מהות החברה כחלק מהעיצוב
מהות החברה כחלק מהעיצוב (צילום עוזי פורת)

פרס זהב בתחרות בינלאומית נחשקת יוענק לאדריכל מיכי סתר

"הזכייה בפרס היא דבר טוב ובריא ברמה האישית והלאומית שכן היא מעמידה את ישראל כאומת עיצוב ומוכיחה שלאדריכלים ולמעצבים המקומיים יש בהחלט מה להציע" אמר סתר

באמצע החודש הכריזו קברניטי A' DESIGN AWARD AND COMPETITION על עיצוב הפנים של מרכז הפיתוח ג'נרל אלקטריק בחיפה כעל הזוכה הגדול לשנת 2018 בקטגוריית חללי פנים ועיצוב תערוכות. "אנחנו שמחים להודיע על נצחונו של הפרויקט כראשון על פני אלפי מועמדים" נמסר מחבר השופטים שציין לטובה את משרד התכנון של האדריכל והמעצב מיכי סתר כמו גם את אנשי הצוות שבהם בלה ונטורה כמתכננת אחראית, ואת אלינור השלום רונדל, אורן צ'יפרוט וסיאן קפן כחברים בצוות התכנון.

"מרכז הפיתוח של ג'נרל אלקטריק מספק טכנולוגיות רפואיות מחוללות שינוי כמו גם שירותים המעצבים עידן חדש של טיפול בלקוח" אמר האדריכל והמעצב מיכי סתר בהקשר לזכייה "כשנגשנו לעיצוב קונספט חדש עבור החברה, התבקשנו לייצר חלל משרדי שייצג את המהות שלה וכך, בקשנו להבליט את הקדמה הטכנולוגית שמייצגת ג'נרל אלקטריק בשילוב חומרים טבעיים וסגנון עיצובי פשוט שיחד הופכים את המשרדים למיוחדים".

מבט אל הקיר הירוק דרך אלמנט הברזל בצדי המדרגות
מבט אל הקיר הירוק דרך אלמנט הברזל בצדי המדרגות (צילום עוזי פורת)

טקס הענקת הפרס, שיתקיים לקראת סוף יוני על שפת האגם בקומו שבאיטליה, הוא לא הראשון שבו משתתפים אדריכל ומעצב מיכי סתר ומשרדו. "עד כה כבר קבלנו כמה וכמה פרסים בינלאומיים וזו גם לא הפעם הראשונה שאנחנו מקבלים את הפרס בקטגוריה הספציפית הזו. החלום הוא שכתוצאה מזכייה בפרסים בינלאומיים נקבל הכרה ונוזמן לתכנן ולעצב פרויקטים ברחבי העולם. הזכייה בפרס היא דבר טוב ובריא ברמה האישית והלאומית שכן היא מציגה את ישראל כאומת עיצוב בעלת סטנדרטים בינלאומיים ומוכיחה שלאדריכלים ולמעצבים המקומיים יש בהחלט מה להציע בתחומים האלה".

לראות מבעד לשכבות

נראה, שהתוצר העיצובי הפשוט של משרדי ג'נרל אלקטריק הוא תולדה של תהליכים לא לגמרי פשוטים. זאת מכיוון, שהדמיות רפואיות הן אלו העומדות בבסיס תכנון המשרדים הנשען על אלמנטים עיצוביים מעניינים המתאפיינים ביצירת רבדים, בחיפוש וגילוי מבעד לשכבות וביצירת מפגשים בין אלמנטים וההשתקפות שלהם בסביבה. הטכנולוגיה המתקדמת של GE והאפשרות לראות את הגוף מבחוץ פנימה דרך רקמות ושכבות, הם אלו שהיוו מקור השראה לתכנון ומעניקים למשרדים ייחודיות שבו בעת מדגישה הן את הקדמה הטכנולוגית והן את הפשטות שבחומר.

כך למשל, מחיצות עץ תלת ממדיות, המדמות את פנים הגוף, כמו צומחות מהקרקע ומפרידות בין עמדות עבודה למרחב הציבורי. מחיצות אלה מאפשרות לעין לנדוד פנימה ובו בזמן מייצרות פרטיות מסוימת. בו בעת, החלל המרובד יוצר זוויות מבט מעניינות וכך למשל בלובי הכניסה המבט לכיוון הקפיטריה והקיר הירוק עובר דרך אלמנט הברזל המצוי בצדי המדרגות.

מחיצות עץ תלת ממדיות
מחיצות עץ תלת ממדיות (צילום עוזי פורת)

מייצרים חוויות

מיכאל (מיכי) סתר, בוגר אדריכלות בינוי ערים בטכניון, החל את דרכו המקצועית, שתציין בשנה הבאה ארבעה העשורים, כשכיר במשרדו של רם כרמי. כעבור כחמש שנים פתח משרד עצמאי שעם הזמן התמקד בעיקר בתכנון אולמות תצוגה ומשרדים. מבין לקוחות המשרד נמנים מותגי על בינלאומיים כמו גוגל, פייסבוק ואוטודסק וכן חברות היי טק, פרמצטולוגיה, רכב, פיננסים וממשל כמו גם שגרירויות של ישראל מעבר לים.

"בשלב מסוים בקשו ממני לתכנן משרדים עבור חברות שונות" מסביר סתר "עם הזמן, זה מאוד הצליח וקבלנו פרויקטים בקנה מידה יותר ויותר גדול. אחר כך, הגיעה הזמנה לתכנון משרדי גוגל שציינה את נקודת המפנה של הפרישה מתחום האדריכלות לטובת התמקצעות והובלת השוק בתחום תכנון ועיצוב המשרדים. כשהתחלנו לזכות גם בפרסים בינלאומיים חשובים, רווינו גם נחת והבנו שבחרנו בכיוון הנכון".

ג'נרל אלקטריק, אלמנטים של ריבוד
ג'נרל אלקטריק, אלמנטים של ריבוד (צילום עוזי פורת)

סתר מחלק את דרכו המקצועית של משרדו על פי התקופה שלפני ואחרי עיצובם של משרדי גוגל. "אחרי משרדי גוגל, פחת הביקוש למשרדים פונקציונאליים נאים לטובת עליה בביקוש למשרדים שמייצרים חוויה. משרדי היי טק, אם כי לא רק, התעניינו יותר ויותר בעיצוב שונה ומיוחד אותו אנחנו מייצרים על בסיס הסיפור של החברה. בג'נרל אלקטריק כאמור, הן עיצוב החלל והן העיצוב הגרפי נשענו על השראה מגוף האדם וצילומים רפואיים".

עם זה, ולמרות כל הטוב שמביאים איתם המשרדים יוצרי ההתפעלות וה'וואו', המותאמים בעיקר לציבור עובדים צעיר בן דור ה Y, טוען סתר שבכוונתו דווקא לשנות את הטרנד הקיים. "בעת הזו, אני מרגיש שכמשרד תכנון ועיצוב מיצינו קצת את הטרנד האקסטרווגנטי ולכן בכוונתנו כעת לנסות לחפש שפה חדשה, רגועה ומעודנת יותר שתייצר חווית משתמש מעט יותר שקטה".

אולי יעניין אותך גם...