ארון למאהב, ניקלס ג'ייקוב
ארון למאהב, ניקלס ג'ייקוב (יחצ)

אידאה כמו איקאה: ארבעה ישראלים בתערוכה במילאנו

תערוכה משעשעת אבל גם מעוררת מחשבה תוצג במרכז מילאנו במהלך שבוע העיצוב שיתקיים באפריל ותפנה אצבע לתופעת הסופרמרקט של הרהיטים

פרויקט 'אידאה' התחיל מהרהור. כזה שחולף בראש ככה סתם בין כל מיני מחשבות אחרות. המעצב הדני ניקלס ג'ייקוב (Niklas Jacob) פשוט חשב על התופעה בעולם הריהוט לפיה בעשורים האחרונים רשתות ענקיות פותחות חנויות ענק בהן הן מציעות קולקציות שלמות לעיצוב וריהוט בתים. כגדולה וכבולטת מכולן, וכעולה על כל האחרות, קפצה לנגד עיניו הענקית השוודית איקאה. מהר מאוד, הוא החליט להפוך את הרעיון לתערוכה.

"כמי שגר ועובד באיטליה, החלטתי לארגן את התערוכה 'אידאה' שתוצג במהלך שבוע העיצוב ושתהיה מן סופרמרקט לעיצוב המשקף את המודל העסקי של ענקיות ריהוט" אומר המעצב ניקלס ג'ייקוב שהזמין שמונה עשר מעצבים משש מדינות (איטליה, ישראל, דנמרק, ספרד, יפן, גרמניה) להגיב לנושא בדרך אירונית על ידי כך שייצרו מוצר מעוצב המגיע במארז שטוח בסגנון 'עשה זאת בעצמך'. מהמעצבים דרש, שאת המוצרים שיציעו לא ניתן יהיה למצוא בשום סופרמרקט כלשהו, גם לא כזה של רהיטים.

מבין המעצבים שהזמין ג'ייקוב, הוזמנו גם ארבעת המעצבים הישראלים רביב ליפשיץ, אלי רוזנברג, דב גנשרוא ודנה אבריש להציג בתערוכה. "אני בחרתי להציג ריקשה כחפץ אירוני המבטא את המתח שבין עולם השפע לבין העולם המתפתח ואת הסתמכותם אחד על השני" מסביר המעצב רביב ליפשיץ "איקאה, כנקודת התייחסות לתערוכת 'אידאה', מסמלת את תרבות הצריכה של העולם המערבי, בעוד שרבים ממוצריה מופקים בפועל בעולם המתפתח על ידי פועלים קשי יום שאינם מסוגלים לקנות ממנה את המוצרים שהם עצמם מייצרים. אם איקאה היא סמל החברה הצרכנית השבעה, הרי שבעל הריקשה הוא סמל קשה היום בעולם השלישי. האבסורד הוא שאותו פועל אינו מסוגל לרכוש את הריקשה שהוא מייצר".

ריקשה, רביב ליפשיץ
ריקשה, רביב ליפשיץ (הדמיה)

אלי רוזנברג בחר לעצב את שולחן 'משפחה מחוברת'. "הטלפון החכם שינה את סגנון התקשורת בכל מגזר, אפילו בתוך התא המשפחתי" אומר רוזנברג "להיות בחברה סביב שולחן ולא לתקשר עם אלה שסועדים אתנו הוא חילול נפוץ של כל כללי הנימוס והקודים החברתיים. הטכנולוגיה אפשרה פרדוקס חברתי לפיו פיזית בני המשפחה נמצאים יחד סביב השולחן אך בו בזמן הם מבודדים ברמה התקשורתית והחברתית. השולחן נותן מענה עיצובי המתאים לצרכים העכשוויים על ידי כך שמול כל סועד יש חלל ייעודי המותאם לטלפון סלולרי המאפשר שימוש בו גם תוך כדי ארוחה".

משפחה מחוברת, אלי רוזנברג
משפחה מחוברת, אלי רוזנברג (הדמיה)

המעצב דב גנשרוא עיצב שולחן קפה אופטי. לפי תפיסתו, ריהוט באריזה שטוחה הוא ביטוי גבוה לעיצוב תעשייתי אינטליגנטי. אך לעיתים קרובות, ברכישת ריהוט מסוג זה נמנעת מהקונה האופציה לבחור. "מה היה קורה לו יכולנו לבחור איזו ורסיה של רגליים היא המועדפת עלינו?" שאל את עצמו גנשרוא בעת עיצוב השולחן. המעצבת דנה אבריש עיצבה את 'משה בתיבה' כמאין רהיט מתנדנד עשוי עץ המהווה פתרון נוח ומרגיע למנוחת תינוקות. המשוטים, העשויים גם הם מעץ, מאפשרים לתינוקות לנווט את דרכם בחלומות מתוקים.

שולחן קפה אופטי, דב גנשרוא
שולחן קפה אופטי, דב גנשרוא (הדמיה)

ג'ייקוב בעצמו עיצב את המוצר המשעשע מכולם בדמות ארון שבו יכול המאהב להסתתר ביתר נוחות כשהבעל מגיע לפתע הביתה. בארון יש מדפים מתקפלים המשמשים כשולחן וכיסא וכן ערכת חפצים שאיתם ניתן להעביר את הזמן. בדלת הארון יש חור הצצה המאפשר למאהב לראות מתי השטח פנוי.

משה בתיבה, דנה אבריש
משה בתיבה, דנה אבריש (הדמיה)

קונספט שיווקי

הקונספט של התערוכה נשען למעשה על הקונספט הלא בלתי גאוני של הענקית השוודית. בשונה ממותגים אחרים, הקונספט השיווקי של המותג השוודי נשען על היותו סופרמקט עצום למוצרים מעוצבים. בעוד שליצרני רהיטים אחרים יש אולמות תצוגה שם ניתן לבקר, להתרשם מהפריטים בתצוגה, להזמין מהם ואז להמתין למשלוח, הקונספט של המותג השוודי מותאם לתרבות האינסטנט; רואים את המוצר, קוטפים אותו מהמדף ולוקחים אותו הביתה באפן מיידי.

היום, אחד המשתנים היקרים בייצור רהיטים הוא כמובן האיסוף שלהם. איקאה הצליחה לנטרל את ההוצאה הזו על ידי כך שהלקוחות הם אלו שמלקטים את הרהיטים בעצמם. לוגיסטית, האריזות השטוחות חוסכות מקום וכסף. וכך, היכן שחברות אחרות חוברות למעצבים במטרה להוסיף ערך ולייקר את המוצרים שלהן, איקאה משתמשת בעיצוב חכם אך פשוט דווקא במטרה למכור את מוצריה במחיר זול יותר. אבל למכור הרבה מהם. איך זה שלא אנחנו חשבנו על זה קודם?

התערוכה תוצג במהלך שבוע העיצוב במילאנו ב SUPERSTUDIO שבויה טורטונה 27.

אולי יעניין אותך גם...