טל גולני אוצרת מתחם עיצוב טרי, צילום: לי ברבו

מסחריות היא לא מילה גסה: ריאיון עם אוצרת עיצוב טרי 2021

לקראת היריד הקרב ובא, אוצרת משנה בצבע טרי ומי שאחראית על מתחם עיצוב טרי, טל גולני, מספרת על העבודה מאחורי הקלעים והמסר האופטימי שהיא רוצה להעביר למבקרים, ריאיון

יריד צבע טרי, אחד מאירועי האומנות והעיצוב המובילים בארץ, חוזר במהדורה פיזית מלאה אחרי שנה של מפגשים דיגיטליים רחוקים. שבוע הבא עתידה להיפתח המהדורה ה-13 של היריד ולכבוד האירוע החגיגי פגשנו את טל גולני, אוצרת משנה באירוע ומי שאמונה על מתחם עיצוב טרי.

 

גולני בוגרת המדרשה לאמנות ובקרוב גם התוכנית הבינלאומית לאוצרות בשנקר, בימים אלה היא מחלקת את חייה בין עבודה על היריד והסטודיו הפרטי שלה. "בראש ובראשונה אני מחשיבה את עצמי כאמנית, ציירת פעילה" מדגישה גולני "ובשאר הזמן אני חלק מהצוות הניהולי המצומצם של יריד צבע טרי, שעובד על היריד במהלך כל השנה." את דרכה ביריד החלה גולני כבר בשנת 2012 בתפקיד קטן עוד בהיותה סטודנטית "פשוט התאהבתי! זה היה השבוע עם הכי הרבה אדרנלין שהיה לי בחיים. כמות האנשים, העבודות, זה היה פשוט טירוף. לא האמנתי איך זכיתי לקחת חלק בפרויקט כזה." נזכרת גולני.

שיתוף פעולה של נועה פיין ואדם שלוי, צילום: מיכאל מזרחי

בסיום שבוע היריד פנתה הסטודנטית הצעירה לשרון טילינגר, מייסדת היריד, בתקווה להזדמנות להשתלב בו גם בהמשך הדרך "אמרתי לה שזה הפרויקט הכי נפלא וחשוב שראיתי בחיי" מספרת גולני "ואם יש עוד משהו ברוח הזאת שהיא עושה במהלך השנה, אשמח שתדבר איתי." לאחר כחודש, קיבלה את שיחת הטלפון הנחשקת, שמציעה לה לקחת חלק בצוות הניהול של היריד.

 

מאז אותה השיחה ועד היום, עשתה גולני דרך ארוכה. היא התחילה כאחראית על פרויקטים מיוחדים כמו פרויקט הגלויה הסודית האהוד. בהמשך, ב-2013 נולד מתחם עיצוב טרי בו היא עמלה מאחורי הקלעים. שנה לאחר מכן, אחרי שהכירה ולמדה את התחום, הוא עבר להיות תחת אחריותה יחד עם האוצרת הראשית יפעת גוריון. "החל מחיפוש אחר מעצבים צעירים, חשיבה מחוץ לקופסה בנוגע לייצור קולקציות חדשות למעצבים ותיקים יותר, ובאופן כללי הקשר השוטף מול המציגים." היא מסבירה על תחומי האחריות.

כלי גידול אבוקדו של מעין בן יונה, צילום: נעם פריסמן

זו השנה ה-13 ליריד, מה לדעתך הדבר שמייחד אותו ועובד בו כל כך טוב?

"אני חושבת שאין דבר דומה בארץ ליריד צבע טרי, אירוע שמשלב הכל; עיצוב, אמנות צעירה לצד ותיקה, פרויקטים מיוחדים, שפע של תצוגות. היריד מציג תמונת מצב עכשווית של מה שקורה בעולם התרבות, ומשמש כנקודת מוצא ליוצרים להיחשף לכמות קהל ענקית, כ-30,000 איש מדי שנה. ייחודו של היריד הוא שבעת ובעונה אחת הוא פונה גם לקהל מקצועי וגם לקהל הרחב שרוצה לבוא ולחוות."

תארי לנו איך נראה תהליך העבודה על היריד?

"אנחנו עובדות על היריד במהלך כל השנה. התהליך מתחיל תמיד בהוצאת קול קורא לחממת האמנים, ולאחר מכן קול קורא למתחם עיצוב טרי, לאיתור המשתתפים של אותה שנה. ספציפית מבחינת העיצוב, בכל שנה אנו פוקדות תערוכות גמר של מחלקות העיצוב השונות, כמו גם תערוכות רלוונטיות ברחבי הארץ, ואנחנו פונות באופן יזום לאלו שנראה שיש להם פוטנציאל ליצור פרויקט ליריד המתקרב. בשלב הראשוני המעצבים מגישים סקיצות והמחשות למה שהיו רוצים להציג, ובשלב הבחירה, היועצות האוצרותיות שלנו; מיה דבש, גלית גאון וליאורה רוזין, מדייקות את הבחירות שלנו."

 

"לאחר מכן ישנו שלב ארוך של קבלת תכנים מהמציגים, כמו כן תכנונים לוגיסטיים של היריד בלוקיישן בו יתקיים. וכמובן לקראת היריד עצמו, המון עבודה על כל מה שכרוך בקיום יריד; הזמנות, כרטיסים, אתר, קטלוג, קמפיינים שיווקיים וכו'. בתקופה הזו בשנה אנחנו עובדות מסביב לשעון."

העבודה של Miss Production, צילום: שליו אריאל

מה את מחפשת במציגים השונים השנה?

"בכל שנה אנחנו מקפידות שיהיה שילוב מגוון של מציגים ביריד. למשל מבחינת הטכניקה; עבודות קרמיקה, זכוכית, נייר, גופי תאורה עם חומריות שונה ועוד. כמו כן, חשוב לנו שמתחם העיצוב יהיה מורכב ממעצבים וותיקים שמציגים מדי שנה, אשר היריד מאפשר להם ליצור קולקציה חדשה לחלוטין וייחודית עבורו, לצד מעצבים צעירים מאוד, אפילו כאלו שסיימו את הלימודים לא מזמן, אשר היריד יספק עבורם הזדמנות לחשיפה ראשונה בפני קהל."

 

"וגם, פוטנציאל לעשות שידוכים בין מעצבים ליצירת קולקציות מיוחדות ליריד, לדוגמא השנה בין המציגים נועה פיין ואדם סלוי, זיוה אפשטיין וחן תעוז, ביאנקה ספריינס וסטודיו Bikaku שיצרו מוצרים בשיתוף פעולה. מהותי עבורנו שכל מעצב המשתתף ביריד יוכל להציג את עולמו במלואו ומנעד רחב של פריטים, ושאופן התצוגה שלו יהיה ייחודי לו."

 

מהו המכנה המשותף בין העבודות השונות המוצגות ביריד?

"לא יודעת אם יש כזה, היריד מאוד מגוון. אם יש דבר אחד משותף, הייתי אומרת- איכות. כל המציגים ביריד עוברים איזושהי בחינה מקצועית של ועדה חיצונית או של אוצרות היריד המנוסות, כך שאנחנו יודעות שאנחנו מביאות את מיטב הדברים בפני הקהל."

כישרונות חדשים- גופי התאורה של שגיב הרוש, צילום: נעה בן-דויד

מהן המגמות הבולטות כיום בתחום ירידי העיצוב בעולם?

"אחת המגמות הבולטות היום בירידים ברחבי העולם היא מה שאפשר לכנות אחריות חברתית (social responsibility). מעצבים שמביאים איתם ערכים מוספים כמו קיימות ואקולוגיה למשל. אלו ערכים בולטים שגם אפשר למצוא בין המציגים שלנו ביריד השנה, כמו למשל העבודות של שגיב הרוש שעושות שימוש בפסולת פלסטיק, או העבודות של הקולקטיב Miss Production."

 

"מגמה נוספת מסמנת את המעבר מ-לראות בלבד ל-עולם של חוויה וסיפור, לחוות את התצוגות. יהיו ביריד מספר מיצבים וכן מיצגי לייב שימחישו את העקרון הזה. מגמה אחרונה היא השילוב בין עיצוב לטכנולוגיה; בינה מלאכותית, רובוטיקה, אינטליגנציה מלאכותית וכו' והחיבור שלהם לקראפט. השנה נראה את החיבור הטכנולוגי בעיקר במתחם האמנות ביריד, ובתקווה בשנה הבאה גם בעיצוב."

 

בתחילת התפשטות מגפת הקורונה, גולני וצוות האוצרות היו רגע לפני פתיחת יריד פיזי שתוכנן לאפריל באותה השנה. למרות המצב ובשל חוסר הבהירות שאפף אותו, המשיכו לפעול בדינמיות ואופטימיות. כשהבינו שלא יהיה ניתן לקיים את האירוע כרגיל, עברו לעבוד על מהדורת האונליין שלו שהתקיימה בסופו של דבר במהלך אוקטובר שנה שעברה.

 

איך השפיעה תקופת הקורונה על העבודה על היריד השנה?

"במקביל לעבודה על היריד, יצרנו את 'קופסאות הפרשיז' שלנו, קופסאות הפתעה עם פריטי עיצוב ויצירות אמנות, במהדורה מוגבלת של 100 יחידות לכל קופסה. זה היה תהליך סופר שונה וכייפי לעבוד עליו. התחלנו מפנייה למעצבים ואמנים שהציגו בשנים קודמות וביקשנו לצאת רגע מהעשייה היומיומית בסטודיו ולחשוב על מוצר קטן וייחודי שהם יוכלו לייצר. מוצר שמדבר את העשייה היומיומית שלהם, מאפיין את מה שהם עושים, שאפשר במבט אחד לזהות על פיו את טביעת היד שלהם, אבל כזה שעדיין לא עשו קודם. המוצרים האלה בסופו של דבר שימשו נקודת מוצא לקולקציות חדשות שנולדו בסטודיו, לדוגמא מעין בן יונה יצרה עבורנו כלי לגידול אבוקדו ואחר כך פיתחה סדרה שלמה של כלים כאלה."

עבודתם של זיוה אפשטיין וחן תעוז, צילום: מיכאל מזרחי

בעבר נשמעה ביקורת שהיריד הפך מעט מסחרי. איך זה בא לידי ביטוי באופן האוצרות?

"ראשית כל אני חושבת שמסחריות אינה מילה גסה. אנחנו שואפות ליצור את היריד כחוויה לקהל, לצד קידום רכישת פריטי עיצוב ויצירות אמנות על מנת שהיוצרים יוכלו להתפרנס מהעשייה שלהם. זוהי אחת ממטרותיו המוצהרות של היריד. מבחינת האוצרות, אנחנו שמות דגש על החוויה – שכל מציג ייצור בביתן שלו את עולמו מבחינת ההצבה, כאשר אנחנו גם חושבת על התנועה של הקהל מפרויקט לפרויקט. מבחינת האמנות, הפרויקטים לא נבחרים בשל מסחריותם אלא לאור התוכן שהם מביאים ואיכות היצירות. אנחנו בטוחות שכאשר האמנות איכותית ומונגשת לקהל היא תמיד יכולה להיות מסחרית."

 

התעשייה המקומית היא די קטנה והרבה מן המציגים חוזרים ומציגים בו שוב. איך שומרים על עניין מדי שנה?

"על ידי ליווי המעצבים בתהליכי העבודה לקראת היריד, כאשר נוצרות קולקציות מיוחדות ושיתופי פעולה חדשים עבור התצוגה. בנוסף, החיפוש אחר כישרונות צעירים וחדשים שיכולים להציג במתחם לראשונה ולהיחשף לקהל רב. ולבסוף, התמהיל של היריד הוא תמיד מאוד מגוון ומסקרן בשילוב הייחודי שלו בין עיצוב עכשווי לאמנות עכשווית."

ביאנקה ספריינס יחד עם סטודיו ביקאקו, צילום: סיגל קולטון

איזה מסר אתן מחפשות להעביר למבקרים ביריד השנה?

"אנחנו שמחות לחגוג את החזרה למפגש פנים אל פנים, ורוצות להעביר למבקרים את אותו המסר האופטימי שליווה אותנו שנה שעברה עם המהדורה המיוחדת; כמו החיים ששבים אט אט למסלולם, גם שדות האמנות והעיצוב ממשיכים לפעול במלוא המרץ. בנוסף, כתמיד אנו רוצות לעודד את מבקרי היריד לתמוך ביוצרים מקומיים, ולרכוש ולהתחדש בפריטי אמנות ועיצוב מקוריים."

 

לסיום, מהו החזון לעתיד היריד ומתחם עיצוב טרי בפרט?

"עבור מתחם עיצוב טרי החזון הוא להמשיך לגדול, להמשיך להגיע למעצבים צעירים עם פוטנציאל ולאפשר להם לפרוח בחשיפתם הראשונה ביריד ולאפשר לסטודיואים ותיקים ליצור עבור היריד פרויקטים גדולים שהם סוג של פנטזיה. עבור היריד, להגיע לקהלים רחבים כמה שיותר ולחבר קהל שלא רגיל לחוות עיצוב ואמנות ביום-יום.

 

ועבורך?

"עבורי, לשאוב סיפוק מהעבודה ולהמשיך להתפתח ולעשות דברים שאני אוהבת."  

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...