Luflex, LG Oled light
Luflex, LG Oled light (יחצ)

המסקנה מתערוכת התאורה בפרנקפורט: מהפכת הלד נמשכת

שלושה מעצבי תאורה ישראלים שביקרו בתערוכה מעידים שאין הרבה חדש ושהדגש החזק והכמעט יחיד הוא על המשך פיתוח היישומים של תאורה הלד

תערוכת Light+Building שהתקיימה לפני כשבועיים בפרנקפורט, הייתה ללא ספק הגדולה ביותר שנערכה עד היום. התערוכה, הנערכת אחת לשנתיים, היוותה השנה במה ל 2,700 מציגים בכל תחומי התאורה שהגיעו מ 55 מדינות ברחבי העולם. בששת ימיה, ביקרו בה כרבע מיליון איש שהגיעו מ 177 מדינות שונות. הנתונים הללו, ללא ספק מייצגים תמונת מצב המשקפת את חשיבותו של האירוע בתחום התאורה בפרט ובתחום העיצוב בכלל.

עם זה, ולמרות גודלו וחשיבותו של האירוע, טוען מעצב התאורה, עמיר ברנר, שמזה שלוש תערוכות ואחרי ההתפעלות הגדולה מכיבוש העולם על ידי תאורה ה LED, גם התערוכה השנה, במבט ראשוני לפחות, נראתה כמו עמידה במקום. "רוב החברות שהציגו בתערוכה, היו עסוקות בשיפור הקיים ובהצגת מוצרים משל עצמן, שחלקם דומים ואפילו זהים למוצרי המתחרים" אומר ברנר.

"ככל שהמשכתי להסתובב בתערוכה, הבנתי שאנחנו נמצאים בפני העידן הפוסט נורתי ועוברים, באופן גורף, ליישומן ופיתוחן של טכנולוגיות חדשות, במיוחד בתחום ה LED, ההופכות לחלק בלתי נפרד מעיצובם של גופי התאורה" אומר מעצב התאורה, גדעון לוין. ברנר, שמסכים איתו, טוען אף הוא שברמה הטכנית, בכל החברות הושם דגש רב על ההשלמות למהפכת ה LED תוך התעמקות ברמת מסירת צבע גבוהה ובשליטה על אורכי גל מסוימים המשפרים משמעותית את התאמת ההרכב הספקטראלי של האור למערכת הראיה שלנו ומשפרים את הביצועים שלנו בסביבות הבית, העבודה והקניות. "בתחום הזה, אהבתי מאוד את התצוגה של חברת XICATO המייצרת את הלדים עם ספקטרום מפורט מתמיד הכולל את אורך הגל החשוב והמשפיע שנעדר עד כה מהספקטרום של הלד אמר ברנר".

ERCO SkimTrack
ERCO SkimTrack (press kitׁׁ)

גל פרבוזקין, שותף ב RTLD תכנון תאורה, ראה בHuman centric lighting וביכולת להאיר אור לבן בכל ספקטרום הגוונים, מקרים ועד חמים, כנושא העיקרי בתערוכה. עם זה, לדעתו, נושא זה עדיין לא מספיק מפותח. "האור המתקבל הוא עדיין בעל מסירת צבע שאינה גבוהה במיוחד בדומה למסירת הצבע שאנו מקבלים ממקורות אור בעלי גוון אחד" אומר פרבוזקין "כמו כן, אם המטרה היא לעקוב אחרי הגוונים של האור הטבעי, הרי שרב הטכנולוגיות מראות ספקטרום שאינו מכיל את כל טמפרטורות הצבע".

עוד נושא שאינו מקבל מענה מספק בעיני פרבוזקין, הוא ההפרדה של עוצמת האור מגוון האור. "העמעום שולט בצורה חד מימדית על מקור האור. עמעום של עוצמת האור ישנה את טמפרטורת האור לגוון חם ולהיפך. ישנם כמה יצרנים בודדים היודעים להתגבר על רוב הבעיות הטכנולוגיות מסוג זה, אבל מעט מאוד חברות משתמשות בטכנולוגיה הזו ואלו שכן משתמשות בה הן בעיקר חברות אמריקאיות שפחות נפוצות בשימוש בארץ".

מזעור, אפליקציות ורב שימושיות

נושא שבכל זאת תפס את עינו של ברנר היה תפיסת ה Invisible Light המובילה, על פי התרשמותו, את הקו העיצובי של חלק ניכר מהחברות. "גופי תאורה ברמת סנוור נמוכה מאוד המסתירים, בטכניקות שונות, את מקור האור, בלטו בתערוכה וכך גם פסי לד חלביים וגמישים. אמר ברנר "כך, התרשמתי משתי סדרות של גופי תאורה. האחת, כזו העשויה משטחי אור דקיקים וגמישים במידות מגוונות שניתן לשלב בעיקר בתצוגות וריהוט אך בהחלט גם בעיצוב גופי תאורה דקורטיביים. ולצדם, אריחי רצפה שהינם למעשה מסך לדים הפותח בפני המעצבים מגוון רחב של אפשרויות שילוב הן בפרויקטים מסחריים והן בפרויקטים מוזיאליים".

ERCO GimbalChannel
ERCO GimbalChannel ( press kit)

בהקשר הזה, מזכיר פרבוזקין חידושים יוצאי דופן בעיצוב של גופי תאורה מקצועיים לאדריכלות שהתמקדו בעיקר ביצירת מערכות המשלבות אפליקציות של תאורה. "היום, כמעט כל המותגים הגדולים מציעים מערכות תאורה בממדים מיניאטוריים ולכל חברה יש את המערכת שלה. עם זה, כולם מייצרים מערכות די זהות המבוססות על פסי צבירה דקים כשההבדלים הם בעיקר בגודל הגופים".

פרבוזקין ציין במיוחד חידושים מעניינים שהוצגו אצל כמה מהחברות הבולטות ובהם ספוטים ממונעים על פסי צבירה ופסי צבירה מינימליסטיים עם ספוטים מיניאטוריים של חברת FLOS ופיתוח מעניין של מערכת ה MOVE IT של חברת XAL שכלל יותר אביזרים ואפליקציות. עוד ציין פרבוזקין את גוף התאורה UNICO המאפשר שילוב של תאורה ממוקדת וישירה מחד ותאורה לשטיפת קיר בהדלקה נפרדת לחלוטין ליצירת מספר פתרונות מגוף תאורה אחד אם כי בעל מראה טכני למדי ופס צבירה A1 System של חברת Viabizzuno שמעבר ליכולת להתקין עליו סוגים שונים של גופי תאורה גם משלב פסי תאורה בתוכו והופך את מערכת התאורה לאלמנט גרפי מואר בתקרה. בתחום גופי התאורה למשרדים, ציין פרבוזקין גוף תאורה בשםAMP שהינו מודול של LED היודע לקבל סוגי פוטומטריות ופיזורי אור שונים באמצעות עדשה ענקית שגם מייצרת עניין וכן גוף תאורה שולחני BICULT LED של TRILUX המשמש להארת כל חלל המשרד מגוף שולחני המייצר תאורה כלפי מעלה בהדלקה אחת ותאורה כלפי מטה בהדלקה נפרדת. גוף זה כולל גם שליטה אלחוטית מאפליקציה ושילוב של גוון אור לבן מתחלף.

Senses of the Future by Tokujin Yoshioka for LG
Senses of the Future by Tokujin Yoshioka for LG (יחצ)

נראה שבזירה הדקורטיבית לא היו בשורות של ממש אם כי, ניתן לראות שימוש יותר נרחב בגופים נטענים ונישאים מה שמתאפשר על ידי טכנולוגיית ה LED במתח נמוך". בהקשר הדקורטיבי, הזכיר לוין את הצבעוניות העזה של גופי התאורה לצדם של גופים בגוני פסטל שמקורם, איך לא, בחברות הסקנדינביות.

עוד ציין לוין, כי התרשם במיוחד דווקא מהפיתוחים של חומרים קלים, מורכבים וחזקים, המשמשים לתעשייה הכללית ושחדרו במהירות גם לתחום התאורה ומהווים היום חומר גלם למעצבים ויצרני מנורות. "פיתוחי הפולימרים השונים בתעשייה הכללית, הולידו מוצרים שנראים מצוין ומהווים מוליכי אור מעניינים במיוחד. עוד, מאפשרת הטכנולוגיה המתקדמת, צמצום והקטנה של רכיבים, וכך היא משפיעה על העיצוב של המוצרים שהפכו דקים ובעלי מראה מושלם ונקי יותר".

לוין, שהתרשם לא פחות מהאופן שבו הוצגו הקולקציות טוען שההקשר חשוב לא פחות מהתכן. "כמעצב, תצוגה מרשימה עשויה לתרום ולהעשיר אותי ברעיונות חדשים ומעניינים באשר לתכנון התאורה, השימוש בה, היחס בינה לבין החלל והנראות והאווירה הכלליות שהיא יוצרת".

אולי יעניין אותך גם...