מיכי סתר עם קבלת הפרס
מיכי סתר עם קבלת הפרס (צילום סתר אדריכלים)

משרד 'סתר אדריכלים' קטף פרס בינלאומי נוסף והפעם בלונדון

"הפרס חשוב מכיוון שהוא שם את ישראל על המפה ומכיוון שנדיר לשמוע עלינו בהקשרים כאלה. ברגע שמשתתפים, זוכים והופכים מוערכים – זה מייצג את כולנו" אמר אדר' מיכי סתר

בסוף השבוע האחרון הכריזו שופטי United Kingdom Property Awardsעל עיצוב הפנים של מרכז הפיתוח ג'נרל אלקטריק בחיפה כעל זוכה לשנת 2018-2019 בקטגוריית חללי פנים של משרדים באירופה. המרכז הזוכה, תוכנן על ידי משרד 'סתר אדריכלים', בראשות אדריכל מיכאל (מיכי) סתר, באמצעות צוות תכנון שבו בלה ונטורה כמתכננת אחראית, אלינור השלום רונדל, אורן צ'יפרוט וסיאן קפן. בפרס זכה משרד 'סתר אדריכלים' לצד זוכים מאירלנד ופולין שזכו גם הם באותה קטגוריה.

למעשה, אין זו הפעם הראשונה שמשרד 'סתר אדריכלים' זוכה בגין תכנון מרכז ג'נרל אלקטריק. באפריל השנה, כבר זכה תכנון המרכז במקום הראשון בקטגוריית חללי פנים ועיצוב תערוכות מטעם A Design Award and Competition לשנת 2018. הפרס ההוא, חולק בטקס רב רושם על שפת האגם בקומו שבאיטליה ואילו הטקס הנוכחי נערך בלונדון.

"על הזכייה נודע לי לפני כחודש, אבל על התאריך והמיקום המדויק של הטקס נודע לי רק במהלך השבוע שעבר" אמר האדריכל והמעצב מיכי סתר, רגע אחרי שנחת בארץ כשהוא כבר נמצא בדרכו להרצאה בטכניון. "למעשה, נסענו קבוצה גדולה של אדריכלים לתערוכת הריהוט המשרדי 'אורגוטק' בקלן שבגרמניה, שם הייתי אמור לשהות במהלך השבוע. אבל ההודעה על הטקס בלונדון, חייבה אותי לחשב מסלול מחדש, לשנות תכניות ולהגיע לטקס שנערך על פי קוד 'עניבה שחורה', בדיוק כמו שאני אוהב, שזה גם נחמד וגם משעשע בו בזמן".

תעודת הפרס של משרד סתר אדריכלים
תעודת הפרס של משרד סתר אדריכלים (צילום סתר אדריכלים)

איך בעצם הגעתם להיות מועמדים בתחרות?
"מכיוון שכבר זכינו במספר תחרויות בינלאומיות, בהן פעם אחת עבור משרדי ג'נרל אלקטריק, המארגנים כבר יודעים בעצמם לפנות אלינו".

ולמה זה חשוב בעצם?
"ראשית, על מנת לשים את ישראל על המפה מכיוון שזה די נדיר לשמוע על ישראל בהקשרים כאלה. כך שברגע שמשתתפים, זוכים והופכים מוערכים – זה הופך ייצוגי וחשוב עבור כולנו. למעשה, מדובר באירוע גדול של אנשי מקצוע שבאים ועובדים בכל העולם ושמאוד מעניין לפגוש ולהחליף איתם רעיונות ודעות. אחד הזוכים המשותפים בקטגוריה שאנחנו זכינו למשל, הוא אדריכל אירי. כשדברנו, הסתבר שהוא בעל משרד המעסיק מאה ושמונים עובדים, שזה נתון מעניין ביחס לגודל האוכלוסייה בארצו, שתכנן משרדים של 'מייקרוסופט' ו'לינקדן' ושעליו לייצר עבודה באירופה כולה על מנת להיות מסוגל להחזיק את המשרד".

המשרד הזוכה ומשהו מתקן

"מרכז הפיתוח של ג'נרל אלקטריק מספק טכנולוגיות רפואיות מחוללות שינוי כמו גם שירותים המעצבים עידן חדש של טיפול בלקוח" אמר סתר לאחר הזכייה הקודמת באפריל "כשנגשנו לעיצוב קונספט חדש עבור החברה, התבקשנו לייצר חלל משרדי שייצג את המהות שלה וכך, בקשנו להבליט את הקדמה הטכנולוגית שמייצגת ג'נרל אלקטריק בשילוב חומרים טבעיים וסגנון עיצובי פשוט שיחד הופכים את המשרדים למיוחדים".

אנחנו הוספנו אז שנראה, שהתוצר העיצובי הפשוט של משרדי ג'נרל אלקטריק הוא תולדה של תהליכים לא לגמרי פשוטים. זאת מכיוון, שהדמיות רפואיות הן אלו העומדות בבסיס תכנון המשרדים הנשען על אלמנטים עיצוביים מעניינים המתאפיינים ביצירת רבדים, בחיפוש וגילוי מבעד לשכבות וביצירת מפגשים בין אלמנטים וההשתקפות שלהם בסביבה. הטכנולוגיה המתקדמת של GE והאפשרות לראות את הגוף מבחוץ פנימה דרך רקמות ושכבות, הם אלו שהיוו מקור השראה לתכנון ומעניקים למשרדים ייחודיות שבו בעת מדגישה הן את הקדמה הטכנולוגית והן את הפשטות שבחומר.

משרדי ג'נרל אלקטריק, חיפה
משרדי ג'נרל אלקטריק, חיפה (צילום עוזי פורת)
משרדי ג'נרל אלקטריק, חיפה
משרדי ג'נרל אלקטריק, חיפה (צילום עוזי פורת)

לפני חצי שנה, טענת שלמרות כל הטוב שמביאים איתם משרדי ה"וואו" בסגנון גוגל, התכנון שהיווה נקודת מפנה במשרדך, בכוונתך דווקא לשנות את הטרנד הזה. זה אכן יוצא אל הפועל?
"בהחלט. יש לנו ממש עכשיו פרויקט שאנחנו קוראים לו 'תכנון עם רעיונות סקנדינביים'. אני חושב שמיצינו, ראינו והבנו כבר מספיק את סגנון ה'וואו'. היה גל מעניין של עיצוב הוליסטי לפיו כולם ניסו לצאת מהקופסא, מה שהביא למבול של פרויקטים שמתחילים להיראות אותו דבר וחלק גדול גם נראה סתמי ולא ממש אסתטי".

אז מה נכון כרגע?
"צריך להרגיע את ההשתוללות ולעשות משרדים מעוצבים אבל יותר מאופקים. אני רואה את זה בקרב החברות הבינלאומיות. עכשיו צריך משהו מתקן ולחשוב טוב טוב על הסגנון הנכון הבא".

פרס United Kingdom Property Awards, הפעיל מאז שנת 1994, פתוח למשתתפים מרחבי העולם כולו העוסקים בפעילות אדריכלית למגורים ולמסחר. ככזה המחולק בקטגוריות: פיתוח, נדל"ן, אדריכלות, עיצוב פנים ואירוח, הפרס חוגג, כך על פי האתר, את ההישגים הגבוהים ביותר בתחומים הללו והזוכים בו כמו מקבלים אות הצטיינות המוכר בעולם כולו. הפרס מחולק לפי אזורים כשכל קטגוריה בכל אזור נשפטת בנפרד על ידי פאנל מקצועי ומגוון.

אולי יעניין אותך גם...