לבן על לבן (צילום Ruy Teixeira)

לכבס את הפסולת: לי אדלקורט מבקשת להפסיק עם הבזבזנות

בתערוכה שהתקיימה במתחם רוסנה אורלנדי במהלך שבוע העיצוב של מילאנו, התבקשו המבקרים להאט את הקצב, להירגע, לשתות כוס תה ולחשוב לעומק על קיימות והתחשבות בסביבה

אחד הטרנדים שבלטו בשבוע העיצוב ושניכר היה שחברות רבות מתעמקות ומתעסקות בו הוא כלכלה מעגלית. הכוונה היא לגישה החותרת למניעת בזבוז על ידי ניצול מרבי של חומרי גלם או אנרגיה. כזו בדיוק הייתה התערוכה Waste No More שאצרה לי אדלקורט בשיתוף מותג ההלבשה האמריקאי Eileen Fisher. "מחזור הוא כמו גלגול נשמות" אמרה לנו לי אדלקורט בפתיחת התערוכה "אני מאוד מאמינה בטקסטיל ובשילוב שלו בבתים, בחללים ציבוריים ואפילו בבניית גשרים ומטוסים. בכל מה שאנחנו הולכים לעשות, טקסטיל יהיה, ללא ספק, החומר של המאה ה-21". 

בהמשך להזהרה של האו"מ לפיה נותרו לנו 12 שנה בלבד למנוע קטסטרופה סביבתית, מעצבים ומותגים החלו לשנות דרכם, לדאוג יותר לסביבה ולדבר על קיימות. אבל במקום פשוט למחזר חומרים – הם בוחנים איך הם יכולים לייצר תפיסה מעגלית שתנצל שוב ושוב את הקיים. התערוכה במילאנו, סיפרה את סיפור יוזמתה של החברה ליצור אפס בזבוז. וכך למעשה חשפה שבמהלך הייצור, הם תופרים בגדים שמקורם במיחזור בגדים ובדים ישנים אותם הם הופכים שוב לסיבים ואז ליריעות בד חדשות. בתהליך הליבוד, כך מסתבר, נוצרו גם יריעות שבהחלט ניתן לשלב בעיצוב פנים. 

לבן על לבן (צילום Ruy Teixeira)

"כשאתה ממחזר אתה חופשי" טענה אדלקורט ותמכה בה סיגי אהל, המנהלת היצירתית של איילין פישר, שאמרה שיצירת בד חדש מבגדים ישנים מאפשרת עושר עיצובי ויצירתי אינסופי. "ניתן לחשוב על פסולת כעל דבר מלוכלך ואפל, אבל למעשה, לבן הוא גוון סמלי ומלא רוחניות" הוסיפה אהל. 

סמלי ורוחני (צילום Ruy Teixeira)

אולי יעניין אותך גם...