שלומי יוסף, קרקס הבריחה, שבוע העיצוב ירושלים
עבודתו של שלומי יוסף (יחצ)

שבוע העיצוב ירושלים נפתח וזה מה שמחכה לכם שם

עשרות אירועים, תערוכות, מופעים ועיצוב ישראלי לצד עיצוב בינלאומי בשבוע של פסטיבל חגיגי יחכו לכם בבית הנסן בירושלים, אלה הדברים שאסור לכם לפספס

מחר, יום חמישי 1/7 ייפתח שבוע העיצוב ירושלים 2021 בבית הנסן. 'קרקס הבריחה' הוא הנושא המרכזי של האירוע, והוא נהגה כבר בסוף 2019, מאז הרלוונטיות שלו הלכה וגברה. "אנו בורחים מתלאות היומיום אל הווירטואלי, אל הטבע, אל מקומות אחרים, אל זהויות ותרבויות אלטרנטיביות. אנו בורחים מפרדיגמות שולטות לרגעים של עונג טהור. אולם יותר ויותר, אנו מבינים שלאסקפיזם שלנו יש מחיר." מסבירים מארגני האירוע.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2021 טוען לכתר האסקפיזם הטהור, רק לכאורה. מקורות הקרקס הרי טומנים בחובם קונפליקטים מסוכנים, קסמים נצלניים, הרבה טוהר אך גם הרבה מאוד אופל. הקרקס, תמיד חשף את הקהל שלו לפלאי העולם והטבע, אך זכר גם להראות לנו מהו המחיר שיש לשלם כדי להנות מכל הטוב הזה. 'קרקס הבריחה' יבנה את הבמה ויציג עליה את האסקפיזם הטהור, אחרי זה, הוא ייקח אתכם אל מאחורי הקלעים וייתן לכם לגלות גם את חלקיו האפלים.

שבוע העיצוב ירושלים, קרקס הבריחה

חלק 1 / היריד

החזית הנוצצת של הקרקס, זו שתבקש מכם להשאיר את העולם שעזבתם מחוץ לשער. בגינה של בית הנסן יוצגו מספר פרויקטים אשר יקבלו את פניכם ויבקשו מכם לעשות בדיוק את זה:

 

+ פרויקט המעטפת – שיתוף פעולה בין אלון שריד, עמית פורטמן ודנה בן שלום בו הם מבקשים להפוך את מבנה האבן המאסיבי של בית הנסן לאוהל, מהחצר שלו, דרך החזית ועד תכולתו. חצר בית הנסן הופכת לעיר אוהלים, הבית עוטה מסכה חשוכה ומסתורית והחצר הפנימית הופך לזירה מעגלית עם התרחשויות דרמטיות באמצעות טקסטיל, אור ותנועה.

 

+ קוף מתנפח בגובה שמונה מטרים מציץ מעבר לחומות. לאחר שברח מהקרקס הוא חזר אך הפעם הוא משקיף על בני האדם מלמעלה. 'נקודות מבט' היא עבודה של המעצב אלכס חייצקי וצמד האמנים בראדרס אוף לייט.

 

+ צמד המעצבים ההולנדים ינטז׳ה אין ט׳וולד וטון קוהורסט יצרו את Helter Skelter – מיצב גרפי חדש המתערב באדריכלות מגדל העץ של האדריכל הצ׳כי מרטין רייניש שבחצר בית הנסן.

 

+ פרויקט השדכן אשר מחבר בין מעצבים ירושלמיים לבעלי מלאכה ירושלמיים יתמקד השנה בתחום הקולינרי. שבעה פרויקטים חדשים נולדו מהמפגש חוצה המגזרים. מעצבים, צורפים, קרמיקאים, אמני זכוכית וטקסטיל יצרו עבודות חדשות בהשראת העולמות הקולינריים: בין קיגל חרדי לפאלפל הירושלמי, גבינות עזים מסורתיות ליין ובירה מקומית, לחם ומאפים מהעיר העתיקה לממתקים ערביים מסורתיים. אוצרות: דניאל נחמיאס ועתליה עין מור, ע. אוצר: שאדי פרנסיס מג'לטון.

Matt Pyke, קרקס הבריחה
עבודתו של Matt Pyke (יחצ)

חלק 2 / יריד המוזרויות – התערוכה המרכזית

יריד המוזרויות היא תערוכה העוסקת בהגדרות הנורמליות והחריגות ומבקשת לשאול מהו הנורמלי, מי מגדיר אותו, וכיצד עיצוב מבקש להשפיע עליו. בתערוכה מוצגות עשרים עבודות של מעצבים ומעצבות מישראל והעולם ועיצובה שואב השראה מיריד המוזרויות ההיסטורי כפי שהוצג בקרס הנודד.

 

מחכים שם: עצמות מצופות עור מקועקע העשויות ממגוון חומרים של המעצבת רוני לנדה, עבודת וידאו בתלת ממד בנושא טשטוש מגדרי של המעצבת הבריטית מרסלה בלטרייט, אובייקט מכני מודפס של תוספת אצבע שישית לכף היד מאת המעצבת הבריטית דני קלוד ומיצב אינטראקטיבי לעיוות פנים על בסיס אלגוריתמי של המעצבים קובי פרנקו ומיכאל גולן. עיצוב תערוכה: אלון חלמית ושאול גלבוע.

קרקס הבריחה, שבוע העיצוב ירושלים
עבודתם של אלון שריד, דנה בן שלום, עמית פורטמן (יחצ)

חלק 3 / חיות העולם הגדול

החיות והצמחים הופכים לחומרי גלם לבריחה האנושית ומחיר השימוש בהם נותן בבירור את אותותיו. החלק העוסק ביחסינו עם הטבע מורכב משלושה חלקים: 'גן חיות' – פרויקט חדש של המעצב ארז נאבי פנה עם עשרות צמחים שקיבלו שמותת של חיות ומייצרים בחלל מופע המדמה מערכת של תגובות אנושיות כמו בריחה, התגודדות וסקרנות. מערכת פנאומטית מאפשרת לצמחים לנוע ואף להגיב למבקרים בחלל. חלק נוסף נקרא 'זחלים' והוא עבודה חדשה של המעצבת דניאלה מרוז שבמרכזה אובייקט תלת ממדי גדול המדמה זחל וסרט בו הוא מופעל על ידי פרפורמר בנוף מדברי מקומי. החלק השלישי הוא 'עתיד החיים' – תערוכה המציגה מבחר חדש של עיצוב סלובני עכשווי, העשוי מחומרי גלם מקומיים ועל בסיס עקרונות בר קיימא. אוצרות: מיקה צ'ימוליני, ראש התוכנית, CfC וזלה קושניק

עבודתו של אביר סולטן (יחצ)

חלק 4 / אחורי הקלעים

מאחורי כל הזוהר של הקרקס מתקיים עולם מקביל בו פועלת המכונה המפעילה אותו, ודרכה נחשפים המנגנונים המייצרים אותו. המעצבים איתמר פלוגה ולילי פלג עיצבו את כל אזור אחורי הקלעים העשוי מחומרים ממוחזרים ומכיל בתוכו סדרה של פרויקטים:

 

+ המחלקה לצילום בבצלאל מציגה את 'כישוף – קסם', גיא און יצר מתחם אינטראקטיבי שמזמין את הצופים לקחת חלק פעיל – לצלם ולהצטלם בו. העבודות בתערוכה מבקשות לעסוק בקסם וכישוף דרך המדיום הצילומי, ובאמצעות טכנולוגיות מתקדמות של הדפסה על גוף ובתלת ממד.

 

+ 'כישופוני' הוא פרויקט של תכנית התואר השני בתקשורת חזותית בבצלאל. חנות המיסטיקה כישופונִי מוכרת אשליות, מציעה לקהל טשטוש גבולות ומאפשרת לקחת איתם חזרה אל המציאות את אותו הקסם. התערוכה ביוזמה ואוצרות של רינת הדר וחמוטל אתר.

 

+ 'שרה' היא רובוטית לוליינית בעיצובו של אמיר צובל שתאזן על גבי זרועה צלחות וכוסות קרמיקה בדיוק מושלם. אופייה הביישני ייחשף כשכמות הקהל בחדר תגדל והיא תאבד שיווי משקל, תפיל את הצלחות והמהלך כולו יתחיל מחדש.

העבודה של רניי מזור (יחצ)

חלק 5 / קופסאות שחורות

בקומה השנייה של בית הנסן תוצג סדרה של פרויקטים שיזמינו את הקהל לחוויית בריחה שונה בכל חדר. בין הפרויקטים: חלל שיהפוך למעין מועדון ספורט כשבמרכזו שקי אגרוף בעלי צורות משונות אשר נוצרו על ידי אלגוריתם המתעד את המפגש בין החובט והשק. בחדר אחד יוצג חלל אדריכלי המדמה חווית מועדון בעזרת תאורה וסאונד.

 

האקדמיות המשתתפות:

המכללה האקדמית הדסה, בית הספר לעיצוב ויצ"ו חיפה, אקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, בית הספר הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר, HIT מכון טכנולוגי חולון, מכללת סמינר הקיבוצים והמסלול האקדמי המכללה למנהל.

עבודתה של דניאלה מרוז, 3d Artist: Elad Malca (יחצ)

חלק 6 / השיבה הביתה

הפרק האחרון מתייחס לרגע בו הקרקס מסתיים, מתפרק ונעלם. הרגע שבו אנו חוזרים הביתה מביקור במקום רחוק והמוכר הופך לנו למוזר.

 

+ בחלל הגדול של עליית הגג יצרו האדריכלים שארל ויינברג ושי בן עמי את מיצב 'המראה' – במקום שבין פנטזיה למציאות, ׳המראה׳ מציעה טיסה לשום מקום. 

 

+ בחלל הקטן יוצגו שלושה פרויקטים של מציאות מדומה באוצרות טל הרינג. טכנולוגיית מציאות מדומה מאפשרת ניתוק ובריחה מושלמת מהמרחב והזמן וביקור בסיטואציות בדיוניות או משוחזרות שלא ניתן לחוות אותן בשום דרך אחרת.

 

+ הפרויקט הישראלי סינדרום פיינגולד של נמרוד שפירא ורועי לב החוזר לרגע התהפכות סירתה של יסמין פיינגולד, אלופת ישראל בחתירה בנחל הירקון בשנת 2009 יוצג גם הוא. לצופה מתאפשרת הצצה להרהוריהם ולאישיותם של האנשים אשר צפו במתרחש ולא הושיטו יד באותן דקות קריטיות והוא מעלה שאלות על אחריות חברתית. הפרויקט יוצג בפסטיבל טרייבקה ובפסטיבל קאן אך זוהי חשיפתו הראשונה לקהל בפורמט מציאות מדומה התנסותי מלא.

קוף ענק
Alex Haezki x Brothers Of Light

שבוע העיצוב ירושלים 2021 יחל בערב הפתיחה ביום חמישי 1/7 ויימשך עד ליום חמישי 8/7. ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף. מנהלת אמנותית: ענת ספרן. אוצר ראשי: טל ארז.

 

נתראה!

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...