הכל הולך, הביתן של מעצבת השנה Laura Gonzales (צילום AETHION)

המסקנה שלנו מיריד Maison&Objet: הכל הולך וטוב שכך

סגנונות, מרקמים, גוונים, מסורות, אומנות, היי טק וחדשנות - סצנת העיצוב הבינלאומית כאילו מבולבלת אבל מתחת לפני השטח המסקנה שלנו היא שהיא קוראת דווקא לחיבור

בית או עבודה

הכותרת הראשית של יריד maison&objet היתה הפעם 'הכלאות'. זו, ריחפה מעל פני השטח ואיפשרה למעשה לכלול בו כל ביתן באשר הוא. אחרי הכל, כשהכל הולך עם הכל, ממש קל להגיד ש"אין דבר כזה שאין דבר כזה".

עם זה, הנושא שבעצם בלט ביותר, היה, איך לא, הנושא הבוער והטרנדי של סצנת העיצוב העכשווית – הפיכת חללי העבודה לביתיים. בביתן 6 המרכזי, הוקדשו כאלף מ"ר, להצבתה של מאין מעבדה הבוחנת את אמנות התכנון של חללי עבודה עכשוויים. את פני הבאים, קידמה תצוגה של Chantal Hamaide, מייסדת המגזין Intramuros לאדריכלות ועיצוב. החלל הלבן, שנראה כמו הכלאה בין בית מרקחת וסופרמרקט של מוצרים, שיקף אסופה של פריטים אותם ליקטה חמאיד מביתני התערוכה ושמבחינתה הם ה must have לקיומו של חלל עבודה ביתי. 

מקדם את פני הבאים (צילום AETHION)

לדברי הדיילת שהופקדה על מלאכת ההסבר, צריך היום לחשוב על עיצוב חלל העבודה כעל השקעה אסטרטגית לארגון. וכך, מבין הפריטים שאספה חמאיד, ניתן היה לראות הרבה אלמנטים אקולוגיים, מתכווננים, חסכנים באנרגיה, קלילים, מתקפלים ופשוטים לשימוש. 

כמו סופרמרקט (צילום AETHION)

"לא צריך לאגור המון דברים ולא להקיף את העובד בפריטים מיותרים" הסבירה הדיילת. "בתכנון משרד עכשווי או עתידי, יש להתחשב יותר בעובד ולייצר עבורו אווירה נוחה שתעודד אותו למנוחה ולצבירת כוחות מחודשים גם באמצע היום. הדרך הנכונה היא לייצר איזון בין היי טק ולואו טק, להישען על הדברים פשוטים ולשאוב השראה מאמא אדמה".

לא קל לבחור (צילום AETHION)

עבודה בצבע

בהרצאה בנושא צבע במקום העבודה בה נכחתי, נאמר שהטרנד המוביל היום הוא להתייחס לצבע במשרד בדיוק כמו שמתייחסים אליו בבית. מסתבר, שכבר פחות אופנתי לעשות שימוש בגוונים המייצגים את המותג ובמקום זה, המגמה מושכת יותר ויותר לכיוון הזדהות עם העובד עצמו. בחדרי ישיבות, כך נאמר, טרנדי עכשיו לעשות שימוש בגוני הכחול / אדום / צהוב, בהשראת מאה שנה לבאוהאוס. בחדרים קטנים, טורקיזים וירקרקים עדיין נכונים ולצדם אדומים עמוקים היוצרים אפקט של מעטפת נינוחה ואינטימית. אווירה יותר צעירה ומשחקית, מתקבלת בקלות באמצעות שימושים בנגיעות של צהוב. בתערוכת חללי העבודה, נראו מיני כורסאות ותאים סגורים שבהם מצוי כל הציוד הדרוש כמו בידוד אקוסטי וחיבור לחשמל ואינטרנט. אלו, מדמים מעין קוקונים המנתקים את העובד מהכאוס שמסביב. 

התגלה שצהוב במינון הנכון תורם לריכוז (צילום AETHION)

מי שמעוניין לייצר אווירה רגועה במקום העבודה, כדאי לו שיעשה שימוש בגוונים ירוקים, תכולים ואדמתיים. אותם כדאי ונכון לשלב בחומרים טבעיים ובעיקר עץ. מי שהולך עם הטרנד העכשווי עד הסוף, מתייחס גם בכובד ראש לקיימות ומיחזור ומטשטש את הגבולות בין פנים וחוץ תוך שימוש נרחב בטבע חי והחדרת אור טבעי התורמים לצבירה מחודשת של אנרגיה. 

(צילום AETHION)

מרקמים וגוונים

זה הזמן והמקום לציין שהשיטוט ביריד הפעם לא הביא איתו מסקנות אחידות וחד משמעיות בנוגע לטרנדים, מגמות, מרקמים וגוונים. על פניו, נראה שהכל הולך ואין באמת קו שמאחד את הביתנים כמו שרואים פעמים רבות בתערוכות מקבילות או אפילו באותה תערוכה אבל בעונה אחרת בשנה. לא מעט ביתנים חזרו על עצמם, בין אם במיקום ובין בתכן ועל רבים מהם ניתן היה לפסוח ולחסוך זמן יקר.

TOULEMONDE BOCHART, כחול, אדום וצהוב, בהשראת מאה שנה לבאוהאוס? (צילום AETHION)

אם בכל זאת צריך להצביע על גוונים שבלטו הפעם יותר על פני אחרים, הרי שגוונים עמוקים, המעידים אולי על בוא החורף, בלטו על פני אחרים. בין היתר, נראו גוני ירוק בקבוק וכחול עמוק אבל בעיקר בלט גוון המשלב חום חמרה ואדום בורדו עמוק של יין אדום. אל אלה, התחברו באפן הרמוני ונעים למשי, פסטלים בחגיגה של פיסטוק (שהשנה יהיה בהיר במיוחד ומסתמן להיות אפילו גוון השנה), ורוד תינוקי וצהוב בננה.

עמוקים וכהים, Zollanvari International (צילום AETHION)
משתלבים נהדר עם פסטלים בהירים, Toulemonde Bochart (צילום AETHION)

חוש המישוש

המרקמים, בחלק גדול מחדרי הבית, הופכים גסים אבל במובל הטוב של המילה. הגסות, מעידה על המשך, או ליתר דיוק, התייצבות המגמה של חזרה לטבע, לאמא אדמה, לשימוש בחומרים טבעיים, להישענות על אתניות ומסורות, לאומנות ולמלאכת יד.

מרקמים גסים, Illuminaye (צילום AETHION)
ועבודת אומנות, 101 Copenhagen (צילום AETHION)

מעגלים פינות

השאיפה והרצון למצוא נחמה בכל מה שקשור בסביבה הקרובה לנו יותר מכל, בבית, מייצרת המון עיצובים עגולים ורכים. ההמנעות מקווים ישרים ומזוויות חדות, מביאה לאווירה שקל מאוד להרגיש בה נעים ונוח. רהיטים רבים, וכך גם אביזרים, כלי הגשה ופריטי נוי, מאמצים את המראה העגול, שאינו מפריע לעין, שמייצר זרימה ובעיקר שמרגיע ומייצר מצב של רווחה פיזית ונפשית.  

הכל עגול, Pols Potten (צילום Alle Bestanden)
רך ונעים (צילום יחצ)

ערבוב והתאמה

צמד המילים בכותרת הפכו, אולי, לאחת הקלישאות השכיחות בעולם העיצוב ובכלל. אבל המילה 'היברידי', שריחפה בכל מקום מעל ביתני היריד, ללא ספק הייתה מדויקת ושיקפה בדיוק את המגמה הבולטת ביותר בתחום בימים אלה. הסתכלות כללית מסביב העידה על כך שכור היתוך, מיזוגים, חיבורים שונים ומשונים, שילובים של פריטים שכביכול אינם קשורים – זה הדבר הנכון והראוי לעשות. בין אם מדובר בסגנונות, בהליכי ייצור, בטכניקות, בחומרים בלתי צפוייםו באסתטיקה – אולי כל זה מדבר על צו השעה שקורא לכולנו להתחבר, לשדר אמפטיה ובעיקר לדבר, להבין ולהכיל.

ערבוב, Delcaux (צילום AETHION)
והתאמה, Delclaux (צילום AETHION)

אולי יעניין אותך גם...