מתוך 'לקוחות יקרים' (צילום: טדי כהן)

2/3. שמור מרחק: סיור אל שלטי החנויות הספונטניים של תל אביב

הפעם, אנחנו מביאים לכם את שלטי החנויות המאולתרים שנתלו, כמעט בחטף, ברחבי תל אביב. צפו בסרטון ובצילומים שאחריו. עצוב או מצחיק? אתם תחליטו

אחרי תקופה ארוכה, החנויות שוב נפתחות לקהל. אמנם לא בכל מקום, לא כולן ובמתכונת מצומצמת, אבל לפחות אפשר להרגיש ברגליים את אווירת החזרה לשגרה.

אם הייתם בסגר מלא ולא הסתובבתם ברחובות אפילו לרגע, כנראה שפספסתם את גלריית השלטים הצבעוניים שכיסתה כמעט כל חלון ראווה בעיר. 

נעבור גם את זה (צילום: טדי כהן)

יוצאים לדרך:

בואו לסיור בעקבות התקשורת החזותית של בעלי העסקים של תל אביב יפו בעידן הקורונה כפי שהיא מופיעה עדיין בחלק מהחנויות, ומי יודע – אולי עוד תשוב. בסרטון הווידאו שצילם, טדי כהן וערך נירו טאוב, מופיע קמצוץ מתוך אלפי שלטים ספונטניים שהציפו את העיר בחודשים האחרונים:

לקוחות יקרים

טדי כהן, מעצב אובססיבי שאוהב לסדר דברים, יצר פרויקט חזותי המתעד את השלטים שבעלי העסקים תלו בחלון הראווה שלהם בעקבות הוראות מגפת הקורונה. הוא בחר לקרוא לו 'לקוחות יקרים'. במהלך החודשים האחרונים, הוא ביקר באזורים המסחריים בתל אביב, ובעזרתו של מאיר סדן, הם בנו אתר ייעודי שבו הם סידרו את מאות התמונות שצילם לפי פילטרים נושאיים כמו: מסכות, משלוחים ותקנות וגם התחשבות, הבנה וציורים.

מתוך האתר 'לקוחות יקרים' (צילום: טדי כהן)

מה המצב?

האופציה להשתמש בפילטרים באתר, מנגישה למבקרים בו את הגישות השונות ברמת התוכן של השלטים. בשיטוט מהיר בו, אפשר להבין את ההתפתחות הכרונולוגית של החוקים והתקנות, ולגלות תובנות ומגמות של הגישה של בעלי העסקים כלפי הלקוחות והמצב.

(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)

כמו שאומרים האופטימים

יש למשל, את בעלי החנויות האופטימיים יותר, שמקווים לטוב ופונים לכל אחד מהלקוחות שלהם בנימה אישית ומחבקת. כך למשל, נראו שלטים כמו 'ניפגש בקרוב', 'נעבור את זה יחד' שכוללים מיני עיטורים וקישוטים של לבבות או קשת בענן של אחרי המבול. בשלטים האלה, ניתן לראות גם חזרה על מילים כמו 'אהבה' ו'געגוע' ללקוחות. 

(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)

וגם הפסימים

מצד שני, יש גם את הפסימיים, המתנסחים במילים שליליות כמו 'לא', 'אסור' ,'אין'. הם אלו שכועסים ומאשימים את הממשלה / משרד הבריאות / החוקים החדשים: 'נאלצנו לסגור', 'סססעמק סגור', 'סיוט' ואפילו קללות כמו הקורונה הב *****.

(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)

המדוגמים

לרוב, עסקים קטנים יותר כתבו בכתב יד על דפים שנתלשו ממחברות פשוטות או נחתכו מקרטונים ריקים. אלו, נתלו בזריזות עם סלוטייפ על חלון הראווה. העסקים הגדולים יותר, השקיעו בעיצוב ובתקציב והדפיסו פוסטרים ממותגים שקשה לפספס.

(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)

2 מטר לפחות

לבעלי חנויות רבים חשוב היה להבהיר למבקרים בחנות, אבל גם לאוכפי החוק, שהם מקפידים מאוד על הכללים. כללים כמו מספר האנשים המורשים להיכנס בכל זמן נתון או המרחק ביניהם, הופיעו בלא מעט שלטים.

(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)
(צילום: טדי כהן)

במבט לאחור

השבוע, לאחר שני סגרים ארוכים, בתי העסק קיבלו אישור והנחיות חדשות לפתוח את בתי העסק בימי קורונה. אמנם, רק במתכונת של טייק אווי או איסוף עצמי, אבל כולי תקווה, שבסופה של תקופה זו, נסתכל על פרוייקט 'לקוחות יקרים' ונצחק על התקופה המשוגעת הזו של ימי הקורונה.

נירו טאוב הוא אמן רב-תחומי בוגר בצלאל, ומדריך טיולים מוסמך החוקר את התפתחותו של עולם הגרפיטי ואת אמנות-הרחוב הישראלית בפרט תחת השם NIRO TRIP.

אולי יעניין אותך גם...