המיצב של UBS
המיצב של UBS (UBS)

לקראת נעילה: מסכם יריד האמנות 'צבע טרי' את פעילותו בהצלחה

"לאמנות יש יחסי אהבה-שנאה עם כסף ועם זה יריד הנתמך מחסויות הוא ראי לחברה הנותנת מקום לערכי התרבות שלה כולל ערכיו הכלכליים" אומרת היזמית יפעת גוריון

הערב יינעל היריד לאמנות עכשווית 'צבע טרי' שנערך השנה במרכז הירידים בתל אביב וחגג עשור של תרבות, אמנות ועסקים. היריד, שנפתח ביום חמישי, הוא הגדול מסוגו בארץ וידוע ככזה המושך אליו מדי שנה כמה עשרות אלפי מבקרים המוזמנים להיחשף לנעשה בזירת האמנות המקומית כמו גם לקבל הצצה אל המתרחש בתחום מעבר לים.

"השנה ראינו היענות נפלאה של הקהל שהגיע בכל אחד מימי היריד בין אם במהלך השבוע ובין אם בסוף השבוע" אמרה יפעת גוריון, מיזמי יריד 'צבע טרי' "מעבר לעניין שיש לקהל הרחב בחגיגת התכנים של היריד, אנו נוטים לזקוף את ההיענות הרבה גם לזכות הנוחות והנגישות של מרכז הירידים הממוקם ממש במרכז תל אביב. מתגובות הקהל ומשך שהייתו הארוכה במקום, ניכר שהחוויה שאנחנו מספקים היא גם מרחיבת אופקים וגם נעימה ומרווחת".

גוריון מעידה על קהל מגוון שהגיע בארבעת הימים האחרונים למרכז הירידים. "הקהל שהגיע לחוות את היריד מורכב מבני כל הגילאים ובו קהל מקצועי של אוצרי מוזיאונים, שוחרי ואוהבי אמנות וכן משפחות רבות על ילדיהן שהגיעו ליהנות הן מהתצוגה והן מהפעילויות השונות. אמנם עוד יום פעילות שלם לפנינו, אך מספרי הכניסות שיש לנו עד כה בהחלט יפים ונשמח, כמובן, לפרסם את מספרי האמת בממש בקרוב" אומרת גוריון "מצדם של המציגים, אנחנו מדווחים על שביעות רצון מלאה ועסקים טובים גם בקרב בעלי הגלריות, גם בקרב האמנים וגם בקרב המעצבים. ההופעות של פרויקט המחול הבריטי התמלאו כולן במבקרים נלהבים וכך גם הסיורים וכל יתר הפעילויות המודרכות שלנו".

יוכי שרם
יוכי שרם (צילום מירב גרול)

תמהיל של אמנות, עיצוב ופעילויות משפחתיות

כמדי שנה, גם הפעם חפשו הוגי היריד והאוצרים שלו לייצר עניין הן בקרב שוחרי האמנות והן בקרבם של חובבים והם עשו זאת באמצעות כשלושים פרויקטים נבחרים של גלריות ומוסדות אמנות, חממה שבה קרוב לחמישים אמנים עצמאים מבטיחים וביתן עיצוב עצמאי שבו כשלושים וחמישה פרויקטים. עוד יוצגו ביריד שני פרויקטים חברתיים ותרומה לקהילה שבהם פרויקט הגלויה הסודית הוותיק ופרויקט משותף של ג'וינט ישראל והמחלקה לתקשורת חזותית ב'בצלאל' הבא לנפץ סטיגמות לגבי אנשים בעלי מוגבלויות.

כתופינים מיוחדים, יוצגו ביריד ארבע עבודות וידאו חדשות, ציורי קיר ענקיים של קולקטיב 'פריטימס' על חזיתות ביתני מרכז הירידים ושני פרויקטים בינלאומיים שבהם פרויקט עיצוב הכולל עשרה מעצבים דנים שיערכו שולחן יום הולדת לחגיגת העשור לצבע טרי ופרפורמנס בריטי המשלב את עבודת הכוריאוגרף טום דייל, האמן הדיגיטלי ברט הודג'סון והרקדנית מריה אולגה פאלאני.

אורנה טמיר שסטוביץ
אורנה טמיר שסטוביץ (צילום דן פרץ)

כל הטוב הזה לא יכול להתקיים ללא תמיכתם של נותני החסות. מיצב אותיות תחת הכותרת 'אמנות, סיפור אהבה' המציין את תמיכתה של UBS כנותנת החסות מרכזית של היריד יוצג אף הוא ויביע מסרים של אהבה, פתיחות, סובלנות, פלורליזם, דמוקרטיה, חדשנות והמצאה. "כשנכנסתי לתפקיד לפני כשנתיים וחצי, החברה שלנו כבר הייתה מחוברת ליריד 'צבע טרי' והעניקה לו חסות כבר מספר פעמים" אמר ד"ר אודי דהאן, מנהל פעילות ניהול נכסים של UBS בישראל "התאהבתי ברעיון באפן אישי ולו בשל הסיבה שפלח השוק שאנחנו מנהלים שוחר אמנות ואוהב להיות חשוף ולהרגיש עם האצבע על הדופק של חשדנות באמנות הן בארץ והן בעולם".

את דבריו של ד"ר דהאן חיזקה יפעת גוריון, מיזמי יריד 'צבע טרי', שאמרה שנותני החסות, ובראשם UBS, מבינים את הערך שיש לאקט שכזה עבורם כחיבור קונספטואלי לחברה שלהם וכן כמקור משיכה תדמיתי ומעצים לקהלים עמם הם באים במגע.

דניאל רודה
דניאל רודה (צילום c print)

להזרים משאבים לעולם האמנות

יש מי שיגיד שאחד מיתרונותיו הבולטים של היריד, בכך שהוא מפגיש קהלים חדשים עם עולם האמנות ומהווה צומת חשוב עבור שוחרי אמנות וחובבים לבין אמנים ואנשי מקצוע מהתחום ומאפשר כך רכישת עבודות של מיטב האמנים בני זמננו. יריד 'צבע טרי', מייסודן של יפעת גוריון ושרון טילינגר, בשיתוף חברת התוכן וההפקה היצירתית 'פאזה', מתקיים בשיתוף עיריית תל אביב-יפו ונהנה זו השנה השישית מתמיכת UBS העולמית, כנותנת החסות הראשית של יריד ארט באזל. בנוסף, תומכים ביריד גופים נוספים, והוא זוכה לשיתוף פעולה מצד מוסדות אמנות מובילים בארץ ובעולם.

"מבחינתנו, חזון העל של היריד, מעבר להיותו פסטיבל אמנות, היא להזרים משאבים לעולם האמנות והעיצוב הסובלים ממחסור בהם ולהציף את ערכם של היוצרים בחברה" אומרת יפעת גוריון, מייסדת 'צבע טרי' "המטרה שלנו היא לגרום לציבור להבין את חשיבותה של התרבות אבל לא רק בעין או בלב אלא כחלק מחיי היומיום של כולנו. המחויבות שלנו היא לגרום לכך שהתרבות ותוצריה לא יישארו רק בהיכלים הלבנים של המוזיאונים והגלריות ולא יהיו נחלתם של יודעי החן בלבד".

להקת המחול טום דייל
להקת המחול טום דייל (צילום יחצ)

לדבריה של גוריון, כל אדם יכול להתחבר לעבודת אמנות ולאהוב אותה עד כדי כך שירצה לרכוש אותה כמו גם לקום לצדה מדי בקר ולוודא שלא תאבד מחינה בעיניו לאורך השנים. "דבר כזה עשוי להתגשם ביריד המהווה הזדמנות לכל אדם להיפגש עם אמנים, להכיר אותם, לשוחח ולהבין אותם ואף להזדהות עם היצירה והרגשות המובעים בה. מבחינתי, התרחשות כזו היא ראי לחברה הנותנת מקום לערכי התרבות והיצירה ובהם לערכים הכלכליים שלהן".

נראה, שמאז ומתמיד מקיימת האמנות יחסי אהבה-שנאה עם כסף. מחד, רוצים היוצרים להישאר נאמנים לאמנות ולעצמם, להזדהות עם היצירה ולהתפרנס בכבוד ממשלח ידם. מאידך, כשמעורב כסף, תמיד ישנו החשש ממסחור, מהיותה של האמנות בלתי נאמנה לעצמה וליוצריה ומהפיכתה לדקורציה. לדברי גוריון, זהו בדיוק המצב ממנו נזהרים הוגי היריד בעת העבודה עליו במהלך כל השנה כולה.

לילך מדר
לילך מדר (צילום יחצ)

מסחרי עם אג'נדה חברתית

"כמי שמחפשת להזרים משאבים לעולם התרבות והאמנות, מן הראוי שאלו לא יבואו מצדקה, מנדבה או מטובות כלשהן אלא ממקום שבו יש הכרה בערך של האירוע ובמה שיש בכוחו לתת למי ששותף, מעורב ותומך בו" אמרה גוריון "בסופו של דבר, מתן חסות תמיד מתמצא באנשים העומדים ומובילים חברות ומבינים את הערך המוסף שיש לנו להציע להם. מבחינתנו, מדובר קודם כל בחיבור לעולמות מרחיבי נפש המאפשרים יציאה מחיי היומיום לטובת שאיפת אוויר פסגות והנאה מדבר בעל ערך שאינו שגרתי".

ד"ר דהאן מסכים עם גוריון ואומר שמבחינת UBS החיבור לאמנות טבוע בדי אן איי של לקוחות הבנק אך הינו גם בעל ערך תדמיתי וחברתי. "הבנק שלנו הוא אמנם מוסד פיננסי למטרות רווח הנסחר בבורסה אבל בו בעת מדובר גם במוסד הפיננסי בעל אוסף האמנות הגדול ביותר של עצמו. כך למשל, בכל משרדי החברה בעולם ישנן יצירות אמנות מאוסף הבנק הגלובלי שחרט על דגלו את קידום הנושא. למעשה, מדובר כבר במורשת ארוכת שנים שגם מייצרת הזדהות ומעניינת את הלקוחות. הבנק, כגוף נותן שירות, הבין שהתפקיד שלו זה לא רק לנהל את נכסי הלקוחות אלא גם ללכת יד ביד במקביל לערכים החשובים ללקוח שבהם גם זיקה לתרבות ואמנות. ההתעניינות בעולמות התכן של הלקוחות ולא רק בנכסים שלהם, מאפשרת לנו להיות גם יועצים טובים יותר".

בהקשר ליזמות החברתית, טוען ד"ר דהאן שיש בהחלט לכבד אמנות מפוארת וגבוהה אבל שביריד 'צבע טרי' מודגש הפן החברתי שלא ניתן להתעלם ממנו כמו למשל בחממת האמנים הצעירים פורצי הדרך. "הארגונים הגדולים מבינים היום שצריך לתרום לחברה ולא רק להיות עסק רווחי. זה ערך שחשוב ללקוחות ולכן גם לנו כבנק. בשנת 2018 אין להתעלם מאחריות חברתית וכאירוע המהווה אירוע עגן הסוחף אליו את כל הלקוחות שלנו, אנחנו משקיעים בו חלק ניכר מהתקציב השנתי המיועד לכך. חשוב לי לציין גם שאני שמח במיוחד על כך שמתן החסות ליריד אינו מהווה רק פריווילגיה ללקוחות שלנו אלא גם לעשרות אלפי האנשים המגיעים ליהנות מהחוויה".

נועה ראזר
נועה ראזר (צילום עודד אנטמן)

ולאחר כל זה, אם תהיתם מה היתרון לו זוכים לקוחות הבנק, הרי שמדובר בחשיפה ראשונית ובתצוגה מקדימה כמו גם בקדימות אקסקלוסיבית בבחירה ראשונית של יצירות המוצגות ביריד.

באי היריד ישלמו סכום מכובד של 50 שקלים אלא אם יזכו בהנחה של 11 שקלים אם הנם מחזיקי כרטיס תושב דיגיתל. הכניסה חינם לילדים מתחת לגיל 5. "מבחינתנו, מדובר במחיר השווה לכל נפש המשתווה לאירועי תרבות דומים כמו כניסה למוזיאון או הליכה לקולנוע" אומרת גוריון "בהתייחס לזמן שניתן לשוטט ביריד ולכמות הפעילויות שאנחנו מציעים לכל המשפחה, הרי שזהו מחיר שווה לכל נפש. בסופו של יום, היריד הוא עסק מסחרי עם אג'נדה חברתית והערכים שלו שונים מהשאת רווחים. עם זה, כחלק מהאג'נדה שלו, הוא מקיים את עצמו על ידי כך שהוא יוצר ערכים מוספים עבור כל המעורבים בו כולל התומכים שלו. נראה שלא היינו בוחרים להימצא בתחום התרבות והאמנות אם עשיית הון הייתה המטרה שלנו. בהחלט שמנו לעצמנו מטרה להזין משאבים כלכליים ואחרים אל תוך שדה האמנות מתוך הכרה בחשיבות השדה ויוצריו לעתיד של חברה טובה ובריאה יותר" מסכמת גוריון.

צחי נבו
צחי נבו (צילום נמרוד מישר)

אולי יעניין אותך גם...