בתיאבון, הקירות נאבקים על המנעות מאכילת בשר, נירו טריפ (צילום: נירו טאוב)

ביי שישליק היי קינואה: גרפיטי טבעוני שהוא לא פחות מבוקס בבטן

סיור הגרפיטי שלנו הפעם לא ממש נעים לצפייה במובן המצפוני של המילה. אוכלי בשר? יש מצב שהסרטון יגרום לכם לחשוב פעמיים לפני הסטיק הבא

צמחונות וטבעונות זה כבר עניין שבאופנה. היום, התופעה נתפסת כלא פחות מטרנדית ולא מעט סלבריטאים לקחו על עצמם להוביל את הבשורה. זוכרים את meatless monday של מיקי חיימוביץ'? אבל מסתבר, שיש גם את מיילי סיירוס ונטלי פורטמן, את מייק טייסון וקארל לואיס, את ריצ'ארד גיר ופול מקארתני, את אסף אמדורסקי ורותם סלע ועוד. ועוד. ועוד. 

הפעם, אנחנו יוצאים לסיור גרפיטי צמחוני-טבעוני שבועט לנו ישר בפנים אבל גם, ובעיקר, בבטן. הוא מציף את העובדה, שיש מי שחושב שבעלי חיים משולים לילדים, ששחיטתם היא שואה ושאכילתם היא לא פחות מרצח. תחזיקו חזק, לא כל הצילומים בהכרח נעימים לצפייה (צילום ועריכה: נירו טאוב):

מה בצלחת

כשהפנמנו שתעשיית הבשר פוגעת בכדור הארץ ובכל הניזונים ממנו, הבנו שאנחנו חייבים להפסיק לטמון את ידינו בצלחת. מחזיקי השלטים של אנונימוס – העמותה הפועלת לקידום זכויות בעלי החיים, שפעם עמדו בכניסה לכל שווארמריה בעיר כדי לזעזע ולחנך את הקרניבורים הרעבים שלביס מהפיתה שלהם יש פנים, מוחים היום על קירות העיר וברחבי הרשתות החברתיות, כקהילה גלובלית חזקה וחסרת מעצורים.

(צילום: נירו טאוב)

בויקיפדיה כתוב, שצמחונים וטבעונים מנהלים אורח חיים תזונתי המתאפיין בהימנעות מאכילת בשר בעלי חיים. חלקם, נמנעים גם מלבישת בגד המכיל עור, פרווה ונוצות, וכן מרכישת ריהוט, או כל פריט אחר, המכיל אותם. הבחירה היא אישית אבל נחלקת למניעים מוסריים, דתיים, בריאותיים ואקולוגיים. 

(צילום: נירו טאוב)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

אצלינו בשטעטל

אף על פי שנאסר על האדם הראשון להרוג בעלי חיים על מנת לאכול אותם, לאחר המבול ניתן לנח ולזרעו היתר לעשות אסאדו של חלקי בעלי חיים כאוות נפשם. אך עם זאת, רבים מחוקי הכשרות, כמו איסור גדי בחלב אמו ומצוות שחיטה, קובעים תנאים מאוד מסויימים לגבי טיפול ואכילת בשר.

הרב קוק, כותב בחזון הצמחונות והשלום שלו, שצמחונות היא המצב האידיאלי לאנושות כשזו תתעלה למדרגה המאפשרת לה לנהוג כך. עם זה, הדגיש הרב, שהחזון נועד לעתיד לבוא ולא לתקופתו שלו. בינתיים, נראה שהעתיד הזה כבר הגיע והוא ממש כאן. מספיק להסתכל למשל בצלחת של קהילת העבריים מדימונה שדוגלים בתזונה טבעונית. 

(צילום: נירו טאוב)

הכי חשובה ביוטיוב

מרדנות היא תכונה נחשקת ופופולארית המספקת מענה מושלם לתיעוב שרבים ברחבי העולם חשים עכשיו כלפי השיטה הקפיטליסטית תאבת הבצע ומרובת הנזקים. בשנת 2010, נכנס גארי יורופסקי, לוחם זכויות בעלי חיים אמריקאי מנוסה, לתפקיד דון קישוט, במטרה להלחם בתחנות הרוח הענקיות דרך סרטון יוטיוב שהעלה. בסרטון, הוא מפרט את הדרך התעשייתית לייצור מוצרים מן החי, מהשחיטה ועד הגעתם לצלחת. יורופסקי הציע מהפכה ובתגובה, עשרות אלפי צופים בחרו להצטרף אל הקהילה הגלובלית, להעביר אינפורמציה ולהתאגד יחד ככוח משותף של חרם צרכנים שמשנה חוקים.

(צילום: נירו טאוב)
(צילום: נירו טאוב)

כנופיית רחוב צמחונית

מרדנות היא כוח חזק. אבל מרדנות וגרפיטי, שהולכים יד ביד, הם כוח מנצח. בעולם הגרפיטי של שנות ה 70 בניו-יורק, חתימת האמן שימשה כאקט מחאתי שהפכה לאישית ומסוגננת. לרוב, היא הכילה את כינוי האמן בשילוב מספר הרחוב בו היה גר. היום, לעומת זה, גם ל"כנופייה הצמחונית הישראלית" שלנו, יש חותמת שהפכה בינלאומית ומזוהה בעולם כולו. הכירו את כנופיית 269 לייף!

(צילום: נירו טאוב)

269 LIFE

התנועה הבינלאומית המדוברת, הוקמה בישראל בשנת 2012 כשמטרתה לשחרר בעלי חיים ולקדם טבעונות. היא תנועה עוסקת בפעילויות הסברה באמצעות מיצגי מחאה ופעולות ישירות כמו תיעוד התנאים או גנבת בעלי חיים לצורך שחרורם לחופשי. אם תהיתם מה מקור שמה, הרי שהיא נקראת על שם עגל שנולד בישראל כמספר סידורי 269. אחרי הצלתו, הפך העגל לסמל של אינדיבידואל שדרכו התנועה מעבירה את סיפורם המזעזע והטרגי של כל חיות המשק בעולם התעשייתי.

יש שחושבים, שהפעולות האלו הן קיצוניות מדי להעברת המסר. הם מגיבים בציניות חסרת גבולות לפעילויות הנ"ל כשהם מוסיפים שכבה נוספת ודעתנית לא פחות על יצירות שכבר קיימות על הקיר.

(צילום: נירו טאוב)
(צילום: נירו טאוב)

הכחשת השואה

השימוש במילה 'שואה' לא פעם גורמת, ללא צל של ספק, לאי נוחות. את ההשוואה על ידי כך שהם מדגישים את אסונם של בעלי החיים בתעשיות האדם ובוחנים את הדמיון הנורא בין הפרקטיקות. גדרות תיל, מספרים צרובים, סלקציה, הפרדה בין בני משפחה, תנאי הובלה ירודים וניסויים אכזריים – הם רק חלק מהפרמטרים. כך למעשה, מנופפים המוחים בדגל שחור כהתרסה על היחס האדיש לו זוכים בעלי החיים בתעשיות המזון ומעבדות המחקר. 

(צילום: נירו טאוב)
(צילום: נירו טאוב)

עשרת הגדולות

בעידן הנרקיסיזם והסלפי, טרנד התזונה הבריאה, שמהלל תזונה המבוססת על צומח בשילוב גידול אורגני, הופך כל אישיות למגניבה וכל סלב לצמחוני מתרברב. בארץ, יש לא מעט כאלה ולא סתם העיר תל אביב היא אחת מעשר הערים הידידותיות בעולם לטבעונים, לפי דירוג שפירסם בשנה שעברה אתר הטבעונות העולמי Happy Cow. 

(צילום: נירו טאוב)
(צילום: נירו טאוב)

להתראות שישליק שלום קינואה

יכול להיות שכל זה קשור למספר המסעדות שומרות הכשרות בארץ, ואולי זה בגלל האבולוציה של דור ההיפסטרים המילניאלים שמחפשים היום ערכי המותג שיכילו מסר ירוק, ידידותי לסביבה עם קצת תיבול של מחאה לארוחת צהריים בטייק-אווי. והכי חשוב, שכל זה יצטלם מושלם עם איזה קיר גרפיטי צבעוני שאפשר להישען עליו. 

(צילום: נירו טאוב)
(צילום: נירו טאוב)

נירו טאוב הוא אמן רב-תחומי בוגר בצלאל, ומדריך טיולים מוסמך החוקר את התפתחותו של עולם הגרפיטי ואת אמנות-הרחוב הישראלית בפרט תחת השם NIRO TRIP.

אולי יעניין אותך גם...