נדנדה סרוגה של איוטה (צילום נעם בן צבי)

כל הדרך מכפר חורה לשיתוף פעולה בעיצוב הרכב העתידני של פיג'ו – האייטם המלא

מיזם חברתי המתבסס על עבודת סריגה שעושות נשים הזקוקות לפרנסה בביתן מצא את עצמו מחוזר על ידי מעצבי על מהעולם

"איוטה" הוקמה ב- 2014 על ידי היזמית שולה מוזס והארט – דירקטורית טל צור במטרה לתת פרשנות חדשה ועכשווית לטקסטיל יוקרתי בריהוט ואביזרים עבודת יד. החזון היה ונשאר לספק פרנסה בתנאים הוגנים לנשים שאין להן האפשרות לצאת מביתן כדי להתפרנס.

"הסריגה היא מלאכה עתיקה שיש לה שפה בינלאומית אחידה כך שהיא מאפשרת חיבור בין תרבויות שונות", מסבירה דורית צ'סלר מנהלת התפעול של המותג, "היא גם מלאכה שאין בה טעויות שאי אפשר לתקן, תמיד אפשר לפרום ולסרוג מחדש, זה משהו שאנחנו מאוד מתחברות אליו".

משמעות המילה "איוטה" בלטינית היא חלקיק, השם מתייחס גם לאופן הסריגה וההרכבה של המוצרים וגם לחיבור הקהילתי שעומד מאחורי המיזם. כשאני שואלת את צ'סלר מה בא קודם – הסיפור החברתי או העיצוב, התשובה היא חד משמעית: "אנחנו קודם כל מותג עיצוב יוקרתי בינלאומי, כך אנחנו מציגים את עצמינו והסיפור החברתי לא נמצא בחזית גם לא ברמה השיווקית. מי שמכיר אותנו שומע את הסיפור וזה רק מוסיף עוד ממד לחוויית הרכישה". ואכן הדוכן של איוטה בתערוכת Maison & Objet בפריז חף מאלמנטים חברתיים. העיצובים שלהן מתאפיינים באלמנטים חווייתיים ורגשיים לכן רק טבעי שהפריט המזוהה איתן ביותר הוא נדנדה, כמו פעם, כזו שהיתה תלויה על ענף. "אנחנו מאמינות בחזרה לפשטות ולילדות, לרגע הזה שבו אפשר לעצור הכל מסביב ולהיות בכאן ועכשיו" מסבירה צ'סלר.

הנדנדה הזו, בשחור אגב, תלויה במשרד החדש של המעצב הבינלאומי טום דיקסון שאף שיתף פעולה עם המותג בתערוכת העיצוב במילאנו. לאחרונה הושק גם שיתוף פעולה עם חברת פיז'ו שהזמינה מאיוטה שטיחונים לרכב הקונספט העתידני שלה.

האדריכלית תהילה שלף והמעצב אלון חסון פגשו את צ'סלר בדוכן של איוטה בתערוכת העיצוב הבינלאומית בפריז.

 

*הכתבה בשיתוף איוטה

אולי יעניין אותך גם...