חלל הטרנדים של היימטקסטיל (צילום נעם בן צבי)

פתיחת עונת התערוכות: Heimtextil חוגגת קיימות בג'ונגל של טקסטיל

חיות מטפסות על קירות, טכנולוגיה פורצת גבולות וקיימות שתופסת את המקום הראשון ומובילה את השוק הזה ליצירת עולם טוב יותר

תערוכות עיצוב בעולם כבר מזמן הפכו להיות מוקד עלייה לרגל עבור המעצבים. זה, בין אם מדובר בתערוכת עיצוב פנים, אקססוריז, סניטריה או תאורה, ובין אם מדובר בשבועות עיצוב בערים מרכזיות בעולם, בהם העיר כולה חוגגת את הסצנה. אחת הערים החשובות לקהל חובבי תערוכות העיצוב, היא פרנקפורט שבגרמניה.

מסה-פרנקפורט (messefrankfurt), מרכז הירידים של העיר הגרמנית, מקיים בכל שנה עשרות תערוכות הקשורות בתחום. הראשונה, זו שפותחת את הסבב כל שנה בתחילת חודש ינואר, היא Heimtextil, תערוכת הטקסטיל הגדולה בעולם.

עושר טקסטילי שקשה להסביר, תערוכת היימטקסטיל 2020 (צילום נעם בן צבי)

אינספור סוגי בדים, ווילונות, שטיחים, כריות, טפטים, מגבות, טכנולוגיות דפוס וייצור, פטנטים חדשים בתחום הטקסטיל ועוד הרבה דברים אחרים, ממלאים את אולמות התצוגה האדירים של מסה-פרנקפורט, מכסים אותם מרצפה ועד תקרה וחושפים לקהל המבקרים המונה למעלה מ60,000 איש, את תעשיית הטקסטיל הבינלאומית. מבקרים מלמעלה מ 150 מדינות, מגיעים להתרשם מידי שנה, למשש בדים, לגלות טרנדים ואולי אפילו את הפטנט החדש בתחום ולהביא אותו בחזרה לעיר מוצאם.

Heimtextil 2020, Messe Frankfurt (צילום יחצ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

יש רק דרך אחת לגלות

מי שאוהב להיות הראשון לגלות, לדעת ולהכיר את מה שקורה בעולם הזה, וגם לראות בעיניו את המבחר, זה בהחלט המקום בשבילו. גם החברות היבואניות בארץ, שולחות לכאן את נציגיהן והם אלה שבדרך כלל עושים את העבודה טהבחירות בשבילנו. אך למי שעוסק בתחום העיצוב בארץ, יש רק דרך אחת להבין את העושר הטקסטילי, הדרך אותה עושים הטרנדים, הטכנולוגיות החדישות, הצבעים וההדפסים שמגיעים לחללי הפנים שלנו. פשוט להגיע ולגלות לבד.

הטקסטיל הוא כבר מזמן לא פרט שולי בעיצוב פנים. הרבה פעמים, הוא אף מגדיר את הטון בבית, במשרד, בעיצוב חנויות ובחללים אחרים. כשמדברים על הלבשת בית, שבה בחירה של צבעים ובחירה של מרקמים וטקסטורות, לטקסטיל יש תפקיד ומשמעות קריטיים לתחושות שהעיצוב ייצור בחלל. בתערוכה, כמובן שניתן להרגיש גם את הדברים האלה אך הרבה מאוד מהפוקוס מופנה דווקא להתפתחות של התחום בבחירה בקיימות.

עילית הלבשה לבית בקולקציה 'ירוקה' שנחשפה לראשונה בהיימטקסטיל 2020

יש לנו רק פלנטה אחת וזה הזמן להתחיל להציל אותה

"אנחנו ירוקים!" מסבירים לנו כמעט בכל דוכן. "הייצור שלנו ירוק ונעשה ללא חומרים רעילים, התפוצה והניוד של המוצר ברחבי העולם גם מיטיבים עם הסביבה, האנשים המייצרים שלנו מרוויחים שכר הוגן, התוצר הסופי בעצמו מתכלה, או שאפשר לעשות בו שימוש חוזר או למחזר אותו לחיים חדשים". אלה רק חלק מהמשפטים ששמענו שוב ושוב מהמציגים בתערוכה. עניין הקיימות והשמירה על הסביבה יצא את גבולות אולמות הטרנדים והוא עכשיו חי בכוחות עצמו בכל חברת טקסטיל שמכבדת את עצמה.

כהרגלנו בקודש, מדינת ישראל נשרכת מאחור. אך גם כאן, יש מי שהשכיל להבין את החשיבות והמשמעות של הדבר ולעוף קדימה עם פטנט חדש לייצור ירוק לחלוטין של טקסטיל. 'עילית הלבשה לבית' הציגו השנה בתערוכה את קולקציית MAXIMALISM החדשה שפיתחו המיוצרת כולה בתהליך ייצור ירוק ועשויה מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים. "התערוכה היא הזדמנות מעולה עבורנו לחשוף את הקולקציה וזה מוכיח את עצמו" אומרת לנו קרן וברמן-דקל, מבעלי החברה "ההתעניינות במוצר אדירה ויש הרבה התלהבות" .

maximalism, cosmopolitan fabrics, עילית הלבשה לבית (צילום יחצ)

עולם שלם מחכה לכם

היתרונות ברורים. גם משיחה עם הישראלים שפגשנו במסדרונות בין האולמות, גם בסיור בביתן של 'עילית הלבשה לבית' וגם מההתרשמות הכללית שלנו. השוק בארץ קטן וכתוצאה בכך, הנסיבות מכתיבות שיהיה גם מצומצם יותר ממה שיש לעולם להציע. לא כל ה'טעמים' מגיעים עד אלינו כדי שנוכל לטעום מהם והתערוכה הזו, היא דרך מצוינת לדעת מה עוד קיים. איזו עוד טכנולוגיה עדיין לא נחתה בארץ, איזה טרנד מתחיל להשתלט על העולם אך עדיין לא פרץ את שערינו.

טרנדים שמופיעים היום ב Heimtextil ייתכן ויתחילו להראות את עצמם כאן רק בעוד שנה שנתיים. התרכזות כה ממוקדת והבנה עמוקה של קיימות כבר שולטת בחברות הטקסטיל, כשפה, בארץ, בוחרים לא להתייחס אליה לעיתים תכופות מידי. העולם משתנה בצורה דרסטית ואם אנחנו לא נהיה שם כדי לראות, להבין ולייצר את השינוי, מי כן יעשה את זה?

לשמר את הישן, טרנדים בהיימטקסטיל (צילום יחצ)
Messe Frankfurt, Heimtextil 2020 (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...