוראה, בארץ ובעולם. "האווירה הגלובאלית הנוכחית נמתחת בין שינויים טכנולוגיים מהירים לבין תפישות פוליטיות-תרבותיות שלא בהכרח נפגשות עם התמורות, היא הזדמנות נהדרת לבחינה ודיון מחודשים על תפקיד האקדמיה" אמר יהושע גוטמן על חזונו למחלקה "בעתיד הקרוב, מקצועות העיצוב יצטרכו להתמודד עם נושאים סביבתיים הקשורים בתחבורה ואוטומטיזציה, פיתוח חומרים, אקולוגיה וסביבה, תזונה ובריאות, בינה מלאכותית ואף עם הקשר בין האדם למכונה. מתוך שאיפה לשפר את מרחב חיינו, דרך ביקורת, עיצוב ויצירתיות באמצעים שונים, ניתן יהיה לשכלל ולפתח מודלים פדגוגיים למעין 'חממה אקדמית' ניסיונית, המשלבת בין הדיסציפלינות השונות הקיימות בשנקר ולהפעיל רשת של שיתופי פעולה עם התעשייה ובין אקדמיות שונות בארץ ובחו"ל".

אדריכל יהושע גוטמן
אדריכל יהושע גוטמן (צילום יחצ)

בימים אלה, מרחיבה האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל את פעילותה בקהילה ומקימה שני מרכזי מצוינות לנוער – באופקים ובאום אל פחם. המרכזים, פרי יוזמתו ובתמיכתו של מר איקה אברבנאל, חבר הוועד המנהל של בצלאל, מיועדים לנוער מוכשר ומצטיין בתחומי האמנות והעיצוב ומכוונים להענקת הזדמנות שווה לקראת השכלה גבוהה, לצד מתן כלים להצלחה והגשמה כדור העתיד בתחומי היצירה. מטרת התכנית היא להרחיב את הנגישות ללימודים האקדמיים בכלל וללימודים בבצלאל בפרט, באמצעות איתור בני ובנות נוער מהפריפריה, המוכשרים בתחומי האמנות והעיצוב, ציודם בכלים וחשיפתם לפעילויות שאין ביכולתם לקבל במסגרת ביה"ס או המתנ"ס. בצלאל שואפת לפתוח בתוך חמש שנים חמישה מרכזים ברחבי הארץ הפונים לאוכלוסיות מגוונות ככל האפשר. לכל מרכז תיבנה תכנית בהתאם לצרכי ומאפייני התלמידים המגיעים ללמוד בו.

מרכז מצוינות אום אל פחם
מרכז מצוינות אום אל פחם (צילום סופי שניר)

ביום ששי, 12/2, תפתח בגלריה לאמנות ישראלית שבמרכז ההנצחה בקריית טבעון, התערוכה 'מפרט' המשותפת לגלי כנעני, מ"מ ראש המחלקה ומרצה בכירה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, וישעיהו איש גבאי, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. אוצרת: מיכל שכנאי יעקבי. השניים, שחוו מגורים בקריית טבעון בעבר או בהווה ושזו להם התערוכה המשותפת הראשונה, מנהלים ביניהם מערכת יחסים ארוכת שנים של מורה ותלמידה, אוצר ואמנית, קולגות ליצירה וקולגות להוראה. התערוכה מציגה צמתים כשמחד, היא תרה אחר הציר הכרונולוגי ואחר גרעין היצירה הראשוני אצל כל אחד מהאמנים ומאידך, היא מנסה לחפש אחר נקודות המגע, הממשקים וההשראה ההדדית בין גופי העבודה של גבאי וכנעני לאור קשריהם ההדוקים והשיח המתמשך שהם מקיימים ביניהם. האופי המחקרי בולט בעבודותיהם; העיסוק שלהם בפרטים הקטנים, בפירוק והרכבה מחדש, בוואריאציות, במבניות ובחזרתיות – כל אחד בדרכו. בתערוכה, שניהם מתמקדים בטקסטיל שבא במגע עם הגוף, גבאי – במצעים ובסדינים, וכנעני – בבגדים.
/// אוצרת: מיכל שכנאי יעקובי. עד: 16/4. רחוב המגדל, קריית טבעון.

גלי כנעני, חולצת משבצות
גלי כנעני, חולצת משבצות (צילום יחצ)

בין התאריכים 24-27 בפברואר, תתקיים תערוכת אופנה פרי שיתוף פעולה יוצא דופן בין המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר לבין דיזנגוף סנטר. התערוכה 'המניפסטו של שנקר' מעמידה במרכזה את נושאי הקיימות והמחזור הבוערים כל כך בימים אלה. בתערוכה יוצגו דגמים שנוצרו במהלך קורס 'אתחול אופנה' שיוצרו במסורת הסלואו-פאשן משאריות בדים של מעצבים ישראלים ומותגי אופנה מובילים. אל אלו הצטרפו חומרים שונים ומשונים, החל בעור של ספה שנמצאה מושלכת ברחוב דרך מדי כבאים ישנים ועד למגבונים ובדי אל-אריג משאריות של מפעל בגליל העליון. עוד, יקימו הסטודנטים הר בגדים משומשים שכילו את תפקידם והיו בדרכם לפח האשפה. ההר נועד לעורר את רצון המבקרים להבין כיצד נושא הצרכנות המוגברת והאופנה המהירה והזולה פוגש אותם בחייהם, בארונות הבגדים הפרטיים העמוסים לעייפה שלהם, ומהי המשמעות של זה עבורם כצרכנים, וכן להראות כיצד פועלת תעשיית האופנה וכיצד ניתן וצריך ואפשר לתקן את הבעייתיות הזו באמצעות שיתופם במאבק להצלת העולם שבו אנו חיים. הסטודנטים ישהו מדי יום בתערוכה ומדי שלוש שעות יתקיים סיור בין המוצגים עם הסברים של הסטודנטים על תהליך היצירה, החומרים, ההשראות ועוד. בנוסף, תהיה גם הקרנה שתציג את מהלכי העבודה על כל אחד מהמוצגים.
/// הגלריה של דיזנגוף סנטר. שעות: 10:00-22:00. כניסה חופשית.

תומר סטולבוב
תומר סטולבוב (צילום אחיקם בן יוסף)

עד סוף מרץ, מוצגת בגלריית הספרייה במכון הטכנולוגי חולון 'סיפור על אור וחושך: שיח ויזואלי עם הצלם בודואה מוטנדה'. התערוכה מתעדת באופן פואטי את חיי הלילה של ברזוויל, עיר הבירה של קונגו, ששני מיליון תושביה מהווים כשליש מתושבי המדינה. כחלק מהתנאים הקשוחים של המציאות העירונית כפי שנחווים על ידי הסטודנטים תושבי העיר, הם נאלצים לשלב עבודות מזדמנות עם לימודים במשך היום, ולהשלים את מטלות הלימוד לאחר החשכה. מכיוון שאספקת החשמל היא לרוב לא סדירה, התלמידים והסטודנטים יוצאים החוצה לעבר הכבישים והדרכים הראשיות, כיכרות העיר המרכזיות ואזור שדה התעופה, שם, תחת פנסי הרחוב הם מקווים לקרוא את דרכם לעתיד טוב יותר. התערוכה מציגה סדרה של יותר מעשרים דימויים שבאמצעותם עקב מואנדה אחר עברו שלו כתלמיד וכתושב אחד המחוזות הוותיקים והעניים ביותר בעיר. הצילומים מעבירים מסר חזק על ידי יציקת אור כמעט מיסטי על התשוקה לרכישת ידע. הדפים הלבנים הרבים בידי עשרות אם לא מאות הסטודנטים, בולטים בלובנם עוד יותר על רקע החושך, ובהיקותם מרמזת על הרצון העז, החלומות והתקוות של הדור הצעיר תושב העיר המסוגל לדמיין עתיד טוב יותר.
/// אוצרות: ד"ר ליאורה ביגון וגב' מיכל חיל. עד: 31/3. הופיין 63, חולון.

מתוך סיפור על אור וחושך
מתוך סיפור על אור וחושך (צילום בודואה מואהדה)

אולי יעניין אותך גם...