מעיל, מסכות, קורונה, אופנה, פוך
ללבוש מסכות, תמונה: Luca Ranghetti

מה עושים עם 1500 מסכות חד פעמיות? המעצבים שמציעים שתלבשו אותן

המעצב האיטלקי שחבר לסטודנט אופנה פיני ויחד, הפכו את המסכות החד פעמיות שכולנו עוטים בתקופה האחרונה, לפריט אופנתי נחשק

בשנתיים האחרונות, הפכה מסכת הפנים לאחד מסמלי מגפת הקורונה. לצד המגבלות הרבות שהביאה איתה המגיפה, כיסו המסכות את פנינו ואיתם את הנוף האורבני. רוב המסכות שמשתמשים בהן כיום הן מסכות חד פעמיות, לא מתכלות. בגלל היותן פסולת רפואית, הן לא ניתנות למחזור במתקני מחזור קונבנציונליים ולכן, לרוב נשרפות והופכות לאדים רעילים ומזהמים או, מתפוררות לידי חלקיקי פלסטיק קטנים, שנשארים איתנו בסביבה.

 

באיסלנד, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, בעיצומו של הגל הרביעי עדיין חובה לכסות את הפנים בחללים סגורים ציבוריים. לא פעם, יוצא לנו לראות כאן בישראל מסכה שנותרה מאחור על רצפת רחובות העיר והדבר נכון גם באיסלנד, שם הרוחות חזקות מאוד ויכולות בקלות להשיא את אותן המסכות ובמהירות לזהם את הסביבה שלנו.

מעיל, מסכות, קורונה, אופנה, פוך
1500 מסכות חד פעמיות, תמונה: Luca Ranghetti
מעיל, מסכות, קורונה, אופנה, פוך
המילוי, תמונה: Luca Ranghetti

אמן ומעצב איטלקי בשם טוביה זמבוטי (Tobia Zambotti) החליט להגיב לזה והגה רעיון. הוא החל לאסוף  מסכות, את הנפוצות בצבע תכלת, מרחובות רייקיאוויק. זמבוטי אסף כ-1500 מהן, חיטא אותן באמצעות גז אוזון ושלח אותן לאלקסי סאסטמוינן (Aleksi Saastamoinen), סטודנט לעיצוב אופנה באוניברסיטת אלטו שבהלסינקי.

 

רוב המסכות החד פעמיות בשוק עשויות פוליפרופילן, חומר תרמו-פלסטי שמשמש בתעשיית האופנה כחומר למילוי מעילי פוך זולים. מהמסכות שנאספו עיצבו השניים את מעיל 'Coat-19'. אותו חומר, אותה פונקציה, אבל במראה שונה לגמרי, וכך שימשו המסכות למילוי המעיל. לחלקן נוסף צמר גפן אורגני שמקנה נפח נוסף לפריט הלבוש. כשכבה חיצונית, השתמשו בשכבה נושמת ועמידה למים, שכבה שקופה שמאפשרת לראות דרכה באופן גלוי את מילוי המסכות החד פעמיות המוכרות.

מעיל, מסכות, קורונה, אופנה, פוך
מעיל ממסכות, תמונה: Luca Ranghetti
מעיל, מסכות, קורונה, אופנה, פוך
תמונה: Luca Ranghetti
ספה, מסכות, קורונה, מילוי, פוך
המסכות מקבלות חיים חדשים, תמונה: Raffaele Merler

מלבד המעיל, עיצב זמבוטי ספה מודולרית, שגם בה, המסכות מתפקדות כמילוי לפוף לישיבה. המסכות בצבעים הקרים לבן ותכלת, ממלאות את השכבה השקופה שמעליהן. הספה מעוצבת בהשראת קרחון, אחד מהסמלים האייקונים לנושא הבוער של התחממות כדור הארץ. שני הפרויקטים הללו, ממחישים את רוח התקופה הבעייתית ומדגישים את אחת מן השלכות המגיפה האבסורדיות ואחת הבעיות המהותיות איתן העולם מתמודד בימים אלו, זיהום האוויר והסביבה שלנו.

ממסכה לספה, תמונה: Raffaele Merler
ספה, מסכות, קורונה, מילוי, פוך
ספה מודולרית, תמונה: Raffaele Merler

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...