כן דובים ולא יער, המשכן בית מאירוב, חולון (צילום: רן יחזקאל)

איפה נפגשים דובוני הצעצוע של טדי קולק ואפרים קישון?

מי הגיע ממקסיקו? ומי מדרום אפריקה? מי מצייר בסגנון קומיקס ומה הקשר של כל זה לעטלפים? תערוכות השבוע

מקסיקו ישראל

התערוכה של דניה צ'למינסקי 'צברים', עוסקת במיתוסים ובסמלים שנקשרו בצבר ובהתאקלמותו בארץ. צ'למינסקי, טווה את סיפור ההגירה האישי שלה בהגירת הצבר, בדיוק כמוה, ממקסיקו לישראל. תכשיטיה, שיוצגו בגלריה פריסקופ, החל ממחר, יום חמישי, 6/2, נובעים מדיאלוג פנימי כאמנית חוקרת, הפועלת בשדה הצורפות העכשווית, ומהדרך בה היא רואה את העולם הדינמי והסוער סביבה. העבודות, משקפות את הנושאים בהם היא עוסקת: זהות אישית ולאומית, הגירה ושורשיות, כינון פולחנים והקרבת הפרט למען חיזוק הקשר בין עם לאדמתו.

/// אוצרת: ורד בבאי. עד: 7/3. בן יהודה 176, תל אביב.

מיתוסים וסמלים (יחצ)
דרך העליה ממקסיקו לישראל (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

כל הדרך מדרום אפריקה

עוד תערוכה שתפתח מחר, יום חמישי, 6/2, היא 'ויליאם קנטרידג': ביתר מתיקות נגנו את הריקוד', במוזיאון תל אביב לאמנות. קנטרידג', הוא מבכירי האמנים בדרום אפריקה ומהאמנים החשובים בעולם. בתערוכה, יוצג מיצב מולטי מדיה הנפרס על פני 8 מסכים באורך 40 מטרים המקיפים את המבקר בה. ההקרנה, המשלבת סרטים, אנימציה, רישומי פחם, תיאטרון צלליות, מחול ומוזיקה אפריקאית, מזמנת חוויה רב חושית, המעוררת סוגיות למחשבה סביב החיים, המוות, בדידות קיומית, הגירה ועקירה.

/// אוצרת: רותי דירקטור. עד: 2/8. שאול המלך 27, תל אביב.

חוויה רב חושית (יחצ)
לאורך 40 מטרים (יחצ)

כמו בקומיקס

עוד פתיחה חגיגית, תתקיים מחר, יום חמישי, 6/2, בגלריה שכטר. בתערוכה 'השתאות' של גרי דולדשטיין, יוצגו ארבע סדרות חדשות משלוש השנים האחרונות, מיצב ועבודת סאונד בשיתוף האמנית אתי בן זקן. בתערוכה הקרובה, ניתן יהיה להבחין הן בשחרור סגנוני והן באפן הכתיבה המזוהים עם יצירתו של גולדשטיין. בשנים האחרונות, הוא הפנים שעבורו האמנות היא ריפוי בעיסוק ושהיא אינה מנותקת מהשְׁלוֹמוּת שלו. הוא מצייר בטושים על גבי ניירות, כך שהוויזואליות המתקבלת מאזכרת ציורי קומיקס. קיא האמנות בגלריה, מוקדש הפעם לאשחר קלינדבייל עם התערוכה 'מישורים'.

/// אוצרת: שירה פרידמן. עד: 21/3. אהרון שלוש 42, תל אביב.

מצייר בטושים (צילום: גרי גולדשטיין)
וממלא את הנייר (צילום: גרי גולדשטיין)

מאובנים חיים ועטלפים

במוזיאון פתח תקוה לאמנות נפתחו תערוכות חדשות. התערוכה 'חַי | Vividus' בוחנת את עיקרון פעולת ההחייאה כטקטיקת הישרדות עבור יצירת האמנות. היא מבקשת להאיר את אוסף המוזיאון באור חדש ולדמיין אותו כמאובן חי: צורת חיים ביולוגית תרבותית המקיימת את העבר ואת ההווה שלה בעת ובעונה אחת; מערך חיים האוצר בחובו מערכת ויסות ושימור של היסטוריה אנושית ויזואלית (אוצר: בר ירושלמי).

דב הלר ויעקב חפץ. מפת משקעים חילופין (יחצ)

בתערוכת יחיד של האמנית קרן גלר 'פרסונה פיקטה', עטלף זעיר ממדים מזן 'אשף מקסיקני' הוא הגיבור וההשראה לה. גופו המשומר, מונצח ומוצג דרך קבע במוזיאון האדם והסביבה בפתח תקוה לצד קורות חייו המרתקים, שראשיתם ב'מבצע אקס-ריי' ואחריתם בהיחלצות נועזת ממתקן ניסויים והשתקעות במושבה בפתח תקוה (אוצרת: שלומית ברויר).

/// חיים ארלוזורוב 30, פתח תקווה.

קרן גלר. פרסונה פיקטה (יחצ)

איור לאהוב

עוד מחר, תפתח התערוכה 'עיניים שמחות לצִלה בינדר' כחלק משנת אלתרמן של עיריית תל אביב יפו. התערוכה, היא פרי מחקר של האוצרת והאמנית מורן שוב על ייחודה של צלה בינדר (1919–1987), כמאיירת. בינדר, איירה ספרים רבים, ובהם גם את ספרי הילדים של נתן אלתרמן שהיה אהובה. התערוכה, מציגה תצלומים מתוך ספרים שאיירה צלה בינדר, איורים מעזבון צלה בינדר שבמרכז קיפ באוני' תל־אביב, ספרים מקוריים, הצבה מפעילה: נדנדות מיוחדות לתערוכה, טריבונה לישיבה והאזנה לתסכית 'מכתבים אל צלה' בהשתתפות חוה אלברשטיין הקוראת מתוך מכתביה של צלה בינדר לאלתרמן.

/// מרכז קהילתי מגיד, נורדאו 63, תל אביב.

יש לי חלום ,למרים ילן שטקליס (יחצ)
לספר יש לי סוד (יחצ)

דובים חשובים מאוד

שתי תערוכות נפתחו בחולון. 'סיפור משפחתי' היא תערוכת היחיד של היוצרת הרב תחומית זיוה וגנר אפשטיין. בתערוכה, שנפתחה בגלריה חנקין, מציגה האמנית אריגים המספרים את סיפור חייה של אמה ומשפחתה בדרום תל אביב של שנות ה 30. (עד: 22/2. חנקין 109, חולון). בגלריית המשכן בית מאירוב, נפתחה התערוכה 'כן דובים לא יער' שבה מאות דובים מכניים ואחרים מהאוסף הגדול והנדיר של אריק נודלמן. בין היתר, יוצגו הדובים של טדי קולק, שלושה דובים של אפריים קישון ודובים שעוצבו על ידי אמניות עכשוויות. (אוצרת: חנה הרצמן. עד: 18/4. הרצפלד 31, חולון).

כן דובים ולא יער (צילום: רן יחזקאל)
שנות ה 30 (צילום: יונה שליי)

אולי יעניין אותך גם...