כורסאת פראנץ
כורסאת פראנץ (Ermanno Zuodar)

פעם שלישית כורסה: שתפ ישראלי איטלקי ביריד העיצוב במילאנו

"אין מאפיין אמיתי לעיצוב ישראלי. יש מאפיין למעצב ישראלי" אומרים יואב אבינעם וגיל שפי רגע לפני שהם טסים למילאנו להציג מוצר חדש ולבחון קשרים עם מותגים נחשקים

נציגות ישראלית באירועים בינלאומיים תמיד נוסכת בנו התרגשות וגאווה לאומית. יואב אבינעם וגיל שפי, לסטודיו Producks הישראלי, התחילו כבר להתרגל. גם השנה ובעוד כשבועיים, הם יציגו ביריד הריהוט הבינלאומי במילאנו. הפעם, זאת תהיה כורסה המשותפת להם ולמותג הריהוט האיטלקי Tekhne. "השנה, זו כבר הפעם השלישית שאנחנו עובדים ומציגים יחד רהיטים ביריד, אבל למעשה כבר יצרנו עבור המותג חמש קולקציות עד כה" אומרים אבינעם ושפי.

המפגש עם המותג האיטלקי נוצר, איך לא, ביריד הריהוט במילאנו. "המפגש הזה מסמל את המסלול המפותל של היחסים בין מעצבים למותגי ריהוט בינלאומיים" אומרים השניים "באותה שנה, היינו צריכים להציג ביריד ספה שתכננו עבור המותג האיטלקי 'מורוסו'. אבל ביום תחילת התערוכה, הסתבר לנו שבשל עיכוב בעבודה על אב הטיפוס, הפרויקט לא יוצג. זה היה פרויקט ארוך שלמדנו ממנו המון. החוויה הזו מסמלת את המורכבות של העבודה בתחום. עד שהמוצר לא יוצא רשמית, אין לדעת אם הוא אכן יושק. יחד עם זה, למרות הסיום הפחות מספק, למדנו המון והתבגרנו. היום, אנחנו עדיין בקשר עם 'מורוסו' ונראה שלבסוף נוציא פרויקט משותף בשנים הקרובות".

כסאות גאפ ופראנץ
כסאות גאפ ופראנץ (Ermanno Zuodar)

חיבור מיידי

וכך, עוד השניים מתהלכים בתערוכה מדוכדכים, עברו ליד הדוכן של Tekhne והחלו לשוחח עם דניאלה ריטנו, בעלי החברה. "הקליק ביננו היה מידי וקבענו שנשלח לה קונספט לרהיט עבור השנה הבאה" אומרים השניים "כשהגענו מאוחר יותר לביקור בחברה באודינה שבצפון איטליה, הבחנו שהאזור שופע מפעלי ריהוט עץ שנסגרו בעקבות המשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008. מיד הבנו שעבור החברה הזו, אנחנו מתכננים רהיט שהוא מחווה למסורת הריהוט בעץ אבל שיהיה חדשני ומרענן. התוצר, היה כיסא 'פראנץ' שהוצג ביריד במילאנו בשנה שאחרי. מאז, הקולקציה התרחבה וכוללת גם שרפרף, בר, כיסא אוכל וכורסא שתצטרף השנה".

"החיבור עם גיל ויואב קרה מעצמו" אומרת דניאלה ריטנו, בעלי Tekhne "וכבר אחרי כמה חודשים, הם הציעו את הקונספט הראשוני לכיסא 'פראנץ'. הכיסא, כשמו כן הוא, פריט המדבר על חזרה למסורת וליופי שבעבודה בעץ אך באמצעות ייצוג חדשני ומודרני. שנה מאוחר יותר, במילאנו של 2015, הצגנו את הכיסא הראשון ממה שיהפוך אחר כך לקולקציה חדשנית ומרעננת. ההתנסות הזו, ציינה את נקודת ההתחלה של שיתוף הפעולה הארוך והפורה עם הסטודיו. בשנתיים הבאות, עבדנו בצמוד לסטודיו וצרפנו גם מעצבים נוספים למסע של המותג במטרה ליצור מראה חדשני ועדכני לקולקציות שלנו. השנה, במילאנו, נציג את הכורסא החדשה של קולקציית 'פראנץ' המהווה המשך אורגני לקולקציה".

כסאות פראנץ
כסאות פראנץ (Ermanno Zuodar)

בשנה שעברה, העבודה מול הסטודיו הישראלי הבשילה גם לכדי שילובן של שלוש קולקציות של כיסאות מרופדים. "כאן נראה, שבנוסף לקו העיצובי שהכנסנו לחברה, הצלחנו לתרום להם גם ברמה המיתוגית וגם ברמה המעשית על ידי כך שעשינו חיבור, לאו דווקא מובן מאליו, בינה לבין חברת הטקסטיל Febrik הנחשבת לכזו העובדת עם מותגי העל של עולם הריהוט. החיבור נעשה בזכות היכרות אישית שלנו עם בעלי החברה, שאתו עבדנו יחד על הפרויקט שעשינו ל'מורוסו'" אומרים שפי ואבינעם. "העבודה המתמשכת מול Tekhne ממלאת אותנו גאווה בעיקר על עצם העובדה שזו ההוכחה הכי טובה לכך שהעבודה שאנחנו עושים עבורם היא טובה ונכונה. קולקציית 'פראנץ' למשל, שהייתה הפרויקט המשותף הראשון שלנו, היא היום הקולקציה הנמכרת ביותר של החברה" מוסיפים השניים.

כאן ושם

כשאני שואלת אותם איך עובדים בפועל כשהם כאן והחברות שמולם הם עובדים נמצאות מעבר לים, הם מודים ששקלו להעביר את הסטודיו לאירופה. "מבחינתנו, אנחנו לא מייצגים את ישראל במובן המילולי של המילה, אבל ההשכלה העיצובית וגם רב ההשפעות עלינו הן מכאן. גם כשהייתה התלבטות האם להעביר את הסטודיו לאירופה, מה שעשוי היה להקל על העבודה מול הלקוחות, החלטנו שחשוב לנו להישאר פה".

מסתבר, שכשעובדים עם חו"ל אפשר בהחלט לעבוד על הקו. "אנחנו עובדים במקביל בסטודיו בארץ וגם בחו"ל. את העיצוב אנחנו עושים בארץ וכך גם את אבי הטיפוס שנועדו לבחון את הפרטים ואת הצורה הכללית של הרהיט באפן סכמטי. תוך כדי כך, אנחנו גם פותרים ביחד עם האיטלקים את כל העניינים הטכניים. את אבי הטיפוס הסופיים, מייצרים באיטליה לשם אנחנו נוסעים בשלבים הקריטיים של התהליך על מנת לחשוב יחד על הפתרונות הנכונים. זה נכון כמובן לעבודה מול Tekhne אם כי מול כל לקוח זה מעט שונה".

יואב אבינעם וגיל שפי
יואב אבינעם וגיל שפי (producks)

במהלך השנים, האכזבה הקשורה ב'מורוסו' לא הייתה היחידה. באותו אפן, גם השנה, שני פרויקטים עליהם עבדו לקראת היריד בחודש הבא לא יצאו אל הפועל. "היינו אמורים להציג השנה גם מראות עבור מותג צרפתי וגם כורסא עבור מותג אירופאי, אבל השניים נדחו במספר חודשים ויוצגו במהלך השנה או בשנה הבאה. בנוסף, לשנה הבאה אנחנו כבר עובדים על ספת חוץ וסט של עציצים עבור חברה אמריקאית, ריהוט חוץ עבור מותג בלגי וקולקציית שטיחים עבור חברת השטיחים הגדולה בהודו. כמו כן, נראה שעוד כמה פרויקטים הנמצאים בקנה יגיעו לכדי בשלות כבר לשנה הבאה במהלך פגישות שנקיים בשבוע העיצוב במילאנו בהמשך החודש".

בינתיים, שפי ואבינעם משתפים פעולה עם חברות נוספות, גדולות וקטנות, בארץ ובחו"ל מולן הם נמצאים בשלבים שונים של תכנון והבשלה של מוצרים בהם כיסא חוץ עשוי עץ המגיע במארז שטוח, שולחן קפה, שטיחים ומיני פריטים, בגדלים שונים עבור חברות בארץ שבהן 'תדיראן' ו'אבן קיסר'. "מכל שיתוף פעולה שכזה אנחנו לומדים משהו" הם אומרים "היום, אנחנו יודעים לשלוט בשיתוף הפעולה טוב יותר מבעבר. אנחנו מכירים טוב יותר את המערכת ואיך לעבוד בתוכה. עם זה, עדיין יש הפתעות ויש הבדלי מנטליות. עם ההודים, למשל, נדרשה סבלנות שכן קצב העבודה שלהם איטי מאוד. מול חברה אמריקאית, עבורה אנחנו מתכננים שני פריטים לשנת 2019, שנה שלמה נדרשה רק כדי לחתום על החוזה כי שם כל העניין עסקי ומסודר. אצל איטלקים, לעומת זה, הכל רגשי ומפוזר".

דגם לפני אחרון של ספת מורוסו שלא יצאה אל הפועל
דגם לפני אחרון של ספת מורוסו שלא יצאה אל הפועל (Producks)

כשאני שואלת את שפי ואבינעם לגבי גאווה ישראלית, הם מציינים שאין כזו. "אין ממש מאפיין אמיתי לעיצוב ישראלי. יש מאפיין למעצב ישראלי ובמובן הזה הוא דומה למאפיין של כל ישראלי. אנחנו גדלים במקום מטורף מה שמחייב אותנו לעבוד בקצב מהיר ולהתאים את עצמנו למצב תוך כדי תנועה. במובן הזה, נראה שאנחנו ועוד מספר מעצבים ישראלים מסמלים משהו. את זה שלמרות שזה קשה, אפשר בהחלט להצליח לעצב ריהוט מישראל. לצערנו, לא לשוק המקומי משום שאין פה יצרנים גדולים מספיק, אבל אפשר בהחלט לעשות את זה בחו"ל. ובנוסף, אם זה סולל את הדרך למעצבים צעירים, נהיה בהחלט גאים בדרך שעשינו".

כסאות נסט
כסאות נסט (ermanno Zuodar)

אולי יעניין אותך גם...