גנית גולדשטיין (צילום: מיכאל צור)

הביאנלה הישראלית הראשונה לאומנויות ועיצוב תפתח בחודש מרץ

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול, הכריזו אוצרי הביאנלה על גוף ראשון.טבע שני - פרויקט מוזיאלי חדשני - הגדול והמאתגר מסוגו שהתקיים אי פעם בארץ

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2020, תפתח במוזיאון ארץ ישראל (מו"זא) ב 25/3 ותוצג במהלך שמונה חודשים. הפרויקט, כך לפי קברניטיו, נחשב חדשני מסוגו, מאתגר במיוחד ומחבר בין כל תחומי האומנויות והעיצוב. המטרה היא, להציג תמונת מצב עדכנית של מה שקורה בתחומי הקרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר. הביאנלה, שתתפרש ברחבי המוזיאון, תציג לראשונה, זה לצד זה, את התחומים השונים כשהם משולבים זה בזה. הסיבה לכך, היא שבמאה ה־21 תחומי האומנויות והעיצוב, פועלים בשדה משותף של הקשרים, הן מבחינת היחס לטכנולוגיות חדשות והן מבחינת מקורות ההשראה והגירוי ליצירה. ככאלה, הם משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה.

סמנכ"לית ואוצרת ראשית מוז"א, ומייסדת הביאנלה: ד"ר דבי הרשמן. אוצרים ראשיים: אנריאטה אליעזר ברונר, יובל סער. אוצרי משנה: מירב רהט, ניר הרמט, ליאורה רוזין.

בוריס שפייזמן (צילום: יונה שליי)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

יצירה ישראלית

"במסגרת תהליך ההתחדשות של מוז"א, ממשיך המוזיאון לחגוג את מחויבותו לתרבות החומרית המקומית" אמרה ד"ר דבי הרשמן, סמנכ"לית ואוצרת ראשית "את זה נעשה, ביו היתר, בתערוכה המקיפה שתעסוק באומנות ובעיצוב בזיקה לעבר ולהווה ובמחשבה לעתיד. הפרויקט המוזיאלי החדשני שייפתח בעוד כחודשיים, נערך לראשונה בארץ, תוך חיבור כל תחומי האומנויות והעיצוב ופריצת גבולות החומר. הפרויקט, יכלול תערוכה מרכזית ותערוכות לוויין שיתפרסו בחללי המוזיאון ובביתנים השונים. רוחב היריעה ישמש אבן שואבת לקהל מבקרים גדול ומגוון, ויטיל זרקור מעצים על היוצרים והיצירה הישראלית בתחומי הקראפט והעיצוב העכשוויים".

מאיה גטניו (צילום: מיכה קיזנר)

מתח בין קטבים

בתערוכה, יוצגו כ 250 עבודות, שנבחרו מתוך כ 3,000 הצעות. בין היתר, יוצגו אובייקטים פיסוליים, עבודות אמנות, פריטי עיצוב, מיצבים מותאמי חלל (Site-specific), עבודות וידאו, סאונד, פרפורמנס ופרויקטים שיתופיים של גופי מחקר אקדמיים. כל העבודות כולן, נכללות תחת התמה 'און/אוף' שאליה התבקשו היוצרים להגיב בקול הקורא שהפיץ המוזיאון.

כל ההצעות לעבודות שנשלחו ונבחרו בסופו של דבר נתבקשו להיות כאלה שבבסיסן ניצב המתח בין שני קטבים: עבר ועתיד, מסורתי ואקספרימנטלי, אמנותי ופונקציונלי וכן הלאה.

יעל פרידמן (צילום: ניר פרידמן)

ניהול דיאלוג

לאחר הסינון, נבחרו עבודות שמציגות מצבי תודעה ועבודה המצויים על רצף שמבקש לבטל היררכיה ולטשטש גבולות; לשמור על החד־פעמי גם במשוכפל ובסדרתי. רצף של זמן שבו עבר ועתיד שוכנים בה בעת באותו אובייקט; שבו מסורת חיה בכפיפה אחת עם חדשנות ואקספרימנטליות; ושכולל מנעד מחשבתי קונספטואלי ואמנותי שלא סותר מוטיבציה תעשייתית ושימושית.

ביטול היררכיות קיימות וטשטוש גבולות מוכרים משקפים, לא רק תחומי יצירה מקצועיים אלא גם, ובראש ובראשונה, שינויים חברתיים, פוליטיים ואידאולוגיים שמתרחשים בארץ ובעולם בשנים האחרונות. מבחינה זו, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב מבקשת אף היא לנהל דיאלוג עם התמורות שעובר העולם, ולהציע נקודת מבט מתקדמת ומאתגרת אודות יצירה בחומר והמשמעות שלה מבחינה אומנותית, תרבותית וחברתית.

זיו צפתי (צילום: אלעד שריג)

300 משתתפים

בביאנלה, משתתפים קרוב ל 300 יוצרים מתחומים שונים שבהם אמנים המזוהים עם חומר או מדיום מסוים, מעצבי מוצר, מעצבי אופנה, אמנים רב־תחומיים, אדריכלים ועוד.

בין המציגים: אורי סאמט, אילה צרפתי, איתן ברטל, דב גנשרוא, הילה עמרם, ורד קמינסקי, ליאת סגל, פסי גירש, פריד אבו־שאקרה, רונית ברנגה ושרית שני חי. עוד משתתפים אגודת אמני קרמיקה בישראל וגופי מחקר אקדמיים כמו CIRTex – המרכז לחקר הטקסטיל בשנקר ע"ש דוד וברברה בלומנטל, התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל ו miLAB – המעבדה לחדשנות במדיה במרכז הבינתחומי הרצליה.

דב גרנשוא (צילום: מוטי פישביין)

הביאנלה נערכת בשיתוף עיריית תל אביב יפו. במסגרתה יתקיימו אירועים מיוחדים, מפגשים עם אומנים ומעצבים, ירידי מכירה ועוד. ב 4/5 יערך סימפוזיון בינלאומי ואירוע השקת קטלוג הביאנלה.

אולי יעניין אותך גם...