עמיר אילון, מנכ"ל HOMEXPO. צילום: ולרי פרושין

תערוכות או לא להיות: הקהל הישראלי רוצה כמו בחו"ל. ריאיון עם האקספו-מן

בכל העולם שוק תערוכות העיצוב פורח, עד עכשיו ישראל לא הצטרפה לחגיגה. עמיר אילון יודע בדיוק מדוע זה קרה, ואיך זה עומד להשתנות

אם אתם נמצאים בתחום העיצוב וודאי שמעתם לא פעם את שמו. עמיר אילון הוא ציר מרכזי בענף תערוכות העיצוב בישראל כבר למעלה מ- 35 שנה. הוא מנכ"ל תים תערוכות, החברה שהפיקה במשך עשרות שנים התערוכה הגדולה בישראל ומשכה אליה כ- 120 אלף ישראלים מדי שנה בחג סוכות. בשנים האחרונות תחום הרהיטים בארץ שינה את פניו, התערוכה הלכה ודעכה עד שהפסיקה להתקיים.

איך זה קשור לתרבות איקאה?

המגמה הזו נעוצה כמו תמיד, בשינויים רחבים יותר שמתחוללים בחברה הישראלית. חלק גדול משיח הצרכנים עבר לרשת וכך גם הרגלי הרכישה שלהם. רשת איקאה העמיקה את פעילותה בשוק הישראלי. מרכזי עיצוב הושקו ברחבי הארץ, כך גם אולמות תצוגה של החברות המובילות. והוקמו גם ירידים מתחרים כמו זה של 'חבר' ושל 'התעשייה האווירית'. אפשר היה לחשוב שתערוכות יעלמו מהעולם יחד עם בתי הקולנוע, אבל אתם כבר יודעים מה קרה. האדם חזר לחפש את המפגש האנושי, את החוויה החושית הבלתי אמצעית. ככה יצא שהתערוכות בעולם הלכו והתחזקו (כן, כמו גם בתי הקולנוע).

"התערוכות בחו"ל פורחות". Salone Del Mobile2019 (צילום יחצ)

עד כמה אנחנו מושפעים מתערוכות בחו"ל ולאן אתה רואה את התחום הזה הולך בעתיד?

"התערוכות הגדולות באירופה, ארצות הברית והמזרח הרחוק מזמנות מאות אלפי מבקרים מכל העולם. ישראל היא מדינה קטנה, מוקפת גבולות עוינים ואין כמעט היתכנות לתערוכה שתמשוך קהל בינלאומי. לכן רוב התערוכות מופנות לקהל המקומי. ההשקעה של חברה המציגה בארץ די דומה להשקעה בחו"ל אך בארץ היא תיחשף לעשרות אלפי אנשים בלבד. ולכן הישראלים היום טסים לתערוכות בחו"ל. תערוכות שמספקות חוויית ביקור עוצמתית. הישראלי אוהב תערוכות והוא יגיע בהמוניו לתערוכה שתציע לו את כל העושר והחוויה שמציעות תערוכות בחו"ל".

כמו בחו"ל רק בארץ

האמונה הזו הובילה את אילון ואת תים תערוכות להשיק את 'אם כל התערוכות' ה- HOMEXPO. התערוכה תתקיים ב- 3-6.3.2020 באקספו תל-אביב ובימים אלו טורחים אילון וציוותו על הפקה בינלאומית שתביא לענף התערוכות בישראל את כל מה שאפשר למצוא בחו"ל. אילון רואה צורך גדל והולך בתערוכה מהסוג הזה ומדבר על שוק של 250 אלף משפחות שייכנסו למעגל השיפוץ/קנייה/השבחה של נכס למגורים במהלך השנה הקרובה ועל מחזור שנתי של למעלה מ- 25 מיליארד שקלים.

"ענף שמגלגל 25 מיליארד שקלים בשנה" (צילום: ולרי פרושין)

חדשות לבקרים אנחנו שומעים ששוק הדירות נמצא בקיפאון, במציאות כזו מאיפה מגיע הצורך בתערוכה מהסוג הזה?

"המצב שאת מתארת הוא מצב זמני. בראייה ארוכת טווח זה שוק גדל. האוכלוסיה בארץ תכפיל את עצמה ב- 20 השנים הקרובות, אז די ברור לאן המדינה שלנו הולכת בכל הקשור לקניית דירות. צריך גם להכיר את המושג משפרי דיור. ומה עם כל אלו שידם לא משגת לשפר דיור? אז משקיעים בקיים. שוברים קירות, מוספים חדרים, עושים מתיחת פנים לבית וזה הופך להיות שיפוץ גדול. ובנוסף, אנחנו מדינה צעירה אז בכל מה שקשור לעיצוב אנחנו רק בתחילת הדרך.

אנחנו מדברים על 14,000 משפחות שבונות צמודי קרקע, כל אחת מהן תשקיע לפחות 450,000 ₪ במעטפת הפנימית ובהלבשת הבית. 30,000 רוכשי דירות חדשות עם השקעה ממוצעת של 200,000 ₪ בדירה. 40,000 משפרי דיור עם השקעה ממוצעת של 100,000 ₪ בדירה, 65,0000 שיפוצים גדולים בהיקף של לא פחות 100,000 ₪ כל אחד ועשרות אלפי שיפוצים קטנים בהיקף של כ- 30,000 ₪ לשיפוץ. אנחנו ממש לא יודעים כמה משפחות רק החליפו ריהוט במהלך השנה. בשנים הבאות המספרים יהיו להערכתי דומים.

נדלן מחיר למשתכן
"די ברור לאן המדינה הולכת בכל הקשור לקניית דירות" (מתוך עמוד הפייסבוק של משרד הבינוי והשיכון)

מה שמשתנה זה העלייה במודעות לעיצוב והרצון של המשפחה הישראלית ליצור סביבת מגורים נעימה וחמה. משפחה המתכננת בניה או שיפוץ מכניסה את תקציב הלבשת הבית כבר בשלב התכנון. החשיפה למגמות העיצוביות בעולם וההתפתחות של טכנולוגיות ומערכות לבית, חומרים וטרנדים חדשים, כל אלו רק מגדילים את התקציב המשפחתי בעיצוב והלבשת הבית".

עליה מתמדת במודעות לעיצוב בקרב הקהל הישראלי (צילום יח"צ)

הבנתי את היקף השוק, אבל מאיפה מגיע הצורך בתערוכה?

"כאן אנחנו חוזרים למגמה העולמית שדברנו עליה. אנשים רוצים את החוויה הזאת שנקראת תערוכה. וכאן בעצם טמונה ההחלטה שלנו ליזום את הפרויקט החדש שלנו. שאלנו את השאלה, איך יכול להיות שבעולם שבו התערוכות רק מתפתחות ועם נתון ידוע שכל כך הרבה ישראלים נוסעים לתערוכות בחו"ל, איך יכול להיות ש- 250,000 משפחות כל שנה נמצאות בעולם הבנייה והעיצוב ובישראל אין תערוכת עיצוב אחת רצינית וגדולה?

פנינו לחברת מחקר כדי שתבדוק עבורנו את המגמות בארץ ובעולם וקיבלנו תשובה חד משמעית – יש בישראל מקום לתערוכה גדולה בתחום. פנינו לחברת סקרים ושאלנו את הבונים והמשפצים אם יבואו לתערוכה בישראל והתשובות היו מאוד מעודדות".

"איך יתכן שאין תערוכת עיצוב בישראל?" (צילום: ולרי פרושין)

אז בהתחשב בכל מה שציינת, מדוע בחרתם שלא להחיות את תערוכת ריהוטים? מדובר בשם שצבר מודעות גבוהה לאורך השנים בקרב קהל היעד.

"אני מאמין גדול במיתוג וכמובן חשוב לשמר שם עם מודעות גבוהה. אך כאן מדובר בתערוכה חדשה לחלוטין. אסטרטגיה שונה, חברות משתתפות שונות, קהל שונה, תכנים שונים. זו טעות לבנות מוצר חדש ולהשתמש בשם ישן שאינו מתאים רק בגלל רמת מודעות גדולה. גם החברות המציגות וגם הקהל שיוזמן לבקר צריכים להכיר את מהותו של האירוע ולכן נדרשנו להשקיע במיתוג חדש".

מה הבשורה שמביאה Home Expo?

"לבנות, לשפץ או לעצב את הבית אלו החוויות המרגשות ביותר בחיי משפחה. שניות רק ללידה. איזה משפחה לא רוצה לחדש, לעצב, לטפח את סביבת המגורים שלה? אבל כאן יושב הקאץ' הגדול. החוויה הזו הופכת כמעט תמיד לסיוט. בעיות תכנוניות, חריגה מתקציב, אובדן זמן, סחבת , בעיות כלכליות, מריבות משפחתיות ואף גרוע מזה. ממה זה נובע? משפחה שבונה בית תצטרך לקבל כ- 130 החלטות מקצועיות במהלך הבנייה וזה עוד לפני השלב הסופי של הלבשת הבית. בעצם, מי שבונה בית צריך להפוך ולהיות מקצוען והוא לא! באירופה האדריכל יבחר עבור הבונה את הצוות המקצועי שלו. בארץ הבונה יחפש אדריכל, מעצב, מפקח, מהנדס וזו רק ההתחלה. מי יכין לו תקציב אמיתי? מי יקבע עבורו את לוחות הזמנים בשוק שלא יודע מה זה לוחות זמנים? ובשנים האחרונות צמחה בעיה חדשה – אין סוף טכנולוגיות, חומרים, שיטות, עיצובים, והכל מול העיניים באינטרנט, אז איך לעזאזל מקבלים החלטות?"

מרכז הירידים במילאנו (צילום Ramon Prat)

הבשורה שאנחנו מביאים היא פשוטה, ברורה ושווה לכל נפש: בואו ללמוד. לא יום לימודים ארוך. קצת מכל דבר. בואו לקבל את הידע הבסיסי. טיפים, מגמות והמלצות שיסייעו לכם לעבור את התהליך ביתר קלות, יתר ביטחון והכי חשוב לסיים אותו על הרגליים ובלי לפגוע בשלום בית.

אנחנו נזמין את כל המשפחות שבונות, משפצות, מרהטות, מעצבות או מלבישות את הבית לפגוש את אנשי המקצוע, לשמוע הרצאות בכל נושא אפשרי, לקבל יעוץ ראשוני ממומחים, לפגוש את מיטב החברות המובילות בארץ, להיחשף לכל החידושים והכי חשוב, הכל במקום אחד שיוצר חוויית ביקור שלא ניתן לפגוש במרכזי קניות או באולם תצוגה זה או אחר בארץ.

כשתיארנו למשתתפים בסקר מה הם הולכים לחוות בתערוכה, התשובות שלהם היו חיוביות באופן מובהק. כשסיפרנו להם שזה ינתן להם כשרות ולא יעלה כסף, הנכונות לבקר בתערוכה הגיעה ל- 80% ויותר!"

הבשורה על פי ה- EXPOMAN

הביקור באירוע Home Expo יתפרס על שטח של 7,500 מ"ר בו יציגו מעל 100 חברות מהענף את הטכנולוגיות והמוצרים העכשוויים בתחום העיצוב, השיפוץ והריהוט. במהלך ימי התערוכה תפעל אקדמית פופ אפ בה יועברו הרצאות קצרות ממיטב המומחים בשני מסלולים: טכנולוגי ועיצובי. הרצאות קצרות, לא מסחריות שיכללו טיפים חשובים והדגמות. מפיקי התערוכה בונים מערך יועצים במגוון רחב של תחומים ביניהם: תקציב, תכנון, עיצוב, אדריכלות, פיקוח ומערכות. כל מבקר יוכל להירשם מראש לפגישת יעוץ בכל תחום שיבחר. מרכז חנויות פופ-אפ יאפשר לקהל לרכוש במקום מוצרי עיצוב והלבשה לבית.

בואו ללמוד לעצב את הבית שלכם (צילום יח"צ)

מה תהיה הצלחה מבחינתך?

יש הרבה פרמטרים להצלחה של תערוכה: השתתפות של חברות מובילות ומגוון רחב של נושאים אשר יכסו את כל תחומי העניין בענף. ביקור של עשרות אלפי מבקרים שבונים, משפצים, רוכשים דירות ומעצבים את ביתם. השתתפות ערה בהרצאות. הבנה של המבקרים שזו לא תערוכה של חצי שעה ביקור, זאת אומרת שהייה ממוצעת של 3 -4 שעות. שביעות רצון של המבקרים לאחר הביקור. חיבור נכון בין החברות המציגות והמבקרים, מה שיוביל לשביעות רצון של המציגים שיראו פרי להשקעתם. ביקור עירני של קהלים מקצועיים: מפקחים, מעצבי פנים ואדריכלים. עלייה במודעות הציבור לפרויקט והפיכתו למסורת לשנים הבאות. אתר אינטרנט ורשתות חברתיות שימשיכו לתת מענה גם לאחר שהתערוכה תסתיים ויהיו האורים והתומים של כל מה שקשור לבנייה, שיפוץ, עיצוב וריהוט הבית.

לסיום, בנימה אישית, אני נמנית על המשפחות שדיברת עליהן, אלו שקנו דירה וכבר תקופה נמצאים בתהליך ארוך, מורכב, כואב בכיס ובראש של קבלת החלטות. מדוע כדאי לי להגיע לאירוע?

אז קודם כל, אני רוצה להרגיע אותך. זה תהליך ארוך אבל הוא נגמר ובסופו את מוצאת את עצמך שותה קפה בסלון, על ספה שאת אוהבת, בסביבה נעימה ומדויקת עבורך. אני מאמין שהאירוע שלנו יצייד אותך בארגז כלים שימושי. את תמשיכי את התהליך עם אנשי המקצוע שיתאימו לך, כשאת מבינה ויודעת מה נכון עבורך ומה הדרך להשיג את התוצאה הטובה והמקצועית ביותר.

אולי יעניין אותך גם...