קרן דובנוב וגילי פירסט (צילום יחצ)

גאווה: 10 מעצבים ישראלים שהציגו במילאנו

הם לא הישראלים היחידים אבל הם בהחלט בולטים. הם עיצבו רהיטים חדשניים, חומרים עתידניים, גופי תאורה, טפטים, מיצבים, פריטים לאנשים עם מוגבלויות ואפילו תכשיטים. חלקם כבר בעלי שם בינלאומי וחלקם הגיעו כמעט במקרה. קבלו אותם במחיאות כפיים סוערות

יש לנו זוכה

אילנה סלזנב הציגה בשנה שעברה במילאנו והוזמנה, כאחת מתוך קבוצה של שלושים מעצבים, לקבל חלל ומימון מטעם Design Award, לעבוד על פיתוח המתודולוגיה שלה ולהציג השנה שוב. על פרויקט האגרטל שלה זכתה גם השנה במדליית הזהב בקטגוריית עיצוב תעשייתי / דקורציה לבית / מוצרי צריכה. את הפרס, היא תקבל ברב כבוד והדר בעוד כחודשיים בטקס שיתקיים באיטליה. סלזנב, לסטודיו RDD, עוסקת בפיתוח מתודולוגיה וכלים במסגרת פרויקט שהיא מכנה "מגוף למוצר / מתמטיקה של עיצוב בדגש על מחשבה בתוך הקופסא". התאוריה ביסודה שיטתית והמטרה שלה להגיע לתוצאה עיצובית חדשנית בדגש על שמירה על סדר עבודה בכל השלבים, חשיבה מצורה לפונקציה, הסתכלות פנימה וחשיבה בתוך הקופסא ושיטות שלקוחות מהעולם המתמטי. בזכות החיפוש בשיטה שפיתחה, היא מוצאת עולם צורני חדש המשחזר את עולם ההשראה וכך היא משייכת גם את הפונקציה למוצר ויכולה להמשיך את הטיפול הפרקטי בו כמו עלויות, שיווק וכדומה.

ואזה מעץ (צילום איה וינד)

סיפור מהאגדות

קרן דובנוב וגילי פירסט, לסטודיו Toi et Moi, הגיעו למילאנו כמעט במקרה. ברגע האחרון, הן הגישו מועמדות לתחרות שאורגנה על ידי חברת הטפטים ההולנדית NLXL וזכו להימנות עם שבעת הזוכים (מבין 580) שטפטים בעיצוביהם הוצגו במילאנו. הטפט של השתיים, שמכונה 'אינדיגו ים תיכוני', הוא חלק מהסדרה הבינלאומית Geometrics של החברה הכוללת מעצבים מהולנד, הונגריה ואיטליה. 

מניפות בתצוגה (צילום יחצ)

הראשון ממגנזיום

גילי קוצ'יק ורן אמיתי, צמד בחיים ובעבודה, הוזמנו על ידי חברת Magis לתכנן כסא ישיבה. לכאורה הכי פשוט אבל גם הכי קשה ואולי מפריטי הריהוט המסובכים להתמודדות. השניים, שהציגו בסלון את כסא Vela, התמודדו עם כמה דרישות של המותג וכך עיצבו והציגו כסא ראשון בעולם העשוי ממגנזיום שמשקלו שני קילוגרם וחצי בלבד. עוד תכונות של הכסא, הן היכולת שלו להיערם כמו גם זוויות וחורים מיוחדים לניקוז מים. האתגר לעצב כסא עבור חברה מובילה מחומר וטכנולוגיה חדשים הם ללא ספק חלומו של כל מעצב.

בצורת שלושה מפרשים (צילום יחצ)

פרוק והרכבה

המעצב דן יפת, שגר ועובד בפריז, הציג במילאנו לא מעט פריטי ריהוט ונוי אותם עיצב למותגים שונים. כאן, בחרנו להציג את סדרת אגרטלי וקערות העץ שעיצב עבור Collection Particuliere. יפת מכנה את הסדרה decomposing for reconstructing כשהכוונה לקחת צורות פשוטות, לפרק אותן ברמה הפואטית לגורמים ולהרכיב אותן מחדש תוך מתן הבעה ויזואלית לרעיון הפילוסופי. למעשה, יפת יצא מהחומרים (עץ ערמון ופליז מוברש) ופרק אותם לאובייקטים פונקציונאליים. 

מחומר לאוביקט (צילום Francis Amiand)

מג'יק סטיק

אריק לוי, המעצב והאמן הישראלי שגר ופועל מזה שנים בפריז, הציג שיתוף פעולה נוסף עם מותג התאורה הספרדי Vibia. הפעם, מדובר היה בקולקציית Sticks שהיא מערכת של גופי תאורה היוצרת יחסים בין החלל לבין האדריכלות שלו. ההתכתבות הזו נוצרת מעצם היכולת של גוף להתאים את עצמו לחלל ולהאיר לכל הכיוונים בהתאם לצרכים הפונקציונאליים והאסתטיים. כך, הופכת התאורה להיות כלי פיסולי ומשפיעה על החלל באמצעות משחק של הזזות ושינויי זוויות.  

משחקים של זוויות (צילום באדיבות קמחי תאורה)

דרור לאנשים עם מוגבלויות 

את פרויקט המנשא 'דרור' עיצבו יחד בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון דניאל סלובס יחד עם גיא פלומבו וגיא בר סיני, גם הם מאותו מוסד. הפרויקט, המוצג עדיין בתערוכה Broken Nature המוצגת עדיין במוזיאון הטריאנלה של מילאנו, הוא מיזם משותף לשלושת הסטודנטים ולארגון FIREPERTS שנוסד במטרה לעזור לאנשים עם מוגבלויות באמצעות שיתוף פעולה עם סטודנטים לעיצוב בכל העולם. סלובס ושותפיה פיתחו מנשא להורים מחוסרי יד אחת שעיצובו שואב השראה מציוד הטיפוס והסנפלינג. אלינור טל ונבו פריד, הם שני ישראלים נוספים המציגים באותה תערוכה וגם הם עוסקים בסיוע לאנשים עם מוגבלויות. טל וופריד עיצבו כלי גינון המתאימים לאנשים מחוסרי כפות ידיים. באמצעות פיתוח אחיזה מיוחדת, יוכלו גם הם ליהנות מעבודה בגינה. 

קווים ישרים

אירנה גולדברג, ממשרד 'ברנוביץ גולדברג אדריכלים', הציגה שני פריטים. האחד, בשבוע העיצוב, הוא קולקציית רחצה עשויה אבן ומתכת בשם H2O למותג Vaselli. והשני, ב Salone Del Mobile ובשיתוף פיצו קדם, הוא הקולקציית 'קווי מראות' המשלבת בין מראות, מדפים ואחסון. הקולקציה הראשונה עוצבה בהשראת מחקר וחדשנות המתרחשים במעבדה מדעית. ככזו, היא אכן נראית סטרילית, אלגנטית, נטולת משקל וכמעט שקופה. מקור ההשראה לקולקציה השנייה, בנופים אדריכליים גיאומטריים והיא עשויה מסגרת ניקל המשלבת חומרים שונים כמו שיש, אוניקס ופליז.

כמו במעבדה (צילום יחצ)
בהשראת נופים אדריכליים (צילום יחצ)

כמו בית בובות

יעל מר ושי אלקלאי, לסטודיו Raw Edges, לא מפספסים את שבוע העיצוב וכבר קנו להם מקום של כבוד בשיתופי פעולה עם חברות מובילות. הפעם, חברו השניים ללואי ויטון והיו שותפים לאחת התצוגות הבולטות שהיו ב Milan Design Week והציגו את המהדורה המוגבלת של 'בובות' – כסאות אקלקטיים בעלי אסתטיקה עליזה ושובבית. מקור ההשראה לכיסאות המפוסלים והאוונגרדיים משהו בתרבויות שונות ובאומנות מסורתית שחברו לתרבות הנסיעות העשירה של המותג. עם זאת, כל כסא ניתן לצבוע ידנית ולרפד על פי הזמנה אישית ליצירת פריט אספנות נדיר.

הבובות ללואי ויטון (צילום יחצ)

תעשייה וערכים

המעצב רון גלעד אצר לרגל יום ההולדת החמישים של חברת הריהוט המשרדי UniFor מיצב מולטימדיה שהוצב בארמון בררה. במיקום המכיל מוסדות תרבות כמו אקדמיה לאמנות, גלריה וספריה, שילב גלעד בין התרבות התעשייתית העכשווית לבין הערכים החינוכיים של אחד מבתי הספר הוותיקים באיטליה. שלוחה של המיצב שהוצג בחצר הארמון, הוצגה באולם התצוגה של החברה והציגה פריטים בולטים מהעבר וההווה שלה.

רון גלעד ל UniFor (הדמיה)

פיסול לביש

עוד במסגרת שבוע העיצוב הוזמנה העיתונאית והפסלת אורנה בן עמי להציג בתערוכת יחיד. בגלריה BABS היא הציגה סדרת פסלים ופסלי לבוש בשם Wearable Sculptures שנוצרה במיוחד לתערוכה. בן עמי עברה מעיסוק במילים ליצירה בחומר (בעיקר ברזל) כשהחלה בלימודי צורפות ועיצוב תכשיטים. לאחר מכן, למדה גם פיסול בוושינגטון ותולדות האמנות בתל אביב. מה שמאפיין את העבודות שלה בכלל ובתערוכה בפרט, זו הדרך שלה להשתמש בברזל אבל להקנות לו תחושה כאילו מדובר בחומר רך ועדין. העיסוק בחפצים אישיים מדבר על הנוכחות הנעדרת של האדם שלו הם היו שייכים. 

מיני חומרים (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...