פוקוס על עיצוב, Ambiente, פרנקפורט (יחצ)

סיכום אמביינטה: הקיימות גברה על הנגיף הסיני

רוצים להתפס כמביני עניין? דברו על קיימות. זו המסקנה החשובה והעקרית מיריד העיצוב שהתקיים בשבוע שעבר בפרנקפורט

בשבוע שעבר, התקיים בפרנקפורט היריד הגדול בעולם למוצרי צריכה בתחום העיצוב – Ambiente. למרות הגודל והעוצמה האדירה של היריד הזה, Ambiente הוא מהירידים הבינלאומיים ראשונים, המתרחשים בתקופת הזמן הנוכחית, שהושפע באפן משמעותי מעוצר הנסיעות בעקבות התפשטותו של נגיף הקורונה הסיני.

לפי הדיווחים, ביקרו ביריד השנה כ 110,000 איש, שזה 25% יותר ממספר המבקרים ב Maison%Objet שהתקיים כשלושה שבועות לפניו. עם זה, קיטון משמעותי, חל במספר המבקרים מסין ומגרמניה. בעוד שמספר המבקרים מסין ירד השנה באפן הגיוני בכ 60%, מספר המבקרים מגרמניה, ירד באפן מפתיע בכ 35% כש 20,000 מבקרים מקומיים פוטנציאליים פשוט לא הגיעו.

אם תוסיפו לזה גם את פגעי מזג האוויר, הרי שהסערה 'קיארה', שהובטח שתגיע לפרנקפורט בדיוק באותם ימים, מנעה את הגעתם של מציגים ומבקרים רבים בשל נסיבות שלא תלויות בהם. מיום ראשון (היום השלישי לתערוכה) ואילך, כל צורה של ניידות, בין אם במטוסים או ברכבות, הוגבלה ולעיתים אף הושבתה לחלוטין, הן בגרמניה והן באירופה. כך שבשורה התחתונה, המספרים מלמדים שמי שלא היה חייב להגיע – פשוט לא בא.

טיפ מספר 1, למרות שלעיתים יש בלת"מים, עדיין היריד בפרנקפורט נחשב לאחד הגדולים והטובים הן למציגים והן למבקרים שרוצים להבין מה קורה בשוק.

110,000 מבקרים למרות הכל (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

למרות הכל

עוד נמסר מדיווחי המארגנים, שאירועים כאלה, שצצים בזמן אמת, מעמידים אותם בפני אתגרים לא פשוטים. ועדיין, נראה היה שהמציגים הצליחו להתמודד כמו שצריך עם המצב והמבקרים, מצדם, הגיעו לפרנקפורט במצב רוח חיובי מספיק כדי לייצר עסקאות. לפי הסיכומים, העסקים בביתנים ובאולמות התצוגה, לא הושפעו מההתרחשויות כפי שצפוי היה, ובסך הכל, הוצגו בסופו של דבר הזמנות במספרים גבוהים מאוד.

טיפ מספר 2, היריד מיועד בעיקר לקניינים ולאנשים שמגיעים אליו כדי לסגור עסקאות. ככזה, התצוגה בו היא בעיקר עניינית ותכליתית ופחות מעוצבת ומתחנפת. כדאי להיות מודע לזה מראש.

טיפ מספר 3, עוצמת היריד וגודלו, כמו גם כמות המבקרים בו, אינם מאפשרים חלוקה של מיני תופינים כמו תיקי בד, קטלוגים וכדומה. אל תצפו להם.

מצב רוח חיובי (יחצ)
ולא מעט עסקאות (יחצ)

הדיבור האמיתי

בדיוק כמו כל מי שמתעניין במוצרים חדשים ובטרנדים הבאים, גם אנחנו נסענו לפרנפורט כדי לראות מה הכי חדש בתחום.

למרות הטרנדים הרשמיים שפרסם היריד מבעוד מועד, אי אפשר היה להתבלבל. הנושא, שללא ספק השתלט והוביל אותו, היה קיימות. כולם מתעסקים בזה, כולם מתעניינים בזה. כולם מבינים שאם הם לא מעלים את הנושא הזה לראש סדר היום שלהם, הם הופכים באפן מיידי לפחות רלוונטיים. 

רוצה להיות 'אין'? (יחצ)
דבר על קיימות (יחצ)

כמציג בתערוכה, לא היית שם, או שאולי נרדמת בשמירה אם לא הצגת בביתן שלך מבחר חביב של כוסות או בקבוקי שתייה רב פעמיים. פשוטו כמשמעו. הטרנד הזה, שבולט מאוד בתערוכות בשנים האחרונות, רק הולך ומתעצם עד שקשה היה לספור את כמות הדוכנים שהציגו כמויות אסטרונומיות של בקבוקים, תרמוסים, כוסות ובכלל מיני מיכלים רב פעמיים.

אבל הבקבוקים האלה, הם רק הסמל למה שקרה שם ומה שקורה בכלל בתחום. היום, מסתבר, שאם כבעל חברה או מותג אתה רוצה להיות 'אין', אתה חייב לדבר על השראה מהטבע, קיימות, מיחזור, אחריות חברתית, אכפתיות, ייצור אתי, אומנות, עבודת יד ומיני רעיונות מקיימים נוספים. החוויה וההרגשה שהתקבלו תוך כדי שיטוט בין מאות הביתנים היתה, שכולם מדברים רק על זה ועל זה בלבד. השוני היחיד שבלט בנושא לעומת שנים קודמות היה, שאם קודם לכן דובר הרבה על מיחזור עץ, זכוכית וחרס, הרי שעכשיו הכוכב המנצנץ הוא הפלסטיק. כולם מדברים על מיחזור פלסטיק, או ליתר דיוק PET. 

טיפ מספר 4, עשו הכל כדי לא להיתפס עם בקבוק שתייה חד פעמי ביד.

בלי סוף בקבוקים (יחצ)
ועוד המון בקבוקים (יחצ)

טרנדים רשמיים

למרות הבולטות של נושא הקיימות, היריד עשה טוב ופירסם זמן רב מראש, שלושה טרנדים בעיצוב פנים שלוו אותו במהלך ימי הפעילות שלו. הראשון, עיצוב רך וצורני – בהיר, מפוסל ורגוע. השני, עיצוב אמנותי ואקלקטי – משעשע, יצירתי ואוונגרדי. והשלישי, עיצוב מדויק ואדריכלי – מינימליסטי, מובנה ומתוחכם.  

טיפ מספר 5, תכננו את הביקור מראש. גם אם מאוד תרצו, לא תוכלו לראות הכל ובטח שלא להתעכב על הכל. לימדו את מפת היריד ותכננו מסלול הגיוני.

רך וצורני (יחצ)
אמנותי ואקלקטי (יחצ)
מדויק ואדריכלי (יחצ)

עיר קטנה

כדי להבין את הגודל של היריד הזה, נסו לדמיין לעצמכם 4,635 מציגים – מספר המכיל את כמות המציגים ב Salone del Mobile וב Maison&Objet ביחד. אותם מציגים, הגיעו מ 93 מדינות והביתנים שלהם כיסו שטח עצום של כ 310,000 מ"ר – ממש כמו עיר קטנה.

טיפ מספר 6, אם עדיין לא נסעתם ואתם ממש מתעניינים, קחו לכם נעליים מצויינות שאיתן תוכלו ללכת את המרחקים העצומים מביתן 1 בצד אחד ועד ביתן 12 בצד השני. 

טיפ מספר 7, בשלב מסוים, יהיה לכם ממש קשה ללכת. שווה לעשות שימוש בשאטלים הנמצאים בחצר הפנימית של מתחם התערוכה ומסיעים את המבקרים בין הביתנים. 

כמו עיר קטנה, מפת התערוכה (יחצ)
הכל מכל וכל (יחצ)

הקשר הישראלי

מזה מספר שנים, אני נפגשת ביריד באפן קבוע עם שחר פלג, לסטודיו פלג דיזיין ועם דני גסנר ואורי סעידי, בעלי סטודיו אוטוטו. הביתנים שלהם תמיד צמודים, תמיד יפהפיים ותמיד ממוקמים באזור היוקרתי והבולט ביותר בביתן 11 הנחשב לאחד המעניינים ביריד. כנראה, שאם הם מגיעים שנה אחרי שנה, קורה משהו שעובד עבורם. הם תמיד חייכנים ותמיד עייפים אבל מאוד מרוצים מהחוויה, מההתעניינות בהם ומהעסקאות שהם מצליחים לסגור. תמיד נחמד לראות, שלמרות ששני הביתנים מציגים מוצרי פופ בעלי אופי דומה, הם תמיד יחד ותמיד שמחים כל אחד בחלקו.

מוצרי פופ (יחצ)
בביתן של סטודיו אוטוטו (יחצ)

מצד שני, בכל ביקור כזה, אני פוגשת גם את עציון ולאך, המנכ"ל והבעלים של רשת סוהו בישראל. העבודה שלו אולי קשה הרבה יותר ומדומה קצת למציאת מחט בערימת שחת. כדי לייצר בסניפים שלו בארץ תמהיל מוצרים מקורי ונכון, הוא צריך לנצל את ימי התערוכה לביקורים אצל הספקים הקבועים אבל גם, ובו בזמן, לחפש כל הזמן ספקים חדשים, מרתקים ומסקרנים. ללא ספק, משימה קשה, מעייפת אבל מאוד מאתגרת.

טיפ מספר 8, אחרי יום ארוך ומעייף ביריד, תמיד טוב שיש עם מי לצאת לאכול בערב.

תקריב בביתן של פלג דיזיין (יחצ)
וקצת כולל יותר (יחצ)

כיף לפגוש ישראלים, לפטפט, להתעדכן ולחלוק חוויות. וזה כיף בעיקר, כשזה קורה כשנפגשים במקרה בתוך המקום העצום הזה. כבר מחכה ליריד של השנה הבאה.

התערוכה בשנה באה תתקיים בפרנקפורט בתאריכים: 19-23/2/2021.

אולי יעניין אותך גם...