המתרחצת על דפי ריח (יחצ)

מריח כמו משהו טוב: איך הפכו יצירות האמנות למוצרים מבושמים?

כשמותג יופי עתיק חובר למוזיאון המפורסם בעולם ומחייה יצירות אמנות מהמוכרות הקיימות, מתקבלים בשמים מלאי יופי, מסתורין ונוסטלגיה עכשווית

מהמוזיאון לבקבוק

ממש לאחרונה, מותג היופי הפריזאי מהמאה ה-19 ל'אופיסין אוניברסל בולי' (L’oficine Universelle Bully) ומוזיאון הלובר התאחדו לשיתוף פעולה יוצא דופן. הרעיון מאחורי הפרויקט, היה להחיות את היצירות הוויזואליות על ידי הרכבת ריחות ייחודיים עבורן ובכך גם להקנות להן ממד מעניין נוסף.

לצורך המשימה, נאספו שמונה יוצרי בשמים מהמובילים בעולם. אלו, מכונים בחיבה nez (אפים בצרפתית) בשל חוש הריח המפותח שלהם. ה"אפים" הם בעצמם אמנים המבטאים תחושות ומושגים מופשטים על ידי יצירת קומפוזיציות של ניחוחות כשלרשותם עמדו כ- 35,000 יצירות האומנות המוצגות לקהל הרחב במוזיאון.

ה"אפים" (צילום יחצ)

שמונה ניחוחות חדשים מרכיבים את הקולקציה ולהם קו מוצרים הכולל בשמים, נרות ריחניים, סבונים וגלויות מאוירות מבושמות.

אז מיהן שמונת יצירות האומנות אותן תוכל להריח ברחובות פריז השנה? אם חשבתם על המונה ליזה, אז לא, הפעם הגברת המפורסמת ביותר של המוזיאון נשארה מאחור.  

על מה שבין יצירות אמנות וניחוחות (יחצ)

איך מריחות יצירות האומנות?

מבין היתירות שנבחרו, 'ניקה מסמותרקיה' הוא פסל עשוי שיש של אלת הניצחון היוונית הנחשב לאחד מאוצרות האמנות הגדולים של המוזיאון. בפסל מוצגת האלה בעלת הכנפיים הגדולות כשבד כרוך סביב גופה והיא נראית כאילו נוחתת על חרטומה של ספינה. יצירה זו, המסמלת ניצחון וכוח נשי, מומחשת כזר פרחים מזנים ים-תיכוניים כמו יסמין, פריחת הדרים, ורדים ומגנוליה בשילוב ניחוחות חמימים וימיים של עץ ומור.

אחד מהאוצרות הגדולים של המוזיאון (צילום יחצ)

'המנעול', של ז'אן אונורה פראגונר, היא סצנה המתארת זוג אוהבים בחדר שינה בזמן שהגבר נועל את דלת החדר. הפרשנות לתמונה זו היא מעין ריח אסור ומכשף, המשלב ארומות פרחוניות מסחררות של שושן לבן לצד ניחוחות פיקנטיים של ענבר ומושק.

ריח אסור ומכשף (צילום Stéphane Maréchalle)

ואיך מריחה ונוס? מהיצירות המפורסמות של האוסף? 'ונוס ממילו', הפסל בדמותה של האלה אפרודיטה (ונוס במיתולוגיה הרומית), אלת האהבה והיופי זכה לתרגום של ארומות פרחוניות של יסמין ומנדרינה מבטאות את הנשיות והאהבה. השיש, כחומר הקר ממנו עשוי הפסל. והאלה חסרת הבעת הפנים, מתורגמים לריחות עם מבנה מודרני של ענבר ועץ.

נשיות ואהבה (צילום Thierry-Ollivier)

הצייר הצרפתי אינגר ז'אן אוגוסט דומיניק זכה כאן לשתי פרשנויות ריחניות אחת לציורו האודליסק הגדולה, והציור השני – 'המתרחצת' שבו נראית אישה היושבת עם גבה אל הצופה כאילו מתכוננת לרחצה. בבושם זה ישנו שילוב של למון-גראס ופצ'ולי, לצד רעננות של פרחי הדרים ואירוסים.

רעננות והדרים (צילום Philippe Fuzeau)

אז באיזו יצירה אתם הייתם בוחרים להתבשם?

את הקולקציה ניתן למצוא בבוטיק במוזיאון הלובר אותו עיצבו 'לאופיסין אוניברסל בולי' כחנות מזכרות ריחניות מהמאה ה 19 הניראת כאילו הזמן עמד בה מלכת. כלל המוצרים יעמדו למכירה בחנות המוזיאון עד תחילת ינואר ובחנויות המותג לאורך השנה הקרובה.

מוצרי בישום בהשראת יצירות במוזיאון (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...